سرطان پروستات و رابطه زناشویی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / تاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسی

تاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسی

پروستات یک غده مهم در مردان است که نقش مهمی در فعالیت‌های جنسی و دستگاه ادراری دارد. این عضو از دستگاه تناسلی مردان، در ابتدای مجاری ادراری در لگن خاصره قرار گرفته است. این عضو، غده‌ای با قوام سفت است که بافت قسمتی از آن، بافت غددی و قسمت دیگر بافت عضلانی همبندی است. در زمان انزال، غده پروستات منقبض می‌ شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. مایع ترشح شده به وسیله ی پروستات یک سوم مایع منی فرد را تشکیل می‌دهد. این مایع در زمان انزال کار حمل و تغذیه اسپرم را به عهده دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

حالت قلیایی این مایع، اسپرم را در محیط اسیدی واژن حفاظت می‌کند. به طور کلی عملکرد و نقش غده پروستات در رابطه جنسی و فرآیند تولید مثل، به دلیل تولید قسمتی از مایع منی و ترشح آن، بسیار حائز اهمیت است. سرطان پروستات تأثیرات مختلفی بر عملکرد دستگاه تناسلی می‌گذارد و موجب بروز اختلالاتی می‌شود که ممکن است کیفیت رابطه جنسی و زناشویی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر سرطان پروستات به طور مستقیم میزان توان جنسی بیمار را تحت تأثیر قرار ندهد، متدهای درمانی به کار گرفته شده می توانند باعث کاهش توان جنسی بیمار شوند.

علت سرطان پروستات

علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است؛ اما پزشکان می‌دانند که سرطان هنگامی آغاز می‌شود که برخی از سلول ‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می‌شوند. این اختلال احتمالاً بر اثر جهش در DNA برخی سلول‌ ها و در نتیجه آن رشد و تقسیم سریع‌تر آن‌ها شروع می‌شود و سپس با مرگ سلول‌های طبیعی و تجمع سلول‌ های غیرطبیعی نامیرا توده ‌ای تشکیل می‌شود که به آن تومور می‌گوییم. این سلول ‌های تومورال می‌توانند تا حدی رشد کنند که به بافت‌های اطراف تهاجم پیدا کنند. همچنین برخی از این سلول ‌ها ممکن است جدا شده و به سایر نقاط بدن رفته و باعث متاستاز سرطان شوند.

همچنین بخوانید: علت و علائم سرطان پروستات

عوامل خطر سرطان پروستات

عوامل خطر زیر در ابتلای مردان به سرطان پروستات تأثیر می‌گذارند:

علائم سرطان پروستات

اثرات سرطان پروستات بر روابط جنسی

سرطان پروستات می تواند باعث بروز تغییرات فیزیکی در بیمار شود که این تغییرات کاهش کیفیت و میل جنسی بیمار را در پی دارد. این تغییرات شامل:

تاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسی

روشهای درمان سرطان پروستات

شیمی درمانی

درمان سرطان پروستات توسط شیمی درمانی اغلب برای افراد با سرطان های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی ممکن است با داروهای تزریقی یا به شکل قرص خوراکی مورد استفاده قرار داده شود. اغلب از شیمی درمانی برای افرادی که بیماری با پاسخ مناسب به هورمون درمانی همراه نمی باشد و به سایر ارگان های بدن تهاجم نموده است، استفاده می شود. شیمی درمانی با نابودکردن سلول های سرطانی، در توقف رشد آن ها کمک کننده می باشد؛ ولی اغلب با عوارض جانبی متعددی همراه می باشد.

رادیوتراپی

رادیوتراپی نیز همانند شیمی درمانی با نابودی سلول های سرطانی در کنترل رشد غیرطبیعی سلول ها کمک کننده می باشد. رادیوتراپی ممکن است توسط دستگاهی خارج از بدن به غده پروستات فرستاده شود و یا ممکن است با کارگذاری منبعی در داخل بدن (براکی تراپی) همراه گردد. در این روش منبع رادیواکتیو در داخل غده پروستات کاشته می شود و به نابودی سلول های سرطانی داخل بدن کمک می کند. از این روش در سرطان هایی که محدود به غده پروستات می باشند (Early-stage) استفاده می شود.

هورمون درمانی

رشد سلول های سرطانی در بدن مردها اغلب توسط هورمون های مردانه صورت می گیرد. هورمون درمانی یکی از روش های درمان سرطان پروستات می باشد که با کاهش هورمون های مردانه در بدن، به کوچک شدن و پسرفت توده کمک می کند. گاهی هورمون درمانی به صورت دارویی و گاهی نیز توسط جراحی خروج بیضه ها از بدن صورت می پذیرد (هورمون های مردانه در بدن توسط بیضه ها ترشح می گردند). اگرچه از این روش درمانی اغلب برای موارد پیشرفته بیماری استفاده می گردد؛ اما گاهی همراه با جراحی و رادیوتراپی در مراحل اولیه بیماری نیز مورد استفاده قرار داده می شود.

ایمونوتراپی

در این روش از سیستم ایمنی فرد مبتلا برای مبارزه با سلول های سرطانی و درمان سرطان پروستات، کمک گرفته می شود. سلول های سرطانی با ترشح نوع مخصوصی از پروتئین ها می توانند از سیستم ایمنی بدن مخفی بمانند. ایمونوتراپی مانع مخفی شدن سلول های سرطانی در بدن می گردد.

جراحی پروستات

اگر استفاده از داروها، علائم را کاهش ندهد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه نماید. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

  1. TURP ( برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار)، که در آن مقداری از بافت پروستات برداشته می‌شود.
  2. TUIP (برش پروستات از طریق مجرای ادراری)، که در آن شیا‌رهایی در پروستات ایجاد می‌گردد.
  3. TUMT (گرمادرمانی ریز موج مغناطیسی از طریق مجرای ادرار)، که در آن امواج مغناطیسی، بافت اضافی پروستات را از بین می‌برند.
  4. لیفت مجرای ادراری پروستات، به طوری که بافت بزرگ شده پروستات، از کنار مجرای ادرار دور می‌شود.

اثرات درمان سرطان پروستات بر رابطه جنسی

برخی درمان های سرطان پروستات می توانند به اعصاب و عروق خونی مورد نیاز برای نعوظ آسیب برسانند. از جمله این درمان ها می توان به جراحی، پرتو درمانی با منبع خارجی، براکی تراپی، سونوگرافی متمرکز شدت بالا و کرایو تراپی (سرما درمانی) اشاره کرد.
درمان هورمونی می تواند میل به رابطه جنسی را کاهش داده و عدم فعالیت آلت تناسلی نیز به تداخل در عملکرد مناسب آن منجر می شود. این گونه است که سرطان پروستات و رابطه ی زناشویی ارتباط مستقیمی با هم پیدا میکنند.
روش TURP یک روش درمانی تأیید شده، برای معالجه بزرگ شدن پروستات است؛ اما تهاجمی ترین گزینه است. در مقایسه با سایر روش‌های درمانی، TURP عوارض جانبی جنسی بیشتری مانند اختلال در نعوظ و مشکلات انزال را به دنبال دارد. مردانی که عمل جراحی بزرگی پروستات را انجام داده‌اند، اغلب پس از جراحی، عوارض جانبی جنسی آن را تجربه می‌کنند. مردانی که تحت عمل جراحی TURP قرار گرفته‌اند، انزال خشک را نیز گزارش کرده‌اند، به این معنی که منی در حین ارگاسم به جای خارج شدن از آلت تناسلی، وارد مثانه می‌شود. بعضی از مردانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، نیز اختلالات نعوظ را تجربه می‌نمایند. این یک عارضه جانبی رایج در جراحی‌ پروستات نیست؛ اما در ۵ تا ۱۰ درصد از مردان رخ می‌دهد. در طی عمل جراحی عصب ‌هایی که مسئول نعوظ آلت تناسلی هستند ممکن است آسیب ببیند؛ چرا که این اعصاب در کنار پروستات قرار دارند و خارج کردن پروستات ممکن است باعث آسیب به این عصب ‌ها شود.

برای آگاهی از عوارض جراحی برداشتن پروستات کلیک کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل بیماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

بدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوانبدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

بدخیمی یا همان سرطان بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سلول ها در بیضه از کنترل خارج شود. این سرطان اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به خوبی قابل درمان است. هرچند به طور کلی سرطان بیضه بیماری نادری است، اما از بین سرطان‌ها شایع ترین سرطان در مردان محسوب می شود. ... ادامه مطلب

عوارض عمل واریکوسل چیست؟عوارض عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل به بزرگ شدن رگ های بیضه گفته میشود.جراحی واریکوسل با هدف برطرف کردن این رگ های بزرگ انجام می گردد تا گردش خون به اندام های تولید مثل به طور صحیح انجام شود. در ادامه این مطلب به عوارض عمل واریکوسل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیهتغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیه

از جمله بیماری های کلیوی خطرناک که همواره جان انسان ها را تهدید کرده است ، سرطان کلیه است . خوب است بدانید نوع تغذیه ، تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان سرطان کلیه دارد . در این مقاله به بررسی تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیه می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین