عوارض جراحی برداشتن پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / جراحی برداشتن پروستات چه عوارضی دارد؟

جراحی برداشتن پروستات چه عوارضی دارد؟

یکی از درمان های استاندارد و بسیار موثر برای مردان مبتلا به بیماری پروستاتکتومی،روشی است که غده پروستات به همراه برخی بافت های اطراف آن طی عمل جراحی برداشته می شود.این عمل بسیار پیچیده و نیازمند دقت بالایی است زیرا پروستات توسط اعصاب و ساختارهای مهم جهت انجام نرمال عملکرد طبیعی ادرار و عماکرد جنسی احاطه شده است.این جراحی پر خطر عوارضی هم دارد که در ادامه ی مطلب به آنها اشاره می کنیم .

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

این جراحی پر خطر عوارضی هم دارد که در ادامه ی مطلب به انها اشاره می کنیم:

گاهی اوقات بعد از این جراحی بی اختیاری ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه، اتفاق می افتد که می تواند ناشی از افزایش فشار روی مثانه، اسپاسم عضلانی یا آسیب به عضله اسفنکتر باشد که جریان مثانه را کنترل می کند.

حتی زمانی که جراحان از پیشرفته ترین تکنیک ها استفاده می کنند، ممکن است اختلال نعوظ که به عنوان نا توانی جنسی شناخته می شود رخ دهد. این اتفاق به این معنی است که فرد قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ نیست. اگر جراحی پروستات اعصاب نزدیک به پروستات را که جریان خون به آلت تناسلی را کنترل می کنند، مختل کند،این اختلال به وجود می آید . اغلب، این عارضه جانبی موقتی است، اگرچه بهبود کامل آن ممکن است تا سه سال پس از جراحی هم طول بکشد.

آسیب حالب در طول پروستاتکتومی رادیکال بسیار نادر است (بین پنج صدم درصد تا یک و شش دهم درصد ). این اسیب می تواند همراه با برش وزیکول منی، برش گسترده گره لگنی، یا بازسازی گردن مثانه رخ دهد.

آسیب ناخواسته رکتوم هم درست مثل آسیب حالب ،نادر است وفقط در یک درصد موارد رخ می دهد . عوامل مستعد کننده این اتفاق عبارتند از تابش قبلی، جراحی رکتوم و یا برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری .
در صورتی که بیمار قبل از عمل به اندازه کافی آماده شده باشد، می تواند با بستن اولیه مجرای حالب درمان شود. آسیب رکتوم که در جراحی قابل تشخیص نیست و در دوره بعد از عمل به صورت فیستول رکتوم در پوست، مثانه یا مجرای ادرار ظاهر می شود.

در بیمارانی که بعد از جراحی ،سطح پی اس ای غیر قابل اندازه گیری است، تصویر برداری ام آر اندورکتال یک روش تصویر برداری بهینه برای مشخص شدن اینکه تومور برداشته شده یا نه و تشخیص احتمال باقی‌ماندن وزیکول‌های منی می باشد.
در بیمارانی که سطح پی اس ای در آنها قابل اندازه گیری و تشخیص است، این تصویربرداری ها ممکن است برای نشان دادن بیماری عودکننده موضعی مفید باشند.

عوارض جراحی برداشتن پروستات

سایر عوارض جانبی حذف پروستات عبارتند از:

  1. تغییرات در ارگاسم
  2. از دست دادن باروری
  3. لنف ادم - تورم در یک یا هر دو پا پس از برداشتن غدد لنفاوی در حین برداشتن پروستات
  4. تغییر در طول آلت تناسلی
  5. فتق مغبنی - برآمدگی بافت چربی یا حلقه ای از روده کوچک از ناحیه ضعیف کشاله ران شما بیرون زده است.

در کنار عوارض این عمل باید بدانید که برداشتن پروستات یک جراحی بزرگ است، پس باید انتظار کمی درد را داشته باشید. شما در ابتدا داروهای ضد درد دریافت می کنید. پزشک ممکن است برای شما داروهای مسکن تجویز کند تا در خانه استفاده کنید. شما همچنین یک کاتتر ادراری را برای حدود هفته اول در محل خواهید داشت که ممکن است کمی ازار دهنده باشد.
سوالی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است بعد از عمل که چقدر زمان می برد تا بهبودی کامل پیدا کنید ؟
در جواب این سوال باید بگوییم حدود سه تا چهار هفته طول می کشد تا برش های شکمی به طور کامل بهبود یابند، بنابراین باید در این مدت از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. ممکن است بعد از جراحی مقداری تورم در کیسه بیضه و آلت تناسلی داشته باشید که با گذشت زمان برطرف می شود.
در اخر باید بگوییم که زندگی پس از سرطان پروستات می تواند مانند قبل رضایت بخش باشد. همیشه به یاد داشته باشید که مردان دیگری نیز همین مسیر را طی کرده اند و با موانع مشابهی روبرو شده اند. عوارض جانبی نباید کیفیت زندگی و امید به زندگی شما را از بین ببرند.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی و ناباروری آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سیستوسکوپی چیست و چه عوارضی دارد؟سیستوسکوپی چیست و چه عوارضی دارد؟

سيستوسكوپی به عنوان یکی از شایعترین عمل های اورولوژی، با هدف تشخیص و درمان بیماری های مربوط به مثانه، پروستات و دستگاه ادراری صورت می گیرد. یک لوله باریک به نام سیستوسکوپ که حاوی یک لنز می باشد، وارد دستگاه مجاری ادرار می گردد و قادر به مشاهده داخل مثانه می باشد. ... ادامه مطلب

بزرگی پروستات چه علائمی دارد؟بزرگی پروستات چه علائمی دارد؟

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات وضعیتی در مردان است که در آن غده پروستات بزرگ شده و سرطانی نیست. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات هایپرتروفی خوش‌ خیم پروستات یا انسداد خوش‌ خیم پروستات نیز نامیده می‌ شود. ... ادامه مطلب

دیرانزالی چیست؟دیرانزالی چیست؟

دیر انزالی یا انزال معیوب مشکلی است که در بسیاری از موارد برای درمان آن هیچ اقدامی انجام نمی شود. وجود این مشکل تاثیر زیادی بر روی سلامت رابطه جنسی زوجین می گذارد و باعث عدم رضایت، رابطه همراه با درد، رابطه با بی میلی می شود. ... ادامه مطلب

آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردها می باشد. علائم و نشانه های این بیماری به تدریج نمایان می شود؛ اما خوشبختانه می توان با هوشیاری و تشخیص این بیماری در زمان مناسب، از شدید شدن آن پیشگیری کرد و پیش از آن که به سایر اندام های بدن آسیب وارد کند، آن را درمان کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین