درمان بزرگی خوش خیم پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟

آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟

پروستات غده‌ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است. این غده، در زیر مثانه و در جلوی مجرای مقعد قرار گرفته است. پروستات بزرگ در مردان با سنین بالا، یک بیماری بسیار شایع است، به‌طوری که نیمی از مردان بالای ۵۰ سال دچار این عارضه می‌شوند. غده‌ی پروستات در حالت عادی چیزی حدود ۲۰ گرم وزن دارد؛ اما در صورت بروز عارضه‌ی پروستات بزرگ، این غده ممکن است تا ۲۰۰ گرم هم بزرگ شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

البته میزان بزرگ شدن پروستات در هر فرد متفاوت خواهد بود و گاهی میزان بزرگ شدن پروستات، در حد اندازه‌ی میکرو باقی می‌ماند. پروستات بزرگ نشانه‌ی رشد سلولی بیش از اندازه‌ی غده‌ی پروستات است. درمان بزرگی پروستات در افراد مختلف بر حسب سن، وضعیت سلامت بدنی، شدت علائم و سایز پروستات متفاوت می باشد. احتمال بزرگ شدگی خوش خیم پروستات به سرطان وجود ندارد؛ زیرا BPH یک مشکل جداگانه است. به علاوه ابتلا به مشکل بزرگ شدن پروستات به این معنا نیست که شما به سرطان مبتلا شده اید و یا در آینده حتماً درگیر سرطان پروستات خواهید شد.

علل بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگ شدن پروستات یک وضعیت طبیعی افزایش سن محسوب می شود. اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است، اما تغییرات در هورمونهای جنسی مردانه که با افزایش سن ایجاد می شود ممکن است یک عامل باشد. هرگونه سابقه خانوادگی مشکلات پروستات یا هرگونه اختلال در بیضه ها ممکن است خطر ابتلا به بزرگی پروستات را افزایش دهد. مردانی که بیضه های خود را در سنین پایین برداشته اند دچار بزرگی پروستات نمی شوند.

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

علائم بزرگ شدن پروستات اغلب در ابتدا بسیار خفیف هستند؛ اما در صورت عدم درمان جدی تر می شوند. علائم شایع عبارتند از:

بزرگی خوش خیم پروستات

عوارض بزرگی خوش خیم پروستات

این مشکل در صورت عدم درمان میتواند باعث ایجاد سنگ مثانه. عفونت های ادراری و بیضه و در بعضی اوقات نارسایی کلیه شود.

تشخیص بزرگ شدن پروستات

پزشک معمولاً با انجام یک معاینه فیزیکی و پرسیدن سابقه پزشکی شما، وضعیت را بررسی می‌کند. معاینه فیزیکی شامل معاینه رکتوم است که به پزشک اجازه می‌دهد اندازه و شکل پروستات شما را تخمین بزند. سایر آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

همچنین پزشک ممکن است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و می‌توانند بر سیستم ادراری شما تأثیر بگذارند، سؤال کند. سوالاتی از قبیل:

درمان بزرگی پروستات

درمان های متعددی برای درمان بزرگی پروستات اعم از داروها، روش های کمتر تهاجمی و روش های جراحی استفاده می شوند. درمان بزرگی پروستات در افراد مختلف بر حسب سن، وضعیت سلامت بدنی، شدت علائم و سایز پروستات متفاوت می باشد.

روش های جراحی مختلفی (کمتر تهاجمی تا بسیار تهاجمی) ممکن است برای درمان بزرگی پروستات مورد استفاده قرار داده شوند. از جمله روش های درمان جراحی بزرگی پروستات، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP): جراح در این روش با ایجاد بریدگی کوچکی بر روی پروستات در محل نزدیکی مثانه به بهبود برقراری جریان ادرار از طریق پیشابراه کمک می کند. اغلب افراد پس از انجام جراحی و در همان روز ترخیص می شوند.
  2. برش پروستات از طریق پیشابراه (TUIP): این عمل جراحی شامل ایجاد چند برش کوچک بر روی پروستات جهت متسع کردن پیشابراه در پروستات و گردن مثانه می باشد. اغلب بیماران در همان روز جراحی، قابل ترخیص می باشند.
  3. جراحی خروج پروستات از بدن ( پروستاتکتومی ): در این روش جراح با ایجاد برش در پایین شکم یا پرینه، بخش اعظم پروستات را خارج می کند. اغلب به چند روز بستری در بیمارستان نیاز دارند.
  4. جراحی لیزر پروستات: در این روش پزشک با لیزر بخشی از پروستات را که منجر به انسداد جریان ادرار شده است، جهت درمان بزرگی پروستات تخریب می کند.
  5. انوکلئاسیون پروستات با لیزر هولمیوم (HoLEP): در این روش نیز از لیزر برای برش و خارج کردن بافت اضافی پروستات استفاده می شود. اغلب نتایج آن طولانی مدت باقی مانده و امکان ترخیص بیمار در همان روز یا روز بعد وجود دارد.
  6. تبخیر فتوسلکتیو پروستات با لیزر (PVP): در این روش جراحی از لیزر با نور سبز جهت تبخیر بخشی از پروستات و درمان بزرگی پروستات استفاده می شود.
  7. جراحی UroLift: در این روش به جای تخریب پروستات که منجر به انقباض حالب می گردد، از تعبیه ایمپلنت دائم در اطراف پیشابراه در پروستات جهت کاهش فشار پروستات به پیشابراه استفاده می شود.
  8. انتخاب نوع عمل جراحی بر اساس سایز پروستات، علائم بیمار و وضعیت سلامتی وی متغیر می باشد.

پیشگیری از بزرگ شدن پروستات

اگرچه که هیچ روش قطعی جهت پیشگیری از بزرگ شدن پروستات پیشنهاد نشده است؛ اما حفظ وزن مناسب و رعایت رژیم غذایی سالم و غنی از میوه و سبزیجات، می تواند در پیشگیری از بزرگ شدن پروستات مؤثر باشد. تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن، از طریق اختلال در تعادل هورمون های بدن شانس بزرگ شدن پروستات را افزایش می دهد. ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب نیز نقش مؤثری در کنترل وزن و پیشگیری از بزرگ شدن پروستات دارد.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انزال دیر رس یا دیر انزالی چیست؟انزال دیر رس یا دیر انزالی چیست؟

دیر انزالی یا انزال دیررس، مشکلی است که در بسیاری از موارد برای درمان آن هیچ اقدامی انجام نمی شود. وجود این مشکل تأثیر زیادی بر روی سلامت رابطه جنسی زوجین می گذارد و باعث عدم رضایت، رابطه همراه با درد و رابطه با بی میلی می شود. ... ادامه مطلب

علل تورم بیضه هاعلل تورم بیضه ها

به‌ طورکلی ورم بیضه التهاب یک یا هر دو بیضه است و به علت عفونت ایجاد می‌ شود. این بیماری حتی ممکن است از طریق عفونت در بخشی از بدن توسط خون به بیضه‌ ها رسیده باشد. ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌ گونه دردی به همراه ندارد. ... ادامه مطلب

کیست پروستات چیست؟کیست پروستات چیست؟

کیست پروستات یک بیماری نادر پروستات است. از آنجایی که این عارضه اغلب بدون علامت است، نحوه مدیریت و درمان قطعی آن تا به حال شناسایی نشده است. ... ادامه مطلب

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل چیست و چگونه درمان می شود؟کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل یک کیسه غیرطبیعی است که در اپیدیدیم ایجاد می‌ شود. اپیدیدیم لوله کوچک و پیچ خورده‌ ای است که در بالای بیضه قرار دارد و اسپرم را جمع‌آوری و منتقل می‌ کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین