علت و درمان واریس بیضه در مردان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟

واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل بیماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد.این بیماری معمولا در سنین بلوغ اتفاق می افتد و احتمال بروز آن در بیضه چپ بیشتر است و این به دلیل یکسان نبودن آناتومی سمت راست و چپ بدن انسان است. به ندرت واریکوسل در هر دو بیضه رخ می دهد اما امکان آن صفر نیست. همچنین باید گفت همه ی انواع واریکوسل ها نمی توانند بر تولید اسپرم تاثیر گذارند.
واریس بیضه نوعی اختلال رایج در رگ های کیسه ی بیضه می باشد. کیسه ی بیضه در واقع لایه ی پوستی محافظی است که از بیضه ها (تخم ها) مراقبت کرده و آنها را نگه می دارد. واریس بیضه زمانی اتفاق می افتد که رگ های کیسه ی بیضه ی شما بزرگ و متورم شوند.

واریس بیضه بسیار شبیه به رگ های واریسی (بیماری شایعی که منجر به تورم و پیچ خوردگی سیاهرگ پا می شود) است. واریس بیضه معمولاً بدون درد می باشد. اما گاهی اوقات ممکن است شما دردهای گذرا در ناحیه ی بیضه را تجربه کنید. در صورتی که این بیماری برایتان مشکلی ایجاد نکرده و آزار دهنده نیست، ممکن است نیازی به درمان نباشد.

درمان واریس بیضه و ناباروری مرتبط با آن، توسط متخصصان اورولوژی قابل بررسی می‌باشد. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت مشاهده علائم واریکوسل به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

علت ایجاد واریس بیضه چیست؟

تاکنون عوامل گوناگونی را به عنوان علل اصلی بروز واریکوسل شناخته ‌اند. دریچه‌ های داخل رگ‌ ها ممکن است به درستی عمل نکرده و یا از کار افتاده باشند. اگر جریان خون با اختلال مواجه شود احتمال تجمع خون در رگ ‌ها وجود خواهد داشت. علاوه بر این، اتصال رگ‌ های بزرگی که خون را از بیضه ‌ها به سمت قلب می‌ برند در سمت راست و چپ متفاوت است. به همین دلیل برای انتقال خون به سمت قلب، نیروی بیشتری در سمت چپ احتیاج خواهد بود. اگر خون قادر به حرکت به سمت قلب نباشد و در این قسمت تجمع کند باعث بروز تورم در رگ ‌ها خواهد شد. در موارد نادری نیز دیده شده است که گره‌ های لنفاوی و یا دیگر توده ‌های موجود در شکم باعث مسدود شدن جریان خون شده ‌اند که این اتفاق منجر به تورم ناگهانی رگ‌ ها می ‌شود و در اغلب موارد بسیار دردناک است.
علت اصلی ایجاد واریس بیضه ناشناخته است. البته برخی از محققین معتقدند که واریس بیضه ممکن است به علت وجود یک دریچه ی معیوب در داخل ورید های خاص طناب منوی اتفاق بیفتد. طناب منوی یا طناب اسپرماتیک یکی از اجزای طناب مانند در دستگاه تولید مثل در مردان بوده که بیضه ها را در جای خود نگه می دارد.
این ورید های خاص، خون را از بیضه به سایر نواحی بدن منتقل می کنند. دریچه ی رگ به عنوان یک کلید روشن/خاموش عمل کرده و زمانی که، به هر دلیلی این دریچه ها به درستی کار نکنند، خون اضافی در این ورید های بیضه جمع می شوند. با گذشت زمان این اختلال باعث ایجاد واریس بیضه خواهد شد.

واریس بیضه چیست

علائم واریس بیضه یا واریکوسل چیست؟

واریکوسل معمولاً بدون علامت است. در صورت داشتن علائم شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

واریس بیضه یا واریکوسل چه حسی دارد؟

واریس بیضه می تواند باعث ناراحتی خفیف یا درد در ناحیه بیضه یا کیسه بیضه شود. این علائم معمولاً در بیضه چپ مشاهده می شوند. رگ های بزرگ و متورم روی بیضه معمولاً پیچ خوده و مثل کرم یا اسپاگتی هستند. البته، یک واریس بیضه می تواند بسیار کوچک و غیر قابل مشاهده باشد.

آیا واریس بیضه می تواند روی باروری مردان تأثیر بگذارد؟

اگر بخواهیم کوتاه ترین پاسخ را بدهیم: بله! واریس بیضه روی باروری برخی از افراد تأثیر می گذارد. با این وجود، بسیاری از افراد مبتلا به واریس بیضه هیچ مشکلی در بچه دار شدن نداشته اند. متخصصین به طور دقیق نمی توانند شرح دهند که واریس بیضه چه نقشی در ناباروری مردان ایفا می کند. اما این نظریه وجود دارد که تجمع خون در رگ ها، دمای داخل کیسه ی بیضه را تغییر می دهد.
این افزایش دما ممکن است روی تعداد، کیفیت و تولید اسپرم تأثیر بگذارد. اگر شما تصور می کنید که مشکل ناباروری دارید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. نگرانی در مورد بچه دار شدن مهمترین دلیل درمان افراد مبتلا به واریس بیضه می باشد. تقریباً نیمی از مردانی که برای درمان مشکل ناباروری به پزشک مراجعه کرده اند، مبتلا به واریس بیضه بوده اند.

درمان واریکوسل با جراحی

اگر مشکل واریس بیضه ی شما دردناک بوده و روی زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، ممکن است پزشک برایتان جراحی را تجویز کند. در جراحی کیسه بیضه، یک اورولوژیست (متخصص اندام تناسلی مردانه) رگ هایی که باعث ایجاد علائم شده اند را می بندد تا از جریان خون در این رگ ها جلوگیری کند.
این جراحی یک عمل سرپایی است. یعنی شما برای جراحی نیاز به بستری شدن نداشته و در همان روز به خانه برمی گردید. اغلب افراد بعد از گذشت سه روز از جراحی می توانند به سرکار برگردند و پس از یک یا دو هفته فعالیت های ورزشی و جنسی خود را از سر بگیرند. شما ممکن است بعد از جراحی همچنان رگ های واریسی را ببینید، اما این رگ ها دیگر به سایر نواحی بدن متصل نبوده و باعث درد یا آسیب به تولید اسپرم نمی شوند.
بر اساس چندین مطالعه، در بسیاری از مردانی که برای درمان ناباروری تحت عمل جراحی واریس بیضه قرار گرفته اند، بعد از عمل تعداد و تحرک اسپرم (توانایی اسپرم برای رسیدن به تخمک) بهبود پیدا کرد. احتمال بچه دار شدن در زوج هایی که واریس بیضه را با جراحی درمان کرده اند، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از زوج هایی است که این کار را انجام نداده اند.

درمان خانگی واریس بیضه چیست؟

گزینه های درمان خانگی واریس بیضه عبارتند از:

اگر واریس بیضه برایتان مشکلات باروری ایجاد نکرده و اذیتتان نمی کند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

به عنوان مثال از فعالیت های خاصی که باعث درد و ناراحتی شما می شوند بپرهیزید. از لباس زیر تنگ یا بیضه بند که می توانند علائم ناشی از ورزش یا سر پا ایستادن طولانی مدت را کاهش دهند استفاده کنید.

قرار دادن کمپرس یخ روی کیسه ی بیضه می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. برای محافظت از پوست بیضه ، یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. کمپرس یخ را در یک حوله پیچیده و هر بار حدود ۱۵ دقیقه روی بیضه ی آسیب دیده قرار دهید.

داروهای بدون نسخه ای مثل استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند درد جزئی کیسه بیضه یا بیضه ی شما را کاهش دهند.

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندروم مثانه دردناک چیست؟سندروم مثانه دردناک چیست؟

سیستیت بینابینی که اغلب سندرم مثانه دردناک نامیده می‌ شود، یک وضعیت دشوار است. تشخیص آن سخت است و اگرچه درمان‌ ها می‌توانند زندگی را با آن بهتر کنند، اما هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. ... ادامه مطلب

مدت زمان زنده ماندن اسپرم چقدر است؟مدت زمان زنده ماندن اسپرم چقدر است؟

پس از ورود اسپرم ها به دستگاه تناسلی زن ، بیشتر آنها طی یک یا دو روز از بین می روند اما برخی از آنها تا پنج روز هم زنده می مانند و بنابراین، بیشترین مدت زمانی که یک اسپرم قادر است در مایع گردنه رحم یا رحم زنده بماند پنج روز است. ... ادامه مطلب

تشخیص بدخیمی آلت تناسلی در مردانتشخیص بدخیمی آلت تناسلی در مردان

بدخیمی آلت تناسلی با علائمی همراه است که می‌توانند بعنوان راه تشخیص اولیه عمل کنند. علائم ایجادشده می‌توانند نشانگر احتمال وجود بدخیمی آلت تناسلی مردان باشند اما به معنی تایید قطعی برای بدخیمی‌ها نیستند. ... ادامه مطلب

جراحی برداشتن پروستات چه عوارضی دارد؟جراحی برداشتن پروستات چه عوارضی دارد؟

یکی از درمان های استاندارد و بسیار موثر برای مردان مبتلا به بیماری پروستاتکتومی، روشی است که غده ی پروستات به همراه برخی بافت های اطراف ان طی عمل جراحی برداشته می شود. این عمل بسیار پیچیده است و نیازمند دقت بالایی است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین