درمان اختلال نعوظ مردان بعد از سرطان پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / بعد از عمل پروستات، اختلال نعوظ پیدا می کنید؟

بعد از عمل پروستات، اختلال نعوظ پیدا می کنید؟

تقریبا همه مردان در چند ماه اول پس از درمان سرطان پروستات، برخی از اختلالات نعوظ را تجربه خواهند کرد. با این حال، در عرض یک سال پس از درمان، تقریبا همه مردان با اعصاب دست نخورده شاهد بهبود قابل توجهی خواهند بود.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ (که گاهی اوقات ناتوانی جنسی نامیده می‌شود) زمانی است که آلت تناسلی مرد نمی‌تواند به اندازه کافی سفت شود تا بتواند رابطه جنسی داشته باشد. این می‌تواند برای مرد سخت باشد، چه شریک جنسی داشته باشد یا نه.

علت بروز اختلال نعوظ با درمان سرطان پروستات:

برای کمک به درک اینکه چرا درمان سرطان پروستات ممکن است باعث اختلال نعوظ شود، خوب است بدانید که چگونه بدن شما ممکن است با درمان تغییر کند. معمولاً وقتی مردی از نظر جنسی تحریک می‌شود:

  1. مغز پیامی می‌فرستد که به رگ‌های خونی آلت تناسلی می‌گوید که گشادتر شوند.
  2. این باعث می‌شود خون بیشتری به آلت تناسلی وارد شود.
  3. وقتی این اتفاق می‌افتد، آلت تناسلی بزرگ‌تر و سفت می‌شود. این باعث نعوظ می‌شود (زمانی که برای داشتن رابطه جنسی آلت تناسلی به اندازه کافی سفت است). برخی از درمان‌های سرطان پروستات ممکن است بر روی اعصاب، ماهیچه‌ها یا رگ‌های خونی تأثیر بگذارد که به شما امکان نعوظ را می‌دهد. سایر درمان‌های سرطان پروستات ممکن است بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

پروستات غده‌ای است که به اندازه یک گردو است. مثل دونات دور مجرای ادرار می‌نشیند. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار و مایع منی را به خارج از بدن می‌برد. در نزدیکی غده پروستات، اعصاب، رگ‌های خونی و عضلات مورد نیاز برای نعوظ و کنترل مثانه قرار دارند. هنگامی که پروستاتکتومی رادیکال انجام می‌دهید، برای برداشتن غده پروستات تحت عمل جراحی قرار می‌گیرید. این اعصاب، رگ‌های خونی و ماهیچه‌ها ممکن است در هنگام جراحی سرطان پروستات ضعیف شوند.

برای مدتی پس از جراحی، بسیاری از مردان قادر به نعوظ نیستند. این زمان برای هر مرد متفاوت است. ممکن است کمتر از یک ماه یا بیشتر از یک ماه باشد. با این حال، ممکن است متوجه شوید که حتی یک سال یا بیشتر پس از جراحی نمی‌توانید نعوظ داشته باشید. توانایی شما برای داشتن نعوظ بعد از جراحی بستگی به این دارد که آیا سرطان پروستات شما به اعصابی که نعوظ شما را کنترل می‌کنند نزدیک بوده است، آیا قبل از جراحی نعوظ داشته‌اید و سن شما. اگر قبل از جراحی برای نعوظ مشکل داشتید، این مشکلات بعد از جراحی بهتر نخواهد بود. اگر بعد از جراحی بتوانید نعوظ داشته باشید، در هنگام ارگاسم، منی (مایع که هنگام رابطه جنسی خارج می‌شود) انزال نمی‌شود. غده پروستات این مایع را می‌سازد. وقتی غده پروستات شما برداشته شود، دیگر منی وجود نخواهد داشت. این امر باعث تعجب برخی از مردان می‌شود، اگر انتظارش را نداشته باشند، اما این امر پس از برداشتن غده پروستات طبیعی است. همچنین به این معنی است که شما نمی‌توانید پس از جراحی صاحب فرزند شوید.

پرتودرمانی ممکن است به اعصاب نزدیک غده پروستات آسیب برساند که به نعوظ شما کمک می‌کند. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که به اندازه گذشته نعوظ ندارید. برخی از مردان شش ماه یا بیشتر پس از پرتودرمانی دچار اختلال نعوظ می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً اختلال نعوظ بهبود نمی‌یابد.

اگر بعد از پرتودرمانی بتوانید نعوظ داشته باشید، ممکن است متوجه شوید که مقدار مایع منی در هنگام ارگاسم کمتر می‌شود. برخی از مردان ارگاسم خشک (ارگاسم بدون ترشح مایع منی) دارند. احتمالاً شما اسپرم کافی برای پدر شدن نخواهید داشت. همچنین ممکن است تا چند هفته در هنگام انزال کمی درد داشته باشید. این معمولا پس از چند هفته از بین می‌رود.

هورمون درمانی به اعصاب، عروق خونی یا ماهیچه‌های اطراف غده پروستات آسیب نمی‌رساند. هورمون درمانی میزان تستوسترون را در بدن شما کاهش می‌دهد. تستوسترون هورمونی است که شما را به رابطه جنسی علاقه‌مند می‌کند. با درمان هورمونی، ممکن است متوجه شوید که علاقه‌ای به رابطه جنسی ندارید. همچنین ممکن است اختلال نعوظ داشته باشید. برخی از مردان تحت هورمون درمانی می‌گویند که میل جنسی آن‌ها همچنان قوی است، اما برای نعوظ مشکل دارند. یا ممکن است برای رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند. عوارض جانبی هورمون‌ها از مردی به مرد دیگر متفاوت است. برخی از مردان قادر به احساس میل و نعوظ و ارگاسم هستند. توانایی شما برای داشتن نعوظ و علاقه شما به رابطه جنسی ممکن است چندین ماه پس از پایان درمان هورمونی بهبود یابد.

 عمل پروستات

آیا می‌توان بدون نعوظ به ارگاسم رسید؟

بله، نعوظ برای ارگاسم یا انزال ضروری نیست. حتی اگر مردی نتواند نعوظ داشته باشد یا فقط بتواند نعوظ نسبی داشته باشد، با تحریک جنسی مناسب می‌تواند ارگاسم را تجربه کند. ارگاسم شما ارتباط چندانی با غده پروستات شما ندارد. تا زمانی که احساس طبیعی پوست را دارید، می‌توانید ارگاسم داشته باشید.

درمان اختلال نعوظ ناشی از درمان سرطان پروستات:

اگر بعد از درمان سرطان پروستات دچار اختلال نعوظ هستید، می‌توانید مواردی را امتحان کنید. باید به خاطر داشته باشید که موارد زیر بر توانایی شما برای نعوظ بعد از درمان سرطان پروستات تأثیر می‌گذارد:

مهم است که شما و همسرتان با پزشک خود در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید، صحبت کنید. پزشک با شما در مورد اینکه در صورت داشتن اختلال نعوظ چه چیزی ممکن است برای شما بهترین کار را انجام دهد، صحبت خواهد کرد.

انواع درمان برای اختلال نعوظ عبارتند از:

تمرینات کمک‌کننده به اختلال نعوظ:

تمریناتی وجود دارد که درصورت انجام آن‌ها ممکن است به اختلال نعوظ شما کمک شود. به یاد داشته باشید که قبل از انجام هر یک از این تمرینات با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از تمرینات که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید، عبارتند از:

اورولوژی آنکولوژی شاخه تخصصی اورولوژی است که به تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌های تناسلی مردانه می‌پردازد. سرطان‌های اورولوژیک بسیار رایج هستند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پزشکی و جراحی اورولوژیست‌ها را تشکیل می‌دهند. همشهریان گرامی! اگر با علائم ذکر شده مرتبط با سرطان های دستگاه ادراری مواجه شدید؛ به اوروانکولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟

خون در منی را هماتوسپرمی یا هموسپرمی می‌ نامند. دیدن خون در منی می‌ تواند مرد را مضطرب کند. خوشبختانه، معمولا نشان‌ دهنده یک مشکل عمده پزشکی نیست. برای مردان جوان‌ تر از 40 سال بدون هیچ علائم مرتبط و بدون عوامل خطر برای بیماری‌ های زمینه‌ ای، خون در مایع منی اغلب خود به خود ناپدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

علائم سرطان مثانه در زنانعلائم سرطان مثانه در زنان

سرطان مثانه زمانی ایجاد می‌ شود که سلول‌ های پوشاننده مثانه سالم شروع به تغییر و رشد خارج از کنترل می‌ کنند و تومور تشکیل می‌ دهند.برای مدتی طولانی، گمان رایج در مورد سرطان مثانه این بود که فقط مردان مسن به آن مبتلا می‌ شوند. اما سرطان مثانه در زنان نیز شایع است. ... ادامه مطلب

تومور و سرطان غدد فوق کلیوی چیست؟تومور و سرطان غدد فوق کلیوی چیست؟

تومور های موجود در غدد فوق کلیوی لزوما مراحل اولیه‌ی خود را در غدد فوق کلیوی شروع نمی‌ کنند. به تومور هایی که آغاز آنها در غدد فوق کلیوی است تومورهای اولیه گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟

پروستات غده ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین