دلایل تکرر ادرار و درد مثانه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / علت درد مثانه و تکرر ادرار

علت درد مثانه و تکرر ادرار

مثانه یک عضله توخالی و بادکنکی شکل در وسط لگن شما است. با پر شدن و تخلیه ادرار منبسط و منقبض می شود. مثانه به عنوان بخشی از سیستم ادراری شما، ادراری را که از کلیه ها از طریق دو لوله کوچک به نام حالب به آن منتقل می شود، قبل از خروج از مجرای ادرار نگه می دارد. درد مثانه می تواند مردان و زنان را تحت تاثیر قرار دهد و ناشی از چند بیماری مختلف باشد که برخی از آنها جدی تر از دیگران است.
تکرر ادرار اغلب به دلیل نوشیدن مایعات زیاد به خصوص کافئین ایجاد می شود. اگر تکرر ادرار شما به چیزی که می نوشید مربوط نیست، ممکن است ناشی از یک دلیل ساده مانند دارویی که مصرف می کنید یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد. همچنین می تواند نشانه ای از بیماری مزمن مانند سیستیت بینابینی یا دیابت باشد. لذا مواردی که باعث درد مثانه می‌شود ممکن است تکرر ادرار نیز ایجاد کند.

از آنجایی که التهاب و درد مثانه دارای طیف گسترده‌ای از علائم و شدت است، اکثر متخصصان اورولوژی فکر می‌کنند ممکن است چندین بیماری با این علائم در فرد وجود داشته باشد. همشهریان گرامی اگر درد ادراری دارید که بیش از 6 هفته طول می‌کشد و ناشی از بیماری‌های دیگری مانند عفونت یا سنگ کلیه نیست، ممکن است به سندرم مثانه دردناک مبتلا شده باشید. در این صورت لازم است به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

درد مثانه در زنان و مردان:

درد مثانه در زنان بیشتر است و احتمالا به این دلیل است که دو علت شایع درد مثانه یعنی عفونت‌های دستگاه ادراری و سیستیت بینابینی، اغلب زنان را نسبت به مردان بیشتر مبتلا می‌کند. همچنین ممکن است به دلیل تماس مستقیم مثانه با اندام های تناسلی زن باشد که ممکن است باعث تحریک و تشدید علائم شود.
تا 12 درصد زنان ممکن است علائم اولیه سیستیت بینابینی را داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که حداقل 40 تا 60 درصد زنان در طول زندگی خود به عفونت ادراری مبتلا می شوند که بیشتر آن عفونت مثانه است. مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند. بر اساس تحقیق انجمن سرطان آمریکا، سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در مردان است. احتمال اینکه مردان در طول زندگی خود به سرطان مثانه مبتلا شوند حدود 1 در 27 است. شانس مادام العمر برای زنان تقریبا 1 در 89 است.

علت درد مثانه و تکرر ادرار

علت ایجاد درد مثانه و علائم آن:

درد مثانه از هر نوعی که باشد نیاز به بررسی دارد زیرا علل مختلفی دارد، از عفونت ادراری گرفته تا التهاب مزمن مثانه .

1. عفونت مجاری ادراری:

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت باکتریایی در هر قسمت از دستگاه ادراری شما از جمله مثانه است. مردان و زنان ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شوند، اما در زنان شایع تر است . عفونت ادراری توسط باکتری هایی ایجاد می شود که از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می شوند. در صورت عدم درمان، عفونت ادراری می تواند به کلیه ها و جریان خون شما گسترش یابد و عوارض جدی ایجاد کند. همراه با درد مثانه، عفونت ادراری ممکن است یکی از علائم زیر را نیز ایجاد کند:

2. سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک:

سیستیت بینابینی که به آن سندرم مثانه دردناک نیز گفته می شود، یک بیماری مزمن است که باعث علائم دردناک ادراری می شود و در زنان شایع تر است. علت این بیماری در حال حاضر ناشناخته است اما برخی از عوامل مانند عفونت، استرس فیزیکی یا عاطفی، رژیم غذایی، آسیب مثانه یا برخی داروها ممکن است علائم را تحریک کنند. علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

3. سرطان مثانه:

سرطان مثانه زمانی ایجاد می شود که سلول های مثانه به طور غیر قابل کنترلی رشد کنند. انواع مختلفی از سرطان مثانه وجود دارد اما سرطان ادراری که به عنوان کارسینوم سلول انتقالی نیز شناخته می شود، که در سلول های ادراری در پوشش مثانه شما شروع می شود، شایع ترین نوع است. سرطان مثانه در مردان شایع تر از زنان است و اغلب پس از 55 سالگی رخ می دهد. همچنین دو تا سه برابر بیشتر است. همچنین در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری شایع تر است. وجود خون بدون درد در ادرار شایع ترین علامت سرطان مثانه است. اغلب سرطان مثانه هیچ درد یا علائم دیگری ندارد. با این حال، در صورت وجود، علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

سرطان مثانه پیشرفته می تواند سایر اندام ها و سیستم ها را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین علائم ممکن است شامل موارد زیر شود:

بدخیمی آلت تناسلی ، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برجستگی های روی آلت تناسلی چه هستند؟برجستگی های روی آلت تناسلی چه هستند؟

پوست آلت نیز مانند پوست سایر قسمت های بدن ممکن است دچار کهیر، آکنه، عفونت و عوارض دیگر شود. دانه ها و برآمدگی های روی آلت در حالی که به صورت بالقوه هش ... ادامه مطلب

نکاتی برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادرارنکاتی برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادرار

دستگاه ادراری به عنوان یک فیلتر عمل می‌ کند و سموم و مواد زائد را از طریق ادرار از بدن خارج می‌ کند. برای عبور دادن این زباله‌ ها از یک سری لوله و مجاری استفاده می‌ کند. این لوله‌ ها به رگ‌ های خونی و دستگاه گوارش شما متصل هستند . سیستم ادراری شما به بقیه بدن شما کمک می‌ کند تا به درستی کار کنند. ... ادامه مطلب

آیا روش جراحی، برای درمان سرطان کلیه مناسب است؟آیا روش جراحی، برای درمان سرطان کلیه مناسب است؟

درمان سرطان کلیه متمرکز بر حذف تومور از بدن است. سرطان کلیه ای که به سایر اندام های بدن گسترش پیدا کرده است، تنها با جراحی قابل‌ درمان نیست. ... ادامه مطلب

آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) چیست؟آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) چیست؟

درصورتیکه علت کوچک شدن بیضه افزایش سن یا عوامل طبیعی دیگر باشد؛ این اتفاق به‌صورت آهسته و آرام‌ آرام رخ می‌دهد و مشکلی هم برای سلامتی فرد به وجود نمی‌آورد. درمان آتروفی بیضه معمولاً بر اساس بررسی‌ها و تست‌ هایی که به دنبال پیدا کردن علت کوچک شدن بیضه‌ها انجام می‌ شوند، صورت می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین