تشخیص زودهنگام سرطان پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / بهترین روشهای درمان سرطان پروستات لوکالیزه

بهترین روشهای درمان سرطان پروستات لوکالیزه

سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در مردان می باشد. این غده، گردویی شکل و کوچک می باشد و مایع منی را که در تغذیه و انتقال اسپرم ها نقش دارد، تولید میکند. این سرطان به آرامی رشد می کند و در ابتدا محدود به درون خود غده ی پروستات است، محلی که امکان ایجاد خطرات جدی برای فرد ندارد. این سرطان به دو دسته لوکالیزه و متاستاتیک تقسیم بندی می‌شود. . بعضی از سرطان های پروستات به سرعت رشد می کنند؛ اما اکثر آنها رشد بسیار کند در طی سال ها دارند. سرطان پروستات لوکالیزه زمانی اطلاق می گردد که سرطان از غده پروستات به خارج از آن سرایت نکرده باشد. دانستن مرحله سرطان یا میزان انتشار آن بسیار مهم است. پزشک با اطلاع از مرحله سرطان بهتر می‌تواند نتیجه درمان را پیش بینی کند و درمان مناسب را انتخاب کند. در صورت عدم انجام درمان مناسب سرطان پروستات لوکالیزه می تواند رشد کرده و به سایر نقاط بدن پخش شود.

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

علل ابتلا به سرطان پروستات

علت سرطان پروستات در مردان امروزه کاملاً شناخته‌شده و از قرار زیر است:

درمان سرطان پروستات لوکالیزه

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامت یا علائمی نداشته باشد، یکی از دلایل این امر نحوه رشد سرطان است. معمولاً فقط در صورت رشد سرطان در نزدیکی مجرای ادرار و فشار آوردن به مجاری و تغییر در شیوه ادرار، متوجه وجود سرطان می شوید. سرطان پروستات معمولاً در قسمت بیرونی پروستات رخ می دهد و باعث ایجاد علائمی می گردد. نشانه های سرطان پروستات شامل موارد زیر می باشند:

  1. درد، سوزش یا جریان ضعیف ادرار
  2. احساس پر بودن مثانه بعد از خالی کردن ادرار
  3. نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول، بخصوص در شب
  4. نیاز ناگهانی به ادرار کردن و غیر قابل کنترل بودن آن
  5. ناراحتی در ناحیه لگن، باسن و قسمت تحتانی کمر
  6. اختلال در نعوظ
  7. انزال دردناک
  8. خون در مایع منی
  9. از دست دادن اشتها
  10. کاهش وزن
  11. درد استخوان

عوامل خطر سرطان پروستات

برخی از علت های سرطان پروستات که ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار دهند، شامل موارد زیر می باشد:

تشخیص سرطان پروستات

تشخیص نوع سرطان غده پروستات از طریق غربالگری و سونوگرافی پروستات امکان‌پذیر است:

  1. غربالگری DRE: معاینه مقعدی پروستات موسوم به DRE که شایع‌ترین معاینه بالینی تشخیص پروستات است.
  2. آزمایش پروستات (PSA): در این آزمایش سطح آنتی‌ژن PSA از طریق نمونه‌گیری از خون فرد مبتلا بررسی می‌شود.
  3. معاینه‌ی آنتی‌ژن مخصوص پروستات توسط پزشک: آنتی‌ژن مخصوص پروستات نوعی پروتئین است که در تشکیل منی نقش دارد. این پروتئین توسط سلول‌های پروستات تولید شده و سطح بالای آن نشان‌دهنده احتمال مبتلا بودن به سرطان غده پروستات خواهد بود. عواملی مانند التهاب یا عفونت پروستات و ورم پروستات در بالا رفتن میزان PSA مؤثر هستند.

مرحله بندی سرطان پروستات

مرحله بندی روشی برای توصیف وسعت گسترش و پراکندگی تومور است. در مرحله بندی تومور، وسعت تومور اولیه، درگیری گره‌های لنفاوی مجاور و پخش تومور به بخش‌های دوردست تومور تأثیر دارد. به این سیستم مرحله‌بندی که بر اساس «تومور، لنف نود، متاستاز» (T و N و M) است، سیستم TNM می‌گوییم. پزشکان از آزمایش‌های تشخیصی برای یافتن استیج سرطان پروستات استفاده می‌کنند. مرحله‌بندی سرطان بعد از پایان تمام آزمایش‌ها تکمیل می‌شود. دانستن مرحله سرطان در تصمیم‌گیری بهترین روش درمانی به پزشک کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به تعیین پیش‌آگهی بیمار نیز کمک کند. پیش‌آگهی، تخمین سیر بیماری و پیش‌بینی شانس بهبودی بیمار است. مرحله‌بندی انواع مختلف سرطان با یکدیگر متفاوت است.

سرطان پروستات را به ۲ حالت زیر می‌توان مرحله‌بندی کرد:

1. استیج بالینی سرطان پروستات

این نوع مرحله‌بندی سرطان پروستات بر اساس نتایج معاینه‌ DRE (معاینه مقعدی پروستات)، آزمایش PSA و امتیاز گلیسون است. نتایج این آزمایش‌ها مشخص می‌کند که آیا نیازی به انجام تصویر‌برداری با اشعه ایکس، اسکن استخوان، سی‌ تی اسکن و یا ام آر آی نیز هست یا خیر. در صورت نیاز، این اسکن‌ها هم می‌توانند اطلاعات بیشتری را برای تشخیص مرحله بالینی در اختیار پزشک قرار بدهند. مهم: منظور از بالین، مشاهدات و تصویربرداری‌های انجام شده از بیمار و بدون کمک گرفتن از پاتولوژی جراحی است.

2. استیج پاتولوژیک سرطان پروستات

این نوع مرحله‌بندی بر اساس اطلاعات بدست آمده در طول جراحی و پاتولوژی سرطان پروستات جراحی انجام می‌شود. این جراحی در اغلب موارد شامل برداشتن کل پروستات و برخی از غدد لنفاوی است. بررسی غدد لنفاوی برداشته شده، می‌تواند اطلاعات بیشتری را برای مرحله‌بندی پاتولوژیک ارائه دهد.

یک روش دیگر مرحله بندی که به وفور استفاده می‌شود، تقسیم‌بندی سرطان‌ها به سه دسته زیر است:

1. سرطان موضعی یا لوکالیزه:

یعنی تومور به غدد لنفاوی اطراف یا بافت‌های دوردست پخش نشده است.

2. سرطان ناحیه‌ای یا رژیونال (regional)

یعنی تومور به غدد لنفاوی اطراف پخش شده، اما متاستاز دوردست نداده است.

3. سرطان متاستاتیک (metastatic)

یعنی تومور به ارگان‌های دوردست (مثل کبد و استخوان) پخش شده است.

درمان سرطان پروستات لوکالیزه

۱- درمان انتظاری سرطان پروستات:

در مورد تومورهای کم خطر (Low risk) و در افراد با سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر که انجام درمان اصلی فایده‌ای ندارد توصیه می گردد. در این روش درمان سرطان پروستات هیچگونه مداخله توصیه نمی شود و درمان علامتی در صورت بروز هر گونه مشکل یا علامت در آینده انجام می گیرد.

۲- پایش فعالانه Active surveillance:

در مورد تومورهای کم خطر، کم حجم و با PSA پایین در مردان با سن پایین تر که در حال حاضر ممکن است وجود تومور برای‌ فرد با خطر جدی همراه نباشد. در این مورد از درمان های سرطان پروستات لوکالیزه برخلاف درمان انتظاری، بیمار به طور منظم و سرپایی تحت بررسی مجدد با معاینه و انجام نمونه برداری قرار می‌گیرد و در صورت پیشرفت هر کدام از معیارها، درمان است اصلی برای بیمار صورت می‌گیرد. از معایب اصلی آن امکان رشد تومور و گسترش آن به خارج از پروستات و کم اثر کردن درمان‌های آتی می‌باشد. از طرفی مزیت اصلی آن عدم انجام درمان های گسترده برای افراد با تومور کم خطر و با امید به زندگی بالا می باشد.

۳- پرتو درمانی برای سرطان پروستات:

درمان کم تهاجمی بوده و در افرادی که بعلت سطح سلامتی کلی امکان جراحی برایشان وجود ندارد، سودمند است و مانند جراحی، عوارض بی اختیاری و ناتوانی جنسی را نیز به دنبال دارد و حتی عوارض مثانه یا روده ای ایجاد می کند که درمان آن نیز مشکل تر است و ممکن است یک یا دو سال طول بکشد. یکی از معایب اصلی این درمان، باقی ماندن غده پروستات در بدن است که ممکن است منجر به باقی ماندن تومور یا حتی رشد و بدتر شدن آن در آینده گردد. طول درمان آن طولانی‌تر است و به صورت روزانه و ۵ روز در هفته به مدت ۷ الی ۸ هفته انجام می گردد.

۴- جراحی رادیکال پروستاتکتومی:

دو عارضه اصلی آن عبارتند:

  1. بی اختیاری ادراری
  2. ناتوانی جنسی

بی اختیاری ادرار به دنبال رادیکال پروستاتکتومی با گذشت زمان بهبود یافته و تقریباً تا بالای ۹۵ _ ۹۸ درصد کنترل ادرار خود را به دست می آورند. بروز ناتوانی جنسی به دنبال جراحی به سن بیمار، سطح سلامت او، عملکرد جنسی قبل از درمان، stage بیماری و حفظ عصب در حین جراحی بستگی دارد. حتی در صورت بروز ناتوانی جنسی، ممکن است با گذشت زمان به حالت نرمال برگردد.

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوانبدخیمی بیضه شایع ترین سرطان در مردان جوان

بدخیمی یا همان سرطان بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که رشد سلول ها در بیضه از کنترل خارج شود. این سرطان اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به خوبی قابل درمان است. هرچند به طور کلی سرطان بیضه بیماری نادری است، اما از بین سرطان‌ها شایع ترین سرطان در مردان محسوب می شود. ... ادامه مطلب

پیچ خوردگی بیضه چیست؟پیچ خوردگی بیضه چیست؟

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می‌ افتد که بیضه می‌ چرخد و طناب اسپرماتیک (خون را به کیسه بیضه می‌ آورد) را می‌ پیچاند. کاهش جریان خون باعث درد و تورم ناگهانی و اغلب شدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟

در صورتی که با بررسی‌های کلینیکی و تصویربرداری‌ها مشخص شود که فرد دچار سرطان کلیه است روش‌های درمانی مختلفی را بر اساس میزان پیشرفت سرطان می‌توان به کار برد. ... ادامه مطلب

شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان بیضهشیمی درمانی در مبتلایان به سرطان بیضه

سرطان بیضه در درون بیضه‌ها که در کیسه بیضه قرار دارند ایجاد می‌شود.سرطان بیشه در مقایسه با انواع دیگر سرطان ها نادر و تا حدود بسیار قابل درمان است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین