تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / چند راه درمانی برای تقویت اسپرم ضعیف

چند راه درمانی برای تقویت اسپرم ضعیف

به نیمه سلولی باروری که با ترکیب تخمک بارور می‌شود و جنین را در رحم تشکیل می‌دهد، اسپرم گفته می‌شود. ساختمان اسپرم به شکلی است که بیشترین حالت قابلیت باروری را دارد؛ یعنی در واقع اسپرم مسئولیت حمل و نقل اطلاعات ژنتیکی ما را که به صورت مولکول‌های DNA هستند به عهده دارد. پایین بودن تعداد اسپرم که اولیگواسپرمی (oligozoospermia) نیز نامیده می‌شود، عارضه‌ای است که در آن تعداد اسپرم موجود در یک میلی‌متر مایع منی، کمتر از 15 میلیون است. پایین بودن تعداد اسپرم می‌تواند قدرت باروری طبیعی مرد را با مشکل روبه‌رو کند. مشکلات مربوط به اسپرم از جمله پایین بودن تعداد اسپرم و مشکلات مربوط به کیفیت اسپرم، بسیار شایع هستند. این مشکلات، عاملی است که حدود یک سوم زوج‌هایی که با ناباروری مبارزه می‌کنند، به آن دچار هستند. راه‌های درمانی زیادی برای افزایش اسپرم وجود دارد که در ادامه بیان میگردد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل اسپرم ضعیف

در برخی از موارد، کم بودن تعداد اسپرم دلیل مشخصی ندارد؛ اما گاهی علت ضعیف شدن اسپرم می تواند یکی از موارد زیر باشد:

تقویت اسپرم ضعیف

از کجا بفهمیم اسپرم ضعیف است؟

اصلی ترین نشانه ضعیف بودن اسپرم عدم توانایی یک مرد برای باروری است. ممکن است مدتی است برای بچه دار شدن تلاش میکنید؛ ولی موفق نمیشوید. یکی از چیزهایی که میتوانید به آن شک کنید، مشکل اسپرم ضعیف است. با این حال برای اسپرم ضعیف سه نشانه ذکر شده است:

دقت داشته باشید که ممکن است تنها نشانه اسپرم ضعیف همان عدم باروری باشد و هیچگونه نشانه دیگری وجود نداشته باشد؛ بنابراین اهمیت دارد که هرچند وقت یکبار تست تشخیص اسپرم سالم داده شود.

عوامل تعیین کننده سلامت اسپرم

تعداد اسپرم:

به طور استاندارد تراکم اسپرم در هر میلی‌متر مایع منی، باید چیزی حدود ۴۰ میلیون اسپرم باشد. مردانی که تعداد اسپرم آنها کمتر از این مقدار است، احتمال بارداری همسرشان کاهش می‌یابد و باید فکری به حال تقویت اسپرم‌های خود نمایند.

ظاهر اسپرم:

طبق مطالعات مردانی که ظاهر اسپرم آنها داری سر بیضی شکل و دم بلند است و همچنین تعداد اسپرم‌های غیر عادی آنها کمتر است شانس پدر شدن بیشتری دارند.

تحرک اسپرم:

اسپرم‌هایی که سالم باشند سرعت بیشتری داشته و با حرکت در یک خط مستقیم خود را به تخمک رسانده و آن را بارور می‌کنند.

روشهای درمان اسپرم ضعیف

روشهای پیشگیری از ضعیف شدن اسپرم

  1. سیگار نکشید.
  2. مصرف الکل را قطع کنید.
  3. داروهایی را که روی کیفیت اسپرم تأثیر می گذارد با اجازه پزشک تغییر دهید.
  4. رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  5. از داغی و گرمای بیش از حد دوری کنید.
  6. استرس خود را مدیریت کنید.
  7. از قرار گرفتن در معرض مواد سمی، فلزات سنگین یا حشره کش ها دوری کنید.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی برداشتن پروستات چه عوارضی دارد؟جراحی برداشتن پروستات چه عوارضی دارد؟

یکی از درمان های استاندارد و بسیار موثر برای مردان مبتلا به بیماری پروستاتکتومی، روشی است که غده ی پروستات به همراه برخی بافت های اطراف ان طی عمل جراحی برداشته می شود. این عمل بسیار پیچیده است و نیازمند دقت بالایی است. ... ادامه مطلب

روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟

روش جراحی یکی از روش‌ های درمان سرطان مثانه است که در طی آن تومور ها و بافت‌ های اطراف آن برش یافته و از بدن جدا می‌ شوند. انواع مختلفی از جراحی سرطان مثانه وجود دارد که هر یک از آنها ممکن است بسته به شرایط فرد و گسترش بیماری کاربرد داشته باشند. ... ادامه مطلب

تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیهتغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیه

از جمله بیماری های کلیوی خطرناک که همواره جان انسان ها را تهدید کرده است ، سرطان کلیه است . خوب است بدانید نوع تغذیه ، تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان سرطان کلیه دارد . در این مقاله به بررسی تغذیه بیماران مبتلا به سرطان کلیه می پردازیم . ... ادامه مطلب

آناتومی دستگاه ادراری زنانآناتومی دستگاه ادراری زنان

دستگاه ادراری، سیستم تخلیه بدن برای خارج کردن ادرار که متشکل از مواد زائد و مایعات اضافی است، می باشد. برای این‌که عمل ادرار کردن به صورت طبیعی انجام ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین