درمان اسپرماتوسل در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل یک کیسه غیرطبیعی است که در اپیدیدیم ایجاد می‌شود. اپیدیدیم لوله کوچک و پیچ خورده‌ای است که در بالای بیضه قرار دارد و اسپرم را جمع‌آوری و منتقل می‌کند.اسپرماتوسل غیرسرطانی و به طور کلی بدون درد است و معمولاً با مایع شیری یا شفافی که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر می شود.

علائم کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

اسپرماتوسل معمولا هیچ علامتی ایجاد نمی کند و ممکن است در اندازه ثابت بماند.با این حال، اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

علت کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

علت اسپرماتوسل ناشناخته است.اسپرماتوسل ممکن است از انسداد یکی از لوله های متعدد درون اپیدیدیم که اسپرم را از بیضه حمل و ذخیره می کند، ایجاد شود.

عوامل خطر کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

عوامل خطر شناخته شده زیادی برای ایجاد اسپرماتوسل وجود ندارد.به نظر می‌رسد مردانی که به مادرانشان داروی دی‌اتیل استیل‌بسترول (DES) در دوران بارداری برای جلوگیری از سقط جنین و سایر عوارض بارداری داده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اسپرماتوسل هستند.استفاده از این دارو در سال 1971 به دلیل نگرانی در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان نادر واژن در زنان متوقف شد.

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل

عوارض کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

بعید است که اسپرماتوسل عوارضی ایجاد کند. با این حال، اگر اسپرماتوسل شما دردناک است یا آنقدر بزرگ شده است که باعث ناراحتی شما می شود، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن اسپرماتوسل داشته باشید.برداشتن جراحی ممکن است به اپیدیدیم یا مجرای دفران، لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند، آسیب برساند.آسیب به هر دو می تواند باروری را کاهش دهد.یکی دیگر از عوارض احتمالی که ممکن است پس از جراحی رخ دهد این است که اسپرماتوسل ممکن است عود کند، اگرچه این مورد غیر معمول است.

جلوگیری از ایجاد کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از اسپرماتوسل وجود ندارد اما برای شما مهم است که خودآزمایی کیسه بیضه را حداقل ماهانه انجام دهید تا تغییراتی مانند توده ها را در کیسه بیضه خود تشخیص دهید.هر توده جدیدی در کیسه بیضه شما باید به سرعت ارزیابی شود.

پزشک می تواند به شما در مورد نحوه انجام خودآزمایی بیضه راهنمایی کند تا شانس شما را برای یافتن توده افزایش دهد.

تشخیص کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

اسپرماتوسل ها اغلب در خودآزمایی بیضه مرد یا توسط پزشک در معاینه یافت می شود.خودآزمایی باید حداقل یک بار در ماه انجام شود.اگر تغییرات مشکوکی مانند اندازه بزرگتر یا سفتی غیر معمول را مشاهده کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

نور می تواند از طریق اسپرماتوسل تابیده شود.این به طور کلی نشان می دهد که آیا توده شبیه یک تومور جامد است یا یک کیست خوش خیم (نه سرطانی).سونوگرافی (آزمایشی با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندام ها) روش بهتری برای بررسی کیست است.این روش نسبتا سریع، غیر تهاجمی و ارزان است.

درمان کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

از آنجایی که این کیست ها باعث درد نمی شوند و اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند، به ندرت نیاز به درمان دارند.مراقبت اساسی برای اسپرماتوسل بدون درد، مشاهده است.اما برخی از مردان علائمی مانند اندازه آزاردهنده یا درد دارند.در صورت نیاز به درمان، چندین انتخاب وجود دارد.

ممکن است برای کاهش درد ناشی از اسپرماتوسل از داروهای خوراکی ضد درد و داروهای ضد تورم استفاده شود.هیچ نوع درمان دارویی دیگری مورد نیاز نیست.هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل وجود ندارد.

آسپیراسیون و اسکلروتراپی دو روش درمانی هستند که در دسترس بوده اما اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند.

  1. آسپیراسیون شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با سوزن و بیرون کشیدن محتویات آن است.
  2. اسکلروتراپی شامل تزریق یک عامل تحریک کننده به کیسه اسپرماتوسل است که باعث بهبودی یا بسته شدن آن می شود.این امر احتمال تجمع مجدد مایعات را کاهش می دهد.

کارکرد این موارد به اثبات رسیده است اما به طور کلی توصیه نمی شوند و به ندرت استفاده می شوند.خطر آسیب به اپیدیدیم وجود دارد که می تواند منجر به مشکلات باروری شود.یکی دیگر از مشکلات رایج هر دوی این روش ها این است که اسپرماتوسل ها ممکن است عود کنند.

اسپرماتوسلکتومی درمان استاندارد برای اسپرماتوسل هایی است که علائم ایجاد می کنند.هدف از جراحی برداشتن اسپرماتوسل از بافت اپیدیدیم و حفظ دستگاه تناسلی است.این روش سرپایی اغلب با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود.معمولا کمتر از 1 ساعت طول می کشد.گاهی اوقات ممکن است لازم باشد تمام یا بخشی از اپیدیدیم نیز برداشته شود.

اقدامات بعد از درمان کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل:

احتمالا با یک پانسمان فشاری مانند یک محافظ ورزشی پر از گاز کرکی به خانه فرستاده خواهید شد.این محافظ به مدت 1 تا 2 هفته پس از جراحی پوشیده می شود.برای کمک به تورم می توان از کیسه یخ به مدت 2 تا 3 روز استفاده کرد.داروهای ضد درد اغلب 1 تا 2 روز پس از جراحی مصرف می شود.48 ساعت پس از جراحی می توانید دوش بگیرید.

ویزیت بعدی با جراح شما اغلب بین 1 تا 3 هفته بعد برنامه ریزی می شود.تورم کیسه بیضه طبیعی است و معمولا بین 2 تا 21 روز طول می کشد.عوارض جانبی ناشی از جراحی شایع نیست اما می تواند شامل تب، عفونت، خونریزی (هماتوم کیسه بیضه) و درد پایدار باشد.اسپرماتوسل می تواند در حدود 10 مورد از 25 مورد عود کند.انسداد اپیدیدیم نیز ممکن است رخ دهد که می تواند منجر به مشکلاتی در باروری شود.به این دلایل، در مردانی که هنوز بچه می خواهند باید از جراحی اجتناب شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تغییر رنگ و بوی ادرار چه معنایی دارد؟تغییر رنگ و بوی ادرار چه معنایی دارد؟

در صورت کم شدن آب بدن و غلیظ شدن ادرار ممکن است بوی شدید آمونیاک احساس شود. اگر پس از ادرار بوی شدیدی را حس کردید ممکن است نشانه‌ ای از عفونت مجرای، دیابت، عفونت مثانه یا بیماری‌ های متابولیک باشد ... ادامه مطلب

سرطان پروستات با چه عوارضی همراه است؟سرطان پروستات با چه عوارضی همراه است؟

سرطان غده پروستات به مانند سایر سرطان ها، حاصل تکثیر و تولید مثل بی رویه و توده ای سلول های پروستات است. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه با چه عوارضی همراه است؟سرطان بیضه با چه عوارضی همراه است؟

به رشد غیر طبیعی و تکثیر سلول های بخشی از بیضه که به نواحی اطراف اندام های نیز گسترش پیدا می کنند، سرطان بیضه گفته می شود. ... ادامه مطلب

با عوارض سرطان مثانه آشنا شویدبا عوارض سرطان مثانه آشنا شوید

سرطان مثانه زمانی شروع می شود که سلول های مثانه دچار تغییر یا جهش در DNA خود شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین