علت علائم و درمان کمبود اسپرم در مردان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟

چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟

اسپرم، به سلول‌های جنسی موجود مذکر می‌گویند که در غده‌های جنسی تولید می‌شود. تولید اسپرم فرایندی پیچیده است و به عملکرد طبیعی بیضه ها و هم چنین هیپوتالاموس و غده هیپوفیز نیاز دارد. هیپوتالاموس و هیپوفیز هورمون هایی تولید می کنند که باعث تولید اسپرم می شود. هنگامی که اسپرم در بیضه تولید می شود لوله های ظریفی آنها را حمل می کنند تا زمانی که با مایع منی مخلوط شود و از آلت تناسلی خارج شوند. وجود مشکل در هریک از این سیستم ها می تواند بر تولید اسپرم تأثیر گذار باشد. کم بودن تعداد اسپرم به این معنی است که در مایع منی تعداد اسپرم کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم اولیگواسپرمی نامیده می شود. اگر 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشید، تعداد اسپرم شما کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم احتمال باروری تخمک همسرتان در یک بارداری را کاهش می دهد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟

کمبود اسپرم می‌تواند علل احتمالی بسیار مختلفی داشته باشد برخی از این علل عبارتند از:

کم شدن اسپرم مرد

نشانه های کم بودن اسپرم

عدم توانایی در باروری تخمدان های زن به صورت طبیعی اصلی ترین نشانه کم بودن تعداد اسپرم در مردان است. این عارضه ممکن است هیچ علامت و نشانه دیگری نداشته باشد. با این حال در بعضی از مردان، یک مشکل اساسی مانند ناهنجاری کروموزومی ارثی، عدم تعادل هورمونی، گشاد شدن رگهای بیضه یا بیماری که مانع عبور اسپرم می شود، ممکن است علائم و نشانه هایی ایجاد کند. مهمترین علائم تعداد کم اسپرم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشخیص کمبود اسپرم در مردان

تشخیص علل ناباروری در مردان شامل دو مرحله است. مرحله‌ی اول معاینه فیزیکی و مرحله‌ی دوم آزمایش‌های تشخیصی است.

معاینه‌ی فیزیکی:

در معاینه فیزیکی پزشک با معاینه بیمار به دنبال نشانه‌های واریکوسل با بروز اتساع و تورم سیاهرگ‌های بیضه و ناهنجاری‌های ظاهری بیضه است. نحوه‌ی رویش مو در اطراف آلت تناسلی از علائم کمبود اسپرم است. و بررسی غده‌ی پروستات نیز در این معاینه انجام می‌شود.

آزمایش‌های تشخیصی:

در مرحله‌ی بعد آزمایش‌های تشخیصی برای یافتن علت ناباروری در مردان انجام می‌شود. آزمایش‌ها به شرح زیر است:

آزمایش خون

در آزمایش خون میزان ترشح هورمون‌های FSH یا هورمون محرک فولیکول، هورمون تستوسترون، هورمون پرولاکتین و هورمون جسم زرد اندازه گیری می‌شود.

آزمایش مایع منی

یکی از مهم‌ترین آزمایش‌ها است و در آن خصوصیات مایع منی بررسی می‌شود. ویژگی‌های مایع منی مانند حجم و شدت آبکی بودن منی و خصوصیات اسپرم مانند تعداد اسپرم، ضعیف بودن آن، تعیین آنتی بادی‌های اسپرم، بررسی قدرت نفوذ آن و شکل اسپرم در این آزمایش تعیین کننده است.

آزمایش ژنتیک

این آزمایش برای تشخیص ناهنجاری ژنتیکی و اختلالات کروموزومی انجام می‌شود.

اولتراسوند

در این روش با استفاده از امواج صوتی ساختار بیضه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمونه‌برداری از بیضه

نمونه‌‌ی کوچک از بیضه برای بررسی بافت و مشکلات آن برداشته می‌شود.

آزمایش بعد از نزدیکی

میزان نفوذ اسپرم به درون مخاط رحم بررسی می‌شود.

درمان کم بودن اسپرم

روش‌های درمان کم بودن تعداد اسپرم عبارتند از:

پیشگیری از کم بودن اسپرم

  1. به طور منظم ویتامین و مکمل‌های باروری از جمله اسید فولیک را مصرف کنید.
  2. سیگار کشیدن را متوقف کنید؛ زیرا سیگار به طور قابل ‌توجهی از تعداد اسپرم و میزان تحرک آن می‌کاهد.
  3. از گرم شدن بیش از حد کیسه‌های بیضه جلوگیری کنید: افزایش دمای کیسه بیضه (که به عنوان مثال می‌تواند ناشی از لباس زیر تنگ و یا استفاده طولانی مدت از سونا و جکوزی باشد) می‌تواند روند تولید اسپرم را مختل کند.
  4. از وارد آمدن استرس و فشار بیش از حد به خود جلوگیری کنید و تمرینات شل کردن عضلات و تمدد اعصاب را انجام دهید: از آنجا که ناباروری و به طور کلی زندگی می‌تواند استرس‌زا باشد، سعی کنید همیشه آسوده خاطر باشید. گاهی اوقات ممکن است استرس، مسئول مشکلات خاص ناباروری مانند مشکلات هورمونی باشد.
  5. وزن مناسب خود را حفظ کنید؛ زیرا وزن فرد سطوح هورمون‌های استروژن و تستوسترون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  6. استفاده از مواد مخدر را متوقف کنید: استفاده طولانی مدت از مواد مخدر (مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین) می‌تواند باعث ناباروری فرد شود.
  7. مصرف استروئید را متوقف کنید: مصرف استروئیدهای آنابولیک ممکن است باعث جمع و کوچک شدن بیضه‌ها شود.
  8. بیش از حد ورزش نکنید: ورزش بیش از حد و شدید، باعث بالا رفتن هورمون‌های استروئیدی آدرنال می‌شود که این هورمون‌ها می‌توانند باعث کاستی در سطح هورمون تستوسترون شوند.
  9. از سموم زیست محیطی خطرناک مانند آفت‌کش‌ها، سرب، رنگ، اشعه، مواد رادیواکتیو، جیوه، بنزن، بور و فلزات سنگین دوری کنید.
  10. تغذیه خوبی داشته باشید. سوءتغذیه و کم‌خونی می‌تواند روی تعداد اسپرم تأثیر منفی داشته باشد.

گاهی تومور حالب با جریان خون به سایر بافت‌ها نیز کشیده می‌شود و موجب بدخیمی حالب می‌گردد که این تومورهای بدخیم را تومورهای سرطانی حالب می‌گویند. تشخیص و درمان سرطان حالب از جمله اقداماتی است که توسط فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری انجام می‌شود و در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به آنها مراجعه نمود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل علائم و درمان سندرم نفروتیکعلل علائم و درمان سندرم نفروتیک

سندرم نفروتیک یک اختلال کلیوی است که باعث می شود بدن شما پروتئین زیادی را در ادرار دفع کند. همچنین سندرم نفروتیک معمولاً در اثر آسیب به دسته‌های رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها ایجاد می‌شود که مواد زائد و آب اضافی خون را فیلتر می‌کنند. ... ادامه مطلب

واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل بیماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

کیست پروستات چیست؟کیست پروستات چیست؟

کیست پروستات یک بیماری نادر پروستات است. از آنجایی که این عارضه اغلب بدون علامت است، نحوه مدیریت و درمان قطعی آن تا به حال شناسایی نشده است. ... ادامه مطلب

سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟

در صورتی که با بررسی‌های کلینیکی و تصویربرداری‌ها مشخص شود که فرد دچار سرطان کلیه است روش‌های درمانی مختلفی را بر اساس میزان پیشرفت سرطان می‌توان به کار برد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین