واریکوسل و ناباروری چه ارتباطی با هم دارند؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / واریکوسل چه زمانی باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل چه زمانی باعث ناباروری می شود؟

بسیاری از مردان دارای سیاهرگ‌های بزرگ‌شده در کیسه بیضه خود هستند. پزشکان به این وریدها واریکوسل می‌گویند. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند اما برخی ممکن است مشکلات باروری داشته باشند. واریکوسل شایع است و 10 تا 15 درصد مردان را مبتلا می‌کند. بحث پزشکان درباره نقش واریکوسل در ناباروری ادامه دارد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که درمان واریکوسل ممکن است نتایج باروری را بهبود بخشد. با این حال، یک بررسی سیستماتیک بیان می‌کند که شواهد موجود ضعیف است و پزشکان باید تحقیقات بیشتری را انجام دهند.

درمان واریکوسل و ناباروری مرتبط با آن، توسط متخصصان اورولوژی قابل بررسی می‌باشد. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت مشاهده علائم واریکوسل به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل زمانی رخ می‌دهد که ورم ناشی از بزرگ‌شدن سیاهرگ‌های داخل کیسه بیضه باشد. تورم معمولا شبیه بزرگ‌شدن بالای بیضه بدون تغییر رنگ است.شبکه پامپینی فرم گروهی از سیاهرگ‌های داخل کیسه بیضه است. این وریدها به خنک شدن خون قبل از رفتن به شریان بیضه کمک می‌کنند که خون بیضه‌ها را تامین می‌کند.اگر بیضه‌ها خیلی داغ باشند، نمی‌توانند اسپرم سالم بسازند. سلامت اسپرم بر باروری تأثیر می‌گذارد، بنابراین ضروری است که رگ‌ها بتوانند خون را خنک کنند. هنگامی که فردی مبتلا به واریکوسل است، ممکن است تورم و حساسیت کیسه بیضه را نیز تجربه کند.

علائم واریکوسل:

واریکوسل اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. به ندرت ممکن است باعث درد بیضه شود. درد ممکن است:

با گذشت زمان، واریکوسل ممکن است بزرگ شده و قابل توجه‌تر شود. این وضعیت ممکن است باعث تورم بیضه بیشتر در سمت چپ شود.

واریکوسل

واریکوسل و ناباروری:

اکثر مردانی که واریکوسل دارند، مشکل باروری ندارند. با این حال، نرخ ناباروری در بین مبتلایان به واریکوسل بیشتر از افراد بدون واریکوسل است. این تفاوت ممکن است به این دلیل باشد که واریکوسل با توانایی بدن در ساخت و ذخیره اسپرم تداخل دارد.مطالعه‌ای در سال 2014 داده‌های مربوط به 816 مرد با مشکلات ناباروری را جمع‌آوری کرد و تقریبا یک سوم آن‌ها واریکوسل داشتند. این فراوانی نشان می‌دهد که واریکوسل گاهی، اما نه همیشه، عاملی برای ناباروری است.تحقیقات در مورد اینکه آیا درمان واریکوسل می‌تواند باروری را بهبود بخشد یا خیر، متفاوت است.

یک متاآنالیز مطالعات قبلی در سال 2012 شواهدی را نشان داد که درمان واریکوسل ممکن است باروری را بهبود بخشد، به خصوص اگر علت ناباروری زوجین ناشناخته باشد. با این حال، محققان هشدار می‌دهند که شواهد ضعیف هستند و بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.نگرانی اصلی واریکوسل این است که برآمدگی وریدها ممکن است به اسپرم آسیب برساند و تعداد اسپرم را کاهش دهد. در افراد با تعداد متوسط ​​اسپرم، واریکوسل بعید است که باعث ناباروری شود.هنگامی که یک زوج نمی‌توانند باردار شوند، انجام آزمایشات مختلف از جمله تعداد اسپرم بسیار مهم است و فرض نمی‌کنیم که واریکوسل لزوماً علت آن است.

علل و عوامل خطرساز واریکوسل:

واریکوسل زمانی رخ می‌دهد که سیاهرگ‌های کیسه بیضه بزرگ شوند.هر سیاهرگ دریچه‌ای دارد که از جریان خون به عقب جلوگیری می‌کند، اما گاهی اوقات دریچه از کار می‌افتد. این امر باعث می‌شود خون به عقب برگردد و به ورید آسیب برساند و باعث تورم شود.

پزشکان به طور کامل درک نمی‌کنند که چه چیزی باعث از کار افتادن دریچه‌ها و ایجاد واریکوسل می‌شود.تحقیقات منتشرشده در سال 2014 نشان داد که سیگار ممکن است یک عامل خطر برای واریکوسل باشد، زیرا به رگ‌های خونی فرد آسیب می‌رساند. همین مطالعه هیچ ارتباطی بین الکل یا شغل و واریکوسل پیدا نکرد.در موارد بسیار نادر، واریکوسل ممکن است در نتیجه رشد در شکم ایجاد شود که باعث فشار زیاد بر روی سیاهرگ‌ها می‌شود. این وضعیت غیرمعمول است و معمولا فقط در بیماران بالای 45 سال رخ می‌دهد.در بسیاری از افراد، واریکوسل هیچ علت آشکاری ندارد.

تشخیص واریکوسل:

  1. اکثر مردانی که واریکوسل دارند متوجه هیچ چیز غیرعادی نمی‌شوند، اگرچه برخی از افراد احساس سنگینی یا ضربان گاه به گاه در کیسه بیضه را گزارش می‌دهند. بسیاری از مبتلایان تنها پس از تجربه مشکلات ناباروری متوجه می‌شوند که واریکوسل دارند.
  2. پزشک اغلب می‌تواند واریکوسل را در طول معاینه فیزیکی با نگاه کردن به کیسه بیضه و احساس توده‌ها و رگ‌های خونی غیرمعمول تشخیص دهد.
  3. اگر پزشک مشکوک به واریکوسل باشد، ممکن است سونوگرافی را تجویز کند که یک آزمایش تصویربرداری بدون درد است که به پزشک اجازه می‌دهد سیاهرگ‌های داخل کیسه بیضه را ببیند.
  4. اگر فرد مشکل باروری دارد، ممکن است پزشک برای بررسی کیفیت اسپرم، آزمایش مایع منی را نیز تجویز کند.

درمان واریکوسل:

اگر مردی مبتلا به واریکوسل و تعداد اسپرم کم باشد، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

واریکوسل که علائمی ایجاد نمی‌کند نیازی به درمان ندارد. واریکوسل ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، زمانی که:

هنگامی که فرد تصمیم به درمان گرفت، دو گزینه متفاوت وجود دارد:

آمبولیزاسیون جراحی است که به طور موقت جریان خون را قطع می‌کند. پزشک می‌تواند این روش را در مطب خود با بی‌حسی موضعی انجام دهد، به این معنی که فرد دردی را در ناحیه احساس نمی‌کند.

در طول آمبولیزاسیون، پزشک یک سوزن را به داخل سیاهرگ معمولاً از طریق کشاله ران وارد می‌کند. گاهی اوقات ممکن است سوزن را از طریق گردن وارد کنند. سوزن به پزشک کمک می‌کند تا به سیاهرگ‌های کیسه بیضه دسترسی پیدا کند و واریکوسل را مسدود کند.ممکن است فرد پس از عمل کمی درد و حساسیت داشته باشد، اما زمان بهبودی کوتاه است و فرد می‌تواند بلافاصله به فعالیت‌های معمول خود بازگردد.یک مطالعه در سال 2012 نشان می‌دهد که آمبولیزاسیون ممکن است در 19.3 درصد موارد ناموفق باشد. اگر آمبولیزاسیون جواب نداد، جراحان ممکن است نیاز داشته باشند روش دیگری را برای درمان واریکوسل امتحان کنند.

پزشک می‌تواند واریکوسل را با انسداد جریان خون به ورید آسیب‌دیده از بین ببرد. این عمل «جراحی واریکوسلکتومی» نامیده می‌شود.یک فرد قبل از عمل واریکوسلکتومی یک بیهوشی عمومی دریافت می‌کند، بنابراین در طول عمل خواب است و نمی‌تواند دردی را احساس کند. ممکن است فرد چند روز بعد کمی درد و حساسیت را تجربه کند.جراحی نسبت به آمبولیزاسیون با میزان شکست کمتر از 5 درصد مؤثرتر است.جراحی لاپاراسکوپی از برش کوچکتری نسبت به جراحی باز استفاده می‌کند و به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد، اما به جراح بسیار ماهر نیز نیاز است. جراحی باز از یک برش بزرگ‌تر در کیسه بیضه استفاده می‌کند.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟

خون در منی را هماتوسپرمی یا هموسپرمی می‌ نامند. دیدن خون در منی می‌ تواند مرد را مضطرب کند. خوشبختانه، معمولا نشان‌ دهنده یک مشکل عمده پزشکی نیست. برای مردان جوان‌ تر از 40 سال بدون هیچ علائم مرتبط و بدون عوامل خطر برای بیماری‌ های زمینه‌ ای، خون در مایع منی اغلب خود به خود ناپدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

علت بی اختیاری ادرار در زنانعلت بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار به معنای عدم کنترل بر روی مثانه است که ممکن است هنگامی رخ دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده اما ماهیچه های اسفنکتر به اندازه کافی قوی نباشند تا مجرای ادرار را ببندد. بی اختیاری ادرار را می توان به صورت خروج مقدار جزئی ادرار یا دفع مقدار زیادی ادرار در یک مرحله بیان کرد. ... ادامه مطلب

عوارض سرطان آلت تناسلیعوارض سرطان آلت تناسلی

به رشد سلول‌ های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟

تخلیه ناکامل ادرار یا احتباس ادرار در واقع یک نقص در مرحله دفع ادرار از مثانه است که می تواند ناشی از دو دلیل باشد.دلیل اول انقباض ناکافی عضله مثانه و دومین دلیل انسداد درمسیر خروج ادرار از مثانه و گاهی ترکیبی از هر دو مشکل است.در این مقاله به بررسی علل و درمان تخلیه ناکامل ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین