علائم دفع پروتئین در ادرار | دفع پروتئین کلیه در ادرار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / دفع پروتئین در ادرار نشانه چیست؟

دفع پروتئین در ادرار نشانه چیست؟

کلیه‌ها یک جفت اندام در دو طرف ستون فقرات زیر قفسه سینه هستند. شناخته شده ترین نقشی که از کلیه ها در ذهن همه افراد جا افتاده است، دفع سموم و تصفیه آلودگی های موجود در بدن باشد؛ اما بهتر است بدانید که کلیه ها در فرایندهایی مانند خونسازی بدن، فرایند سوخت و ساز کلسیم و استخوان ها، متابولیسم ویتامین D و کنترل سیستم اسید و باز بدن نقش اساسی دارند. در داخل کلیه‌ها، رگ‌های خونی کوچکی به نام گلومرول وجود دارد که وظیفه آنها پاکسازی خون از سموم و متابولیت‌هایی است که از طریق ادرار دفع می‌کنند. در کلیه‌های سالم، گلومرول‌ها پروتئین را دوباره جذب کرده و در خون نگه می‌دارند. کلیه‌ها فقط مقدار کمی از پروتئین را در ادرار فیلتر می‌کنند. پروتئین یکی از اجزای سازنده اصلی بدن است. برای مثال، دریافت مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی، برای رشد و ترمیم حیاتی است. اگر کلیه‌ها آنطور که باید کار نکنند، پروتئین ممکن است به ادرار نشت کند. دفع پروتئین در ادرار یکی از جمله نارسایی های کلیوی است که باید در اسرع وقت تحت کنترل قرار گیرد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت دفع پروتئین در ادرار

شایع‌ترین دلیل دفع پروتئین در ادرار، آسیب کلیوی است که ناشی از موارد زیر است:

سایر دلایل آسیب کلیوی که منجر به دفع پروتئین در ادرار می‌شود عبارتند از:

برخی شرایط دیگر که می‌توانند باعث دفع پروتئین از کلیه شوند عبارتند از:

علائم دفع پروتئین در ادرار

بیماران مبتلا به دفع پروتئین در ادرار، معمولاً علائمی از خود نشان نمی‌دهند؛ اما در موارد شدیدتر (مانند سندرم نفروتیک) ممکن است ورم، آب‌آوردگی شکم، هیدروسل و پلورال افیوژن در اثر کاهش فشار انکوتیک وجود داشته باشد. سندرم نفروتیک نیز شامل دفع پروتئین کلیه در ادرار، کاهش آلبومین و ورم می‌باشد. ممکن است علائم و نشانه‌هایی مرتبط با دلایل زمینه‌ای نیز وجود داشته باشند. پروتئینوری سنگین و دائم منجر به کاهش آلبومین می‌گردد. این وضعیت ممکن است باعث تورم مچ پا، درد شکم و تنگی نفس شود.

دفع پروتئین در ادرار

عوامل مستعد دفع پروتئین در ادرار

مواردی که ممکن است احتمال حضور پروتئین در ادرار را افزایش دهد عبارت اند از:

  1. چاقی
  2. سن بالای 65
  3. سابقه خانوادگی بیماری کلیه
  4. نژاد آفریقایی آمریکایی، بومی آمریکایی، اسپانیایی یا جزیره نشین های اقیانوس آرام
  5. در برخی افراد، میزان پروتئین ادرار در هنگام ایستادن، بیشتر از حالت دراز کشیدن است. این عارضه، دفع پروتئین در ادرار ارتواستاتیک نام دارد.

میزان نرمال دفع پروتئین در ادرار

به طور طبیعی دفع پروتئین در ادرار کمتر از 150 میلی گرم در روز و اختصاصاً برای پروتئین آلبومین کمتر از 30 میلی گرم در روز است.

تشخیص دفع پروتئین در ادرار

وجود پروتئین در ادرار از طریق آزمایش ادرار تشخیص داده می‌شود. بیمار یک نمونه ادرار ارائه می‌دهد که در آزمایشگاه بررسی می‌شود. پزشکان از یک دیپستیک (یک چوب پلاستیکی نازک با مواد شیمیایی روی آن) برای آزمایش استفاده می‌کنند. اگر مقدار زیادی از هر ماده‌ای در ادرار وجود داشته باشد، رنگ ماده شیمیایی که روی دیپستیک اعمال شده است، تغییر می‌کند.سپس باقیمانده ادرار زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. پزشکان به دنبال موادی هستند که در حالت عادی در ادرار وجود ندارند. این مواد شامل گلبول‌های قرمز و سفید خون، باکتری‌ها و کریستال‌هایی هستند که می‌توانند رشد کرده و به سنگ کلیه تبدیل شوند.

آیا دفع پروتئین خطرناک است؟

چنانچه دفع پروتئین در ادرار ادامه یافته و هر روز مقادیر زیادی از پروتئین توسط ادرار از بدن خارج گردد، عوارض مهمی پیش رو خواهد داشت. مهم ترین عوارض دفع پروتئین در ادرار عبارتند از:

با توجه به عوارض متعدد دفع پروتئین در ادرار، تشخیص زودرس و درمان علت زمینه ای مسبب آن، توصیه می گردد.

درمان دفع پروتئین در ادرار

نوع درمان به علت ایجاد کننده بستگی دارد. احتباس آب می‌تواند با کاهش مقدار نمک و آب دریافتی در رژیم غذایی روزانه درمان شود. برخی از بیماران همچنین به داروهایی نیاز دارند که کلیه‌ها را به تولید ادرار بیشتر وادار کنند. فشار خون بالا می‌تواند با کاهش نمک در رژیم غذایی و غالباً با مصرف دارو به صورت روزانه درمان شود. سطح بالای کلسترول ممکن است با کنترل غذایی (خوردن چربی کمتر) و در برخی موارد، با داروهای کاهش کلسترول کنترل گردد. اگر مقدار دفع پروتئین کلیه در ادرار بالا است یا اگر عملکرد کلیه تحت تأثیر بیماری قرار دارد، یافتن علت ایجاد کننده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. دفع پروتئین کلیه در ادرار اگر در طول مدت زمان زیاد وجود داشته باشد، می‌تواند به کلیه آسیب بزند. درمان‌ها ممکن است بر اساس علت دفع پروتئین کلیه در ادرار، اگر یافته شده باشد، تغییر کنند. این موضع حیاتی است که هر بیمار مبتلا به دفع پروتئین کلیه در ادرار در مدت زمان طولانی مورد مراقبت قرار گیرد.

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سیستوسل یا افتادگی مثانه چیست و چه علل و علائمی دارد؟سیستوسل یا افتادگی مثانه چیست و چه علل و علائمی دارد؟

مثانه در جای خود درست بالای انتهای واژن توسط عضلات و لیگامان هایی نگه داشته می شوند. هنگامی که دیواره های واژن شل می شوند، اندامهای درون لگن موجب ایجاد برآمدگی در واژن می شوند و به اصطلاح دچار افتادگی می شوند.از انواع دیگر افتادگی می توان به افتادگی مثانه به درون دیواره واژن اشاره کرد ... ادامه مطلب

آناتومی دستگاه ادراری زنانآناتومی دستگاه ادراری زنان

دستگاه ادراری، سیستم تخلیه بدن برای خارج کردن ادرار که متشکل از مواد زائد و مایعات اضافی است، می باشد. برای این‌که عمل ادرار کردن به صورت طبیعی انجام ... ادامه مطلب

دفع پروتئین در ادرار نشانه چیست؟دفع پروتئین در ادرار نشانه چیست؟

کلیه‌ ها فقط مقدار کمی از پروتئین را در ادرار فیلتر می‌ کنند. پروتئین یکی از اجزای سازنده اصلی بدن است. برای مثال، دریافت مقدار مناسب پروتئین در رژیم غذایی، برای رشد و ترمیم حیاتی است. اگر کلیه‌ ها آنطور که باید کار نکنند، پروتئین ممکن است به ادرار نشت کند. ... ادامه مطلب

ادرار در کجا جمع می شود؟ادرار در کجا جمع می شود؟

بدن موجود زنده برای تولید انرژی و انجام فعالیت های روزانه، فرایندهای مختلفی انجام می دهد. این فرایندها منجر به ایجاد موادی می شوند که در بدن قابل استف ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین