تشخیص افتادگی مثانه | درمان افتادگی مثانه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / چگونه از افتادگی مثانه جلوگیری کنیم؟

چگونه از افتادگی مثانه جلوگیری کنیم؟

مثانه عضوی در ناحیه لگن است که وظیفه نگه داشتن ادرار را بر عهده دارد. ادرار در هنگام خروج از بدن از مثانه عبور کرده و از طریق پیشابراه از بدن خارج می شود. زمانی که عضلات کف لگن و تاندون های این ناحیه تحت فشار قرار گرفته و یا ضعیف شود، مثانه از محل اصلی خود پایین تر آمده و به سمت دیواره قدامی واژن نزول می کند. در ناحیه لگنی، اعضایی همانند رحم، مثانه و روده ها به وسلیه همان تاندون ها در محل طبیعی خود قرار گرفته اند و اگر لگن تحت فشار قرار گرفته و این تاندون ها ضعیف شود می تواند منجر به پایین آمدن مثانه یا افتادگی مثانه شود که با نام سیستوسل یا پروپلاس قدامی نیز شناخته می شود.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل افتادگی مثانه

کف لگن شامل عضلات، رباط‌ها و بافت‌های اتصالی است که از مثانه و سایر اعضای لگن حمایت می‌کنند. ارتباط بین عضلات کف لگن و رباط‌ها، به‌عنوان نتیجه‌ای از آسیب‌های زایمان یا فشار مزمن بر عضلات کف لگن، می‌تواند در طول زمان ضعیف شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد مثانه پایین‌تر از حد نرمال می‌افتد و به سمت مهبل کشیده می‌شود. علل احتمالی افتادگی مثانه عبارتند از:

علائم افتادگی مثانه

در موارد خفیف افتادگی مثانه، ممکن است فرد متوجه علائم نشود؛ اما وقتی علائم و نشانه‌ها رخ می‌دهد، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

افتادگی مثانه

انواع افتادگی مثانه

افتادگی مثانه درجات مختلفی دارد که با توجه به شدت عارضه، پزشک برای بیمار روش درمانی مناسب را اتخاد خواهد کرد.

تشخیص افتادگی مثانه

افتادگی مثانه با بررسی سابقه‌ی پزشکی و معاینه‌ی لگن قابل تشخیص است. پزشک می‌تواند تشخیص بدهد افتادگی مثانه‌ تا چه حد جدی است و چه قسمت‌هایی از واژن‌ دچار افتادگی شده است. سایر تست‌های تشخیصی برای بررسی کف لگن نیز وجود دارند:

درمان افتادگی مثانه

درمان‌های غیر جراحی

رحم بند یا شیاف مهبل وسیله‌ای است که در واژن قرار داده می‌شود تا مثانه را در جای خود نگه دارد. رحم بندها باید در فواصل زمانی مشخص بیرون آورده شده و تمیز شوند تا عفونت ایجاد نشود. بعضی از رحم بندها به نحوی طراحی و ساخته شده‌اند که فرد می‌تواند خودش رحم بند را خارج کرده و آن را تمیز کند. در مورد دیگر انواع رحم بند، پزشک باید رحم بند را خارج و آن را تمیز کند. معمولاً برای جلوگیری از ایجاد عفونت و آسیب به دیواره واژن، به همراه رحم بند از پماد استروژن نیز استفاده می‌شود.

ورزش‌های کگل

در افتادگی‌های خفیف تا متوسط، پزشک به بیمار توصیه می‌کند که حرکاتش را تغییر دهد، مثلاً اشیای سنگین بلند نکند و زور نزند. ممکن است پزشک انجام ورزش‌های کگل را توصیه کند. ورزش‌های کگل، ورزش‌هایی هستند که برای تقویت عضلات کف لگن استفاده می‌شوند. همچنین از ورزش‌های کگل به تنهایی یا به همراه دیگر روش‌های موجود برای درمان افتادگی‌های متوسط و خفیف مثانه استفاده می‌شود.

داروها

در افتادگی مثانه از داروهای جایگزین استروژن برای تقویت بافت واژن و بافت‌های اطراف آن استفاده می‌شود. درمان با داروهای جایگزین استروژن برای تمام افراد مناسب نیست (مانند افرادی که سرطان خاصی دارند). بدن خانم‌ها پس از یائسگی دیگر به طور طبیعی استروژن تولید نمی‌کند و در نتیجه عضلات واژن ضعیف می‌شوند. در افتادگی‌های خفیف مثانه، برای بهبود علائم افتادگی مانند ضعف واژینال یا بی اختیاری ادرار ، استروژن تجویز می‌شود. در مورد افتادگی‌های شدیدتر، درمان دارویی با دیگر روش‌های درمانی همراه می‌شود.

جراحی

معمولاً در افتادگی‌های شدید مثانه که به وسیله رحم بند درمان نمی‌شوند، بیمار به جراحی نیاز دارد. جراحی افتادگی مثانه از راه واژن انجام می‌شود و هدف از جراحی این است که مثانه در محل خود قرار گیرد. با ایجاد شکافی در دیواره‌ی واژن، مثانه در محل اصلی خود قرار داده می‌شود. سپس قسمت افتاده‌ی مثانه، بسته شده و دیواره واژن محکم می‌شود. بسته به روش مورد استفاده، جراحی تحت بیهوشی عمومی، منطقه‌ای و یا موضعی انجام می‌شود.

درمان‌های دیگر

برای درمان افتادگی مثانه و تقویت عضلات لگن از درمان فیزیکی، مانند تحریک الکتریکی و بیوفیدبک نیز استفاده می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک

افتادگی شدید مثانه می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و تخلیه مثانه را دشوار و منجر به عفونت آن می‌شود. در صورت مشاهده علائم یا نشانه‌هایی را که باعث ناراحتی می‌شود، به پزشک خود مراجعه کنید.

روشهای پیشگیری از افتادگی مثانه

عوارض افتادگی مثانه

اگر این وضعیت وخیم شود اختلالات ادراری، ناراحتی‌ها و بی اختیاری های فشاری، نشت ادرار، خروج ادرار با عطسه و سرفه و زور زدن و… اتفاق خواهد افتاد.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه از افتادگی مثانه جلوگیری کنیم؟چگونه از افتادگی مثانه جلوگیری کنیم؟

زمانی که عضلات کف لگن و تاندون های این ناحیه تحت فشار قرار گرفته و یا ضعیف شود، مثانه از محل اصلی خود پایین تر آمده و به سمت دیواره قدامی واژن نزول می ... ادامه مطلب

آیا وازکتومی قابل برگشت است؟آیا وازکتومی قابل برگشت است؟

عمل برگشت وازکتومی مسیر ورود اسپرم به مایع منی را دوباره وصل می کند.بیشتر اوقات، انتهای بریده شده لوله دوباره وصل می شود.در برخی موارد، انتهای عروق به اپیدیدیم متصل می شود.هنگامی که لوله ها به هم متصل می شوند، اسپرم می تواند دوباره از طریق مجرای ادرار جریان یابد. ... ادامه مطلب

با نشانه های خاموش سرطان کلیه آشنا شویدبا نشانه های خاموش سرطان کلیه آشنا شوید

سرطان ممکن است هر بخشی از بدن را درگیر کند که یکی از آن ها، کلیه است. این اندام های لوبیایی شکل که در پشت روده ها، در دو طرف ستون مهره ها قرار دارند، وظیفه سم زدایی خون را بر عهده دارند. در ادامه این مقاله به بررسی نشانه های خاموش سرطان کلیه به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

سیستوسل یا افتادگی مثانه چیست و چه علل و علائمی دارد؟سیستوسل یا افتادگی مثانه چیست و چه علل و علائمی دارد؟

مثانه در جای خود درست بالای انتهای واژن توسط عضلات و لیگامان هایی نگه داشته می شوند. هنگامی که دیواره های واژن شل می شوند، اندامهای درون لگن موجب ایجاد برآمدگی در واژن می شوند و به اصطلاح دچار افتادگی می شوند.از انواع دیگر افتادگی می توان به افتادگی مثانه به درون دیواره واژن اشاره کرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین