مراقبت از دستگاه ادراری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / نکاتی برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادرار

نکاتی برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادرار

دستگاه ادراری به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند و سموم و مواد زائد را از طریق ادرار از بدن شما خارج می‌کند. برای عبور دادن این زباله‌ها از یک سری لوله و مجاری استفاده می‌کند. این لوله‌ها به رگ‌های خونی و دستگاه گوارش شما متصل هستند . سیستم ادراری شما به بقیه بدن شما کمک می‌کند تا به درستی کار کنند.

همشهریان گرامی ! در صورت مشاهده هر گونه علامتی، مانند درد و سوزش ادرار، وجود خون در ادرار ، تکرر ادرار و ...، برای پیشگیری از ایجاد آسیب به قسمت های مختلف دستگاه ادراری، به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری:

کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار دستگاه ادراری را تشکیل می‌دهند. همه آن‌ها برای فیلتر کردن، ذخیره و حذف مواد زائد مایع از بدن شما با هم کار می‌کنند. در زیر وظایف هر یک از این اندام‌ها شرح داده شده است:

چگونگی فیلتر کردن خون توسط دستگاه ادراری:

کلیه‌های شما بخش مهمی در فیلتر کردن خون شما هستند. نحوه عملکرد دستگاه ادراری به شرح زیر است:

  1. خون شما از طریق بسیاری از شریان‌های کوچک وارد هر کلیه می‌شود.
  2. کلیه‌های شما خون شما را فیلتر کرده و سموم را از مواد مغذی جدا می‌کنند.
  3. ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و پروتئین‌ها به جریان خون شما باز می‌گردند.
  4. مواد زائد و ادرار از طریق حالب شما به مثانه شما حرکت می‌کند.
  5. مثانه ادرار را تا زمانی که از توالت استفاده نکنید، ذخیره می‌کند.
  6. ادرار از طریق مجرای ادرار از بدن شما خارج می‌شود.
سلامت کلی دستگاه ادرار

مشکلات دستگاه ادراری:

وقتی صحبت از بیماری‌های دستگاه ادراری می‌شود، بیشتر مردم به مشکلات کلیوی و عفونت‌های دستگاه ادراری فکر می‌کنند. اما مشکلات می‌تواند در هر نقطه از دستگاه ادراری ایجاد شود. سنگ‌های دستگاه ادراری می‌توانند کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه یا مجرای ادرار را تحت تاثیر قرار دهند. بی‌اختیاری ادرار به دلایل مختلف ممکن است برای مردان و زنان اتفاق بیفتد و سرطان‌ها نیز می‌توانند سیستم ادراری را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

نکاتی برای سالم نگه داشتن دستگاه ادراری:

کاهش مصرف کافئین:

کافئین بیش از حد می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود که در نهایت می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه، عفونت مثانه و سایر مشکلات را افزایش دهد.

پاک کردن از جلو به عقب مقعد (در زنان):

مقعد و رکتوم دارای تعداد زیادی باکتری هستند. پاک کردن از جلو به عقب تضمین می‌کند که باکتری‌ها با واژن تماس پیدا نمی‌کنند.

استفاده‌ از دستشویی در اغلب اوقات و احساس نیاز:

سعی کنید حداقل هر 3 تا 4 ساعت یکبار ادرار کنید. نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی در مثانه می‌تواند ماهیچه‌های مثانه را ضعیف کند

نوشیدن آب زیاد:

وقتی آب کافی نمی‌نوشید، ادرار در مثانه می‌‌تواند غلیظ شود. ادرار غلیظ می‌تواند باعث سوزش هنگام ادرار شده و خطر ابتلا به عفونت مثانه یا سنگ کلیه را افزایش دهد. نوشیدن آب اضافی نیز باعث رقیق شدن مواد موجود در ادرار می‌شود که از ایجاد سنگ جلوگیری می‌کند.

انجام تمرینات کف لگن:

تمرینات کف لگن که به عنوان تمرینات کگل نیز شناخته می‌شود، به نگه داشتن ادرار در مثانه کمک می‌کند.ورزش‌های روزانه می‌توانند این ماهیچه‌ها را تقویت کنند که می‌تواند به جلوگیری از نشت ادرار هنگام عطسه، سرفه، بلند کردن وسایل، خندیدن یا میل ناگهانی به ادرار کردن کمک کند.

پیشگیری از بروز یبوست:

یبوست باعث تجمع بیش از حد مدفوع در روده بزرگ می‌شود و به مثانه فشار وارد می‌کند و مانع از بزرگ شدن آن می‌شود.

داشتن فعالیت بدنی:

فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری از مشکلات مثانه و همچنین یبوست کمک کند. همچنین می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی:

هم زنان و هم مردان باید مدت کوتاهی پس از رابطه جنسی ادرار کنند تا باکتری‌هایی که ممکن است در حین رابطه جنسی وارد مجرای ادرار شده باشند، دفع شوند.

کاهش مصرف نمک:

نمک زیاد در رژیم غذایی، تعادل نمک/مواد معدنی/آب را در کلیه‌ها کاهش می‌دهد. رژیم غذایی پر سدیم با افزایش فشار خون مرتبط است. فشار خون بالا و کنترل نشده طولانی مدت می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود. رژیم غذایی پر نمک نیز ممکن است به ایجاد سنگ کلیه کمک کند.

انتخاب رژیم غذایی سالم:

انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال می‌توان به زغال اخته، هویج، فلفل زرد، مارچوبه، توت فرنگی و گل کلم اشاره کرد. غذاهای مفید برای مثانه عبارتند از: موز، آجیل، تخم مرغ، لوبیا سبز و غلات. همچنین مراقب میزان قند، سدیم و کالری غذاهای مورد علاقه خود باشید.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه از کیفیت عملکرد کلیه ها مطمئن شویم؟چگونه از کیفیت عملکرد کلیه ها مطمئن شویم؟

بیماری کلیوی اولیه، معمولاً علائم یا نشانه‌ خاصی ندارند تنها راه کشف بیماری های کلیوی، انجام آزمایش های عملکرد کلیه است. ... ادامه مطلب

آیا افراد مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟آیا افراد مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند؟

سرطان مثانه اغلب در سلول‌ هایی که داخل مثانه را پوشانده‌ اند، شروع می‌ شود.اکثر سرطان‌های مثانه در مراحل اولیه، زمانی که سرطان به شدت قابل درمان است، تشخیص داده می‌ شوند. اما حتی سرطان‌ های مثانه در مراحل اولیه نیز می‌ توانند پس از درمان موفقیت آمیز عود کنند. ... ادامه مطلب

واریکوسل چه زمانی باعث ناباروری می شود؟واریکوسل چه زمانی باعث ناباروری می شود؟

بسیاری از مردان دارای سیاهرگ‌ های بزرگ‌ شده در کیسه بیضه خود هستند. پزشکان به این وریدها واریکوسل می‌ گویند. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند اما برخی ممکن است مشکلات باروری داشته باشند. ... ادامه مطلب

با دیدن این علائم فوراً به اورولوژیست مراجعه کنید؟با دیدن این علائم فوراً به اورولوژیست مراجعه کنید؟

اورولوژی بخشی از مراقبت های بهداشتی است که با بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد روبرو است. اورولوژی به عنوان یک تخصص جراحی شناخته می شود. علاوه بر جراحی، یک اورولوژیست، پزشک متخصص طب داخلی، طب اطفال، پزشکی زنان و سایر بخش های مراقبت‌های بهداشتی است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین