علت و علائم عفونت ادراری

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت ادراری، عفونت در هر بخشی از سیستم ادراری است که شامل کلیه‌ها، مثانه، حالب‌ها و مجرای ادرار می‌شود. احتمال ابتلا به عفونت ادراری در زنان زیاد است. برخی از متخصصان خطر ابتلا به یک مورد عفونت ادراری در زنان 50 درصد می‌دانند. از هر 10 مرد، یک نفر در طول زندگی خود به عفونت ادراری مبتلا می‌شود.

عفونت ادراری جزو بیماریهایی است که باید جدی گرفته شود و برای پیشگیری از لطمات جبران ناپذیر آن؛ هرچه سریعتر تحت بررسی متخصص اورولوژی قرار گیرد.

علائم عفونت ادراری:

علائم عفونت ادراری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت ادراری

انواع عفونت ادراری:

عفونت می‌تواند در قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری اتفاق بیفتد. هر نوع بر اساس جایی که قرار دارد، نام متفاوتی دارد.

علل عفونت ادراری:

عفونت ادراری دلیلی کلیدی است که چرا پزشکان به زنان می‌گویند پس از اجابت مزاج از جلو به عقب پاک کنند. مجرای ادرار، لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌رساند، نزدیک به مقعد است. باکتری‌های روده بزرگ، مانند E. coli، گاهی اوقات می‌توانند از مقعد خارج شده و وارد مجرای ادرار شوند. از آن‌جا می‌توانند تا مثانه حرکت کرده و اگر عفونت درمان نشود، می‌توانند باعث عفونت کلیه‌ها شوند. زنان مجرای ادرار کوتاه‌تری نسبت به مردان دارند. این امر باعث می‌شود که باکتری‌ها راحت‌تر به مثانه برسند. داشتن رابطه جنسی نیز می‌تواند باکتری‌هایی را وارد دستگاه ادراری کند.

برخی از زنان به دلیل ژن‌هایشان بیشتر در معرض ابتلا به UTI هستند. زنان مبتلا به دیابت ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند، زیرا سیستم ایمنی ضعیف آن‌ها باعث می‌شود کمتر بتوانند با عفونت‌ها مبارزه کنند. سایر شرایطی که می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد، عبارتند از:

آزمایشات و تشخیص عفونت ادراری:

اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، به پزشک مراجعه کنید. یک نمونه ادرار برای آزمایش باکتری‌های عامل UTI می‌دهید.

اگر به طور مکرر به عفونت ادراری مبتلا می‌شوید و پزشک شما به مشکلی در دستگاه ادراری شما مشکوک است، ممکن است با سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن MRI نگاه دقیق‌تری به شما بیندازد. آن‌ها همچنین ممکن است از یک لوله بلند و انعطاف‌پذیر به نام سیستوسکوپ برای مشاهده داخل مجرای ادرار و مثانه شما استفاده کنند.

درمان عفونت ادراری:

بسته به نتیجه آزمایش ادرار، آنتی‌بیوتیک‌ها رایج‌ترین درمان برای عفونت‌های دستگاه ادراری هستند. درمورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها لازم است به این نکته توجه شود که مقدار داروی تجویزشده توسط پزشک به طور کامل مصرف شود، حتی پس از شروع حالت بهبودی. نوشیدن مقدار زیادی آب به دفع باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند. پزشک شما همچنین ممکن است دارویی برای تسکین درد به شما بدهد.

آب زغال اخته اغلب برای پیشگیری یا درمان UTIها تبلیغ می‌شود. توت قرمز حاوی تانن است که ممکن است از چسبیدن باکتری E. coli - شایع‌ترین علت عفونت‌های دستگاه ادراری - به دیواره‌های مثانه جلوگیری کند، جایی که می‌تواند باعث عفونت شود. اما تحقیقات نشان نداده است که برای کاهش عفونت‌ها کار زیادی انجام می‌دهد.

عفونت ادراری مزمن:

اگر مردی به عفونت ادراری مبتلا شود، احتمالاً بار دیگر نیز مبتلا خواهد شد. از هر 5 زن، 1 نفر دچار عفونت ادراری ثانویه می‌شود و برخی نیز بارها و بارها به آن مبتلا می‌شوند. در بیشتر موارد، هر عفونت توسط نوع یا سویه متفاوتی از باکتری ایجاد می‌شود. اما برخی از باکتری‌ها می‌توانند به سلول‌های بدن حمله کنند و تکثیر شوند و کلونی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایجاد کنند. سپس از سلول‌ها خارج شده و مجدداً به دستگاه ادراری حمله کنند.

درمان عفونت ادراری مزمن:

اگر سه بار یا بیشتر در سال مبتلا به عفونت ادراری هستید، از پزشک خود بخواهید که یک برنامه درمانی را توصیه کند. برخی از گزینه‌های درمانی عبارتند از:

جلوگیری از ابتلای مجدد به عفونت ادراری:

رعایت برخی نکات می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری مجدد کمک کند:

تخلیه ناکامل ادرار یا احتباس ادرار در واقع یک نقص در مرحله دفع ادرار از مثانه است که می تواند ناشی از دو دلیل باشد . دلیل اول انقباض ناکافی عضله مثانه و دومین دلیل انسداد درمسیر خروج ادرار از مثانه و گاهی ترکیبی از هر دو مشکل است. اگر شما هم درگیر احتباس ادرار هستید و با مشکل تخلیه ناکامل ادرارد مواجه می‌باشید، برای تشخیص و درمان به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض عمل واریکوسل چیست؟عوارض عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل به بزرگ شدن رگ های بیضه گفته میشود.جراحی واریکوسل با هدف برطرف کردن این رگ های بزرگ انجام می گردد تا گردش خون به اندام های تولید مثل به طور صحیح انجام شود. در ادامه این مطلب به عوارض عمل واریکوسل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

پروستاتیت یک بیماری اغلب دردناک است که شامل التهاب پروستات و گاهی اوقات نواحی اطراف پروستات می‌ شود. مردان مبتلا به پروستاتیت التهابی بدون علامت علائمی ندارند. پزشک ممکن است پروستاتیت التهابی بدون علامت را هنگام آزمایش سایر اختلالات دستگاه ادراری یا دستگاه تناسلی تشخیص دهد. ... ادامه مطلب

اهمیت خود آزمایی بیضه در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیضهاهمیت خود آزمایی بیضه در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیضه

خودآزمایی بیضه یکی از روشهای تشخیصی است که شامل بررسی ظاهر و احساس بیضه ها است. خودآزمایی بیضه می تواند به شما آگاهی بیشتری از وضعیت بیضه ها بدهد و به شما در تشخیص تغییرات کمک کند و همچنین می تواند شما را از مشکلات بالقوه بیضه آگاه کند. ... ادامه مطلب

هایپرپرولاکتینمی یا پرولاکتین بالا چیست؟هایپرپرولاکتینمی یا پرولاکتین بالا چیست؟

سطح بالای پرولاکتین در تولید طبیعی سایر هورمون ‌ها مانند استروژن و پروژسترون نیز تداخل ایجاد می‌ کند و در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. برخی از خانم ‌ها سطح پرولاکتینشان بالاست اما هیچ علامتی ندارند. در مردان، سطح بالای پرولاکتین می‌ تواند باعث گالاکتوره و ناتوانی جنسی شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین