عملکرد کلیه و مجاری ادراری | متخصص کلیه و مجاری ادراری در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / نحوه عملکرد کلیه ها و مجرای ادراری

نحوه عملکرد کلیه ها و مجرای ادراری

عملکرد سیستم ادراری فیلتر کردن خون و تولید ادرار به عنوان یک محصول جانبی زائد است. اندام‌های دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها، لگنچه کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار است.بدن مواد مغذی را از غذا می‌گیرد و آن‌ها را به انرژی تبدیل می‌کند. پس از اینکه بدن مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کرد، مواد زائد در روده و خون باقی می‌مانند.

کلیه و سیستم ادراری به بدن کمک می‌کند تا مواد زائد مایعی به نام اوره را دفع کند و مواد شیمیایی مانند پتاسیم و سدیم و آب را متعادل نگه دارد. اوره زمانی تولید می‌شود که غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت، مرغ و برخی سبزیجات در بدن تجزیه شوند. اوره در جریان خون به کلیه‌ها منتقل می‌شود و از آن‌جا همراه با آب و سایر مواد زائد به شکل ادرار خارج می‌شود.

سایر وظایف مهم کلیه‌ها شامل تنظیم فشار خون و تولید اریتروپویتین است که تولید گلبول‌های قرمز خون را در مغز استخوان کنترل می‌کند. کلیه‌ها همچنین تعادل اسید و باز را تنظیم کرده و مایعات بدن را حفظ می‌کنند.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

آناتومی دستگاه ادراری و عملکرد اندام‌های آن:

یک جفت اندام قهوه‌ای مایل به ارغوانی در زیر دنده‌ها به سمت پشت قرار دارد. عملکرد آن‌ها این است که:

  1. مواد زائد و داروها را از بدن خارج کند
  2. مایعات بدن را متعادل کند
  3. ترشح هورمون برای تنظیم فشار خون
  4. کنترل تولید گلبول‌های قرمز

کلیه‌ها اوره را از طریق واحدهای فیلترکننده کوچکی به نام نفرون خارج می‌کنند. هر نفرون از یک توپ تشکیل‌شده از مویرگ‌های خونی کوچک به نام گلومرول و یک لوله کوچک به نام توبول کلیوی تشکیل شده است. اوره همراه با آب و سایر مواد زائد، هنگام عبور از نفرون‌ها و پایین لوله‌های کلیوی، ادرار را تشکیل می‌دهد.

این لوله‌های باریک ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برند. ماهیچه‌های دیواره حالب به طور مداوم سفت و شل می‌شوند و ادرار را به سمت پایین و دور از کلیه‌ها سوق می‌دهند. اگر ادرار به عقب برگردد یا اجازه داده شود که ثابت بماند، ممکن است عفونت کلیه ایجاد شود. تقریباً هر 10 تا 15 ثانیه، مقدار کمی ادرار از حالب‌ها به مثانه تخلیه می‌شود

این اندام توخالی مثلثی شکل در قسمت پایین شکم قرار دارد. توسط رباط‌هایی که به سایر اندام‌ها و استخوان‌های لگن متصل هستند در جای خود نگه داشته می‌شود. دیواره‌های مثانه شل شده و برای ذخیره ادرار منبسط می‌شوند و هنگام تخلیه ادرار از طریق مجرای ادرار منقبض و صاف می‌شوند. مثانه بالغ سالم معمولی می‌تواند تا دو فنجان ادرار را برای دو تا پنج ساعت ذخیره کند.

اعصاب زمان ادرار کردن یا تخلیه مثانه را به فرد هشدار می‌دهند.

این لوله اجازه می‌دهد تا ادرار از خارج از بدن عبور کند.

دستگاه ادراری شامل دو مجموعه ماهیچه است که به عنوان اسفنکتر با هم کار می‌کنند و مجرای ادرار را می‌بندند تا ادرار را در مثانه نگه دارند.

  1. عضلات اسفنکتر داخلی: که در گردن مثانه و مجرای ادرار هستند، بسته می‌مانند تا زمانی که مغز سیگنال فرآیند ادرار کردن را بفرستد.
  2. عضلات اسفنکتر خارجی: که عضلات اسفنکتر داخلی را احاطه کرده و فشار اضافی برای بسته نگه داشتن مجرای ادرار ایجاد می‌کند. می‌توان آگاهانه اسفنکتر خارجی و عضلات کف لگن را فشار داد تا ادرار نشت نکند.
عملکرد سیستم ادراری

مفهوم رنگ ادرار:

فرآیند ادرار کردن:

برای ادرار کردن، مغز به ماهیچه‌های مثانه سیگنال می‌دهد که سفت شوند تا ادرار را از مثانه خارج کنند. در همان زمان، مغز به ماهیچه‌های اسفنکتر سیگنال می‌دهد که شل شوند تا ادرار از طریق مجرای ادرار از مثانه خارج شود. هنگامی که همه سیگنال‌ها به ترتیب درست انجام شوند، فرآیند طبیعی ادرار رخ می‌دهد.

اینکه هر چند وقت یک‌بار نیاز به ادرار کردن دارید بستگی به این دارد که کلیه‌ها با چه سرعتی ادرار تولید کرده و مثانه را پر می‌کنند و همچنین اینکه مثانه چه میزان ادرار را می‌تواند به راحتی در خود نگه دارد.

عوامل موثر بر میزان ادرار تولید شده:

مقدار ادراری که تولید می‌شود به عوامل زیر بستگی دارد:

لازم به ذکر است که کودکان نسبت به بزرگسالان ادرار کمتری تولید می‌کنند.

سلامت دستگاه ادراری:

با رعایت برخی نکات اساسی می‌توان به حفظ سلامت دستگاه ادراری خود کمک کرد:

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض سرطان آلت تناسلیعوارض سرطان آلت تناسلی

به رشد سلول‌ های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

مدت زمان زنده ماندن اسپرم چقدر است؟مدت زمان زنده ماندن اسپرم چقدر است؟

پس از ورود اسپرم ها به دستگاه تناسلی زن ، بیشتر آنها طی یک یا دو روز از بین می روند اما برخی از آنها تا پنج روز هم زنده می مانند و بنابراین، بیشترین مدت زمانی که یک اسپرم قادر است در مایع گردنه رحم یا رحم زنده بماند پنج روز است. ... ادامه مطلب

عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟عوارض جانبی بعد از عمل پروستات چیست؟

پروستات غده ای است که در زیر مثانه، جلوی راست روده قرار دارد. نقش مهمی در بخشی از دستگاه تناسلی مردان که مایعات حامل اسپرم را تولید می کند، ایفا می کند.جراحی برای برداشتن جزئی یا کامل پروستات پروستاتکتومی نامیده می شود. شایع ترین علل جراحی پروستات سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات است. ... ادامه مطلب

آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟

تومور آدرنال به تومورهایی گفته می‌ شود که در غدد فوق کلیه حضور دارند. برخی از این تومور ها علامت خاصی ایجاد نمی‌ کنند و بصورت اتفاقی در آنالیز های سی تی اسکن یا ام آر آی به دلایل دیگری بجز بررسی تومور آدرنال یافت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین