علت و درمان آتروفی بیضه | آتروفی بیضه و معافیت از سربازی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) چیست؟

آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) چیست؟

بیضه‌ها از جمله غده‌های مهم بدن مردان است که وظیفه‌ی تولید و ذخیره اسپرم و همچنین ترشح هورمون‌هایی نظیر تستوسترون را بر عهده دارد. این بخش از اندام مردان که خارج از بدن و درون کیسه‌ای به نام کیسه بیضه در پشت آلت تناسلی قرارگرفته، گاهی شروع به کوچک شدن می‌کند که به «آتروفی بیضه» معروف است و در اثر عوامل و دلایل گوناگونی به وجود می‌آید. اگرچه اندازه بیضه‌ها تأثیر خاصی روی سلامتی عمومی فرد نمی‌گذارد؛ اما ابعاد آنها در تعیین قدرت باروری مردان بسیار مهم است. درصورتی‌که علت کوچک شدن بیضه افزایش سن یا عوامل طبیعی دیگر باشد؛ این اتفاق به‌صورت آهسته و آرام‌آرام رخ می‌دهد و مشکلی هم برای سلامتی فرد به وجود نمی‌آورد. در آتروفی بیضه، بیضه ها به دلیل از بین رفتن برخی از سلول های بنیادی و سلول های لیدیگ کوچکتر می شود. سلول های بنیادی، اسپرم تولید می کنند در حالی که سلول های لیدیگ تستوسترون تولید می کنند. در صورت کوچک شدن بیضه، ممکن است فرد به دلیل از بین رفتن این سلول ها تعداد اسپرم کمتر، سطح تستوسترون پایین تر یا هر دو را داشته باشد. درمان آتروفی بیضه معمولاً بر اساس بررسی‌ها و تست‌هایی که به دنبال پیدا کردن علت کوچک شدن بیضه‌ها انجام می‌شوند، صورت می‌گیرد.

علت کوچک شدن بیضه

آتروفی بیضه

علائم آتروفی بیضه

اغلب بارزترین علامت آتروفی بیضه، کوچک شدن قابل توجه یک یا هر دو بیضه است. با این حال، بسته به سن فرد و بیماری زمینه ای، فرد ممکن است متوجه علائم دیگری نیز بشود. افرادی که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد، ممکن است متوجه این موارد شوند:

اگر آتروفی بیضه بعد از بلوغ رخ دهد، علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر یک بیماری زمینه ای باعث آتروفی بیضه شود، ممکن است فرد این علائم را نیز تجربه کند:

آتروفی بیضه و معافیت

معافیت های پزشکی تقریباً تمامی بیماری های جسمی و روحی و روانی را شامل میشوند و برای تمامی مشکلات بند مربوط به آن معافیت و البته کمیسیون های تخصصی آن وجود دارد. مشکلات اورولوژی که عموماً شامل بیماری های دستگاه تناسلی آقایان هست هم از این قاعده مستثنا نیست و در صورت بروز مشکلات جدی با توجه به اینکه در حین خدمت به دلیل فعالیت های بدنی سخت و سنگین امکان بروز مشکلات جدی وجود دارد بند های معافیت دائم و موقت در نظر گرفته شده است.

فقدان بیضه

برای معاف شدن در این بند نیاز است اکتوپی یا فقدان بیضه یا آتروفی حتماً دو طرفه باشد و در صورتی که تنها این مشکل در یکی از بیضه ها باشد تنها معافیت از خدمات رزمی داده میشود.

عوارض آتروفی بیضه

یکی از خطرات داشتن بیضه های کوچک این است که می تواند به ناباروری منجر شود. چون به اندازه کافی تستوسترون، هورمونی که به تولید اسپرم کمک می کند را تولید نمی کند. به همین دلیل است که مردان با بیضه های کوچک، تعداد اسپرم های کمی دارند.

یک مطالعه ى بالینی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که رابطه ای بین تعداد اسپرم در مردان و کیفیت مایع منی وجود دارد. نتایج نشان داد که در بیضه های کوچک تر، تعداد، حرکت و حجم اسپرم ها پایین تر است که بر باروری تأثیر می گذارد. داشتن بیضه های کوچک می تواند نشانه ای از عدم تعادل در هورمون ها باشد که تأثیر منفی بر سلامتی خواهد گذاشت. تأثیرات آن بر روی بدن خود، مثل کمبود انرژی، مشکلات تولید مثل، افزایش وزن، از دست دادن توده عضلانی، میل جنسی کم و… خواهد بود.

عدم وجود تستوسترون ناشی از بیضه های کوچک باعث می شود بدن شما نتواند میزان استروژنی که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود را کنترل کند. این بدین معنی است که بدن شما می تواند ویژگی های زنانه را توسعه دهد. پس علائم مختلفی از جمله رشد چربی (به ویژه در ناحیه پستان)، ناباروری، مسائل نعوظ و پروستات ، خطر سکته مغزی و خطر سایر بیماری ها را ایجاد می کند.

تشخیص آتروفی بیضه

در نهایت، پزشک ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای کمک به تعیین علت آتروفی بیضه تجویز نماید. آزمایشات احتمالی عبارتند از:

  1. سونوگرافی از بیضه ها برای بررسی ناهنجاری ها و جریان خون
  2. آزمایش خون که برای جستجوی علائم عفونت انجام شود.
  3. سواب یا آزمایش ادرار برای آزمایش عفونت های مقاربتی
  4. تست های سطح هورمونی

درمان آتروفی بیضه

درمان مانند تمامی بیماری های دیگر، بستگی به عامل زمینه ای دارد. اگر آتروفی بیضه به علت عفونت های منتقله جنسی یا دیگر عفونت ها باشد، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک نیاز می باشد. در موارد دیگر مانند استفاده بیش از حد الکل، تغییر شیوه زندگی کمک کننده می باشد. در موارد حاد چون تورشن یا پیچش بیضه، درمان مناسب، جراحی می باشد. اگر چه حالت هایی که باعث آتروفی بیضه می شوند اغلب به راحتی درمان می شوند؛ اما آتروفی به خودی خود همواره برگشت پذیر نیست. در بسیاری از موارد، درمان زودرس و سریع احتمال برگشت پذیری آتروفی را افزایش می دهد. این مورد در حالت تورشن بیضه بسیار مشاهده می شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی مردانشایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی مردان

سیستم تولید مثل مردان از قسمت های داخلی (درون بدن) و خارجی (خارج بدن) تشکیل شده است. گاهی ممکن است دستگاه تناسلی مردان که شامل بخشهای متعددی می‌گردد؛ درگیر بیماری و بدخیمی های این ناحیه شود. از شایع ترین بدخیمی های دستگاه تناسلی آقایان می‌توان به سرطان پروستات، بیضه و آلت تناسلی اشاره کرد ... ادامه مطلب

آناتومی دستگاه ادراریآناتومی دستگاه ادراری

دستگاه ادراری، به مجموعه اندام ها، مجراها، ماهیچه ها و اعصابی که برای تولید، ذخیره و انتقال ادرار با هم همکاری می کنند گفته می شود. دستگاه ادراری شامل دو کلیه، دو مجرای ادراری یا میزنای، مثانه، دو عضله اسفنکتر و مجاری ادراری است. دستگاه ادراری به سیستم کلیوی نیز معروف است. ... ادامه مطلب

علت و علائم سرطان پروستات چیست؟علت و علائم سرطان پروستات چیست؟

اگر یک گروه از سلول های غده پروستات، تکثیر زیادی داشته باشند؛ به طوری که این تکثیر از کنترل خارج شده باشد، می گوییم سرطان پروستات اتفاق افتاده است. ... ادامه مطلب

علل و درمان سوزش ادرار در زنانعلل و درمان سوزش ادرار در زنان

علل سوزش ادرار در زنان متفاوت می باشد. عفونت های ادراری و عفونت های مقاربتی از جمله شایع ترین علل سوزش ادرار در زنان محسوب می شود. در بررسی علل سوزش ادرار در زنان متخصص زنان نقش بسزایی ایفا می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین