درمان التهاب مثانه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / آیا التهاب مثانه خطرناک است؟

آیا التهاب مثانه خطرناک است؟

سیستیت اصطلاح پزشکی برای التهاب مثانه است. بیشتر اوقات التهاب ناشی از یک عفونت باکتریایی است و به آن عفونت دستگاه ادراری (UTI) می‌گویند. عفونت مثانه می‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد و اگر عفونت به کلیه‌ها سرایت کند، می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود.

به ندرت، سیستیت ممکن است به عنوان واکنشی به برخی داروها، پرتودرمانی یا محرک‌های بالقوه مانند اسپری بهداشتی زنانه، ژل‌های اسپرم کش یا استفاده طولانی مدت از کاتتر رخ دهد. سیستیت همچنین ممکن است به عنوان عارضه یک بیماری دیگر رخ دهد.

درمان معمول سیستیت باکتریایی آنتی بیوتیک است. درمان سایر انواع سیستیت به علت اصلی آن بستگی دارد.

از آنجایی که التهاب مثانه دارای طیف گسترده‌ای از علائم و شدت است، اکثر متخصصان اورولوژی فکر می‌کنند ممکن است چندین بیماری با این علائم در فرد وجود داشته باشد. همشهریان گرامی اگر درد ادراری دارید که بیش از 6 هفته طول می‌کشد و ناشی از بیماری‌های دیگری مانند عفونت یا سنگ کلیه نیست، ممکن است به سندرم مثانه دردناک مبتلا شده باشید. در این صورت لازم است به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علائم التهاب مثانه:

علائم و نشانه‌های سیستیت اغلب شامل موارد زیر می‌شود:

در کودکان خردسال، دوره‌های ادرار کردن تصادفی در طول روز نیز ممکن است نشانه عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد. شب ادراری به خودی خود با عفونت ادراری مرتبط نیست.

 التهاب مثانه

علت التهاب مثانه:

سیستم ادراری شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار است. همه در حذف مواد زائد از بدن نقش دارند. کلیه‌ها مواد زائد خون را فیلتر کرده و غلظت بسیاری از مواد را تنظیم می‌کند. لوله‌هایی که حالب نامیده می‌شوند، ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برند، جایی که تا زمانی که از طریق مجرای ادرار از بدن خارج شود، ذخیره می‌شود.

عفونت ادراری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های خارج از بدن از طریق مجرای ادرار وارد مجرای ادرار شده و شروع به تکثیر کنند. بیشتر موارد سیستیت توسط نوعی باکتری اشریشیا کلی (E. coli) ایجاد می‌شود.

عفونت‌های باکتریایی مثانه ممکن است در زنان در نتیجه رابطه جنسی ایجاد شود. اما حتی دختران و زنان غیرفعال جنسی نیز مستعد ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری هستند، زیرا ناحیه تناسلی زنان اغلب دارای باکتری‌هایی است که می‌توانند باعث سیستیت شوند.

اگرچه عفونت‌های باکتریایی شایع‌ترین علت سیستیت هستند، تعدادی از عوامل غیرعفونی نیز ممکن است باعث ملتهب شدن مثانه شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

عوامل خطرساز التهاب مثانه:

برخی از افراد بیشتر از دیگران به عفونت مثانه یا عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند. زنان یکی از این گروه‌ها هستند. دلیل اصلی آناتومی فیزیکی آن‌ها است. زنان مجرای ادراری کوتاه‌تری دارند که مسافتی را که باکتری‌ها باید طی کنند تا به مثانه برسند را کاهش می‌دهد.

زنانی که بیشترین خطر ابتلا به عفونت ادراری را دارند، شامل کسانی هستند که:

سایر عوامل خطرساز در مردان و زنان عبارتند از:

سیستیت در مردان بدون هیچ گونه مشکلات سلامتی مستعدکننده، نادر است.

عوارض التهاب مثانه:

زمانی که عفونت مثانه به درستی درمان شود، به ندرت منجر به عوارض می‌شود. اما اگر درمان نشود، می‌توانند به مشکل جدی‌تری تبدیل شوند. عوارض سیستیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت کلیه:

عفونت مثانه درمان‌نشده می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود که به آن پیلونفریت نیز می‌گویند. عفونت کلیه ممکن است برای همیشه به کلیه‌ها آسیب برساند.

کودکان خردسال و بزرگسالان در معرض بیشترین خطر آسیب کلیه ناشی از عفونت مثانه هستند زیرا علائم آن‌ها اغلب نادیده گرفته شده یا با شرایط دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

خون در ادرار:

در مورد سیستیت، ممکن است سلول‌های خونی در ادرار وجود داشته باشد که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند (هماچوری میکروسکوپی) و معمولاً با درمان برطرف می‌شوند. اگر بعد از درمان سلول‌های خونی باقی بمانند، پزشک ممکن است برای تعیین علت به متخصصی دیگر ارجاع دهد.

خون در ادرار که قابل مشاهده است (هماچوری شدید) با سیستیت معمولی و باکتریایی نادر است اما این علامت در سیستیت ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی شایع‌تر است.

درمان التهاب مثانه:

عفونت مثانه معمولا با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. پزشک بر اساس نوع باکتری که در طول آزمایش ادرار یافت می‌شود، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. برای درمان کافی عفونت، مصرف تمام آنتی بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، مهم است.

برخی از آنتی بیوتیک‌های رایج عبارتند از:

پیشگیری از التهاب مثانه:

سیستیت اغلب قابل پیشگیری نیست، اما اقدامات زیر ممکن است کمک کند:

کسانی که از کاتتر استفاده می‌کنند باید از پزشک یا پرستار بپرسند که چگونه هنگام تعویض کاتتر از آسیب جلوگیری کنند.

پیچ خوردگی بیضه جزو مشکلات اورژانسی اورورلوژی است که نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی و اقدامات فوری دارد. در صورت مشاهده علائم این عارضه، باید هرچه سریعتر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟

اگرچه احتمال بزرگی پروستات در جوانی کم است اما تحت تأثیر عواملی مثل ژنتیک رژیم غذایی و داشتن اضافه وزن ممکن است با این عارضه در جوانان نیز دیده شود ... ادامه مطلب

هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

هیدروسل مجموعه‌ ای از مایع در غشای بیضه است که باعث تورم در کیسه بیضه می‌ شود. زنان نیز ممکن است هیدروسل را در امتداد کانال نوک تجربه کنند اما بسیار نادر است. ... ادامه مطلب

نقش کلیه در تنظیم فشار خوننقش کلیه در تنظیم فشار خون

یکی از عوامل مؤثر بر روی ارتباط بین فشار خون و بیماری‌ های کلیوی، نقش کلیه‌ ها در کنترل مقدار نمک و آب در بدن است. فشار خون در واقع نیرویی است که جریان خون پمپاژ شده توسط قلب را به دیواره شریان ها وارد می کند. ... ادامه مطلب

احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟

تخلیه ناکامل ادرار یا احتباس ادرار در واقع یک نقص در مرحله دفع ادرار از مثانه است که می تواند ناشی از دو دلیل باشد.دلیل اول انقباض ناکافی عضله مثانه و دومین دلیل انسداد درمسیر خروج ادرار از مثانه و گاهی ترکیبی از هر دو مشکل است.در این مقاله به بررسی علل و درمان تخلیه ناکامل ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین