درمان تغییر رنگ ادرار | علت تغییر رنگ ادرار
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / تغییر رنگ و بوی ادرار چه معنایی دارد؟

تغییر رنگ و بوی ادرار چه معنایی دارد؟

ادرار شامل آب اضافی و مواد زائد است که کلیه‌ها از خون تصفیه می‌کنند. بسته به نسبت آب به مواد زائد، رنگ طبیعی ادرار می‌تواند از زرد کم رنگ تا طلایی تیره متغیر باشد. رنگ های نارنجی، قرمز، آبی، سبز و قهوه ای از جمله رنگ های غیر طبیعی برای ادرار محسوب می شوند. علل متعددی برای تغییر رنگ ادرار مطرح هستند. به عنوان مثال، مصرف داروها و موادغذایی خاص، برخی بیماری ها و نیز از دست دادن آب از جمله مواردی هستند که می توانند باعث تغییر رنگ ادرار شوند. اگر رنگ ادرارتان بدون علت واضحی تغییر پیدا کرد با پزشک در مورد آن مشورت کنید؛ چرا که در برخی موارد، تغییر رنگ ادرار ناشی از یکی بیماری زمینه ای جدی است که نیازمند درمان است. ادرار معمولاً دارای بوی شدیدی نیست؛ اما برخی مواد غذایی و نیز مکمل‌های ویتامین ب ۶ می‌توانند باعث تغییر بو شوند. در صورت کم شدن آب بدن و غلیظ شدن ادرار ممکن است بوی شدید آمونیاک احساس شود. اگر پس از ادرار بوی شدیدی را حس کردید ممکن است نشانه‌ای از عفونت مجرای، دیابت، عفونت مثانه یا بیماری‌های متابولیک باشد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل تغییر رنگ ادرار

عوامل زیادی می‌توانند موجب غیرطبیعی شدن رنگ ادرار شوند. برخی دلایل موقتی و بی‌ضرر هستند. برای مثال مصرف برخی غذاها یا داروها می‌توانند موجب تغییر رنگ ادرار شوند؛ اما سایر دلایل جدی‌تر هستند. برای مثال ممکن است یک آسیب‌دیدگی، عفونت یا شرایط پزشکی دیگری وجود داشته باشد که نیاز به درمان آن باشد.

ادرار قرمز یا صورتی‌رنگ می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد شود:

ادرار نارنجی اغلب در اثر مصرف داروهای خاصی ایجاد می‌شود ازجمله:

ادرار با رگه‌های آبی یا سبز می‌تواند در اثر عوامل زیر ایجاد شود:

در موارد نادر ممکن است در اثر شرایط زیر ایجاد شود:

ادرار قهوه‌ای می‌تواند در اثر مواد زیر ایجاد شود:

تغییر رنگ و بوی ادرار

دلیل تغییر بوی ادرار

۱- کم آبی

در صورت عدم نوشیدن آب به مقدار کافی، ادرار با بوی شدید آمونیاک همراه خواهد شد. ادرار بدون آب کافی غلیظ شده و علاوه بر تیرگی، بوی نامطلوبی نیز به خود می گیرد. با نوشیدن مقادیر بیشتر آب می توان شدت بوی ادرار را کمتر کرد.

۲- مصرف زیاد قهوه

مصرف مقادیر زیاد قهوه می تواند بوی ادرار را نیز متمایل به بوی قهوه کند. علت این اتفاق مشخص نیست؛ اما احتمالاً برخی محصولات حاصل از تجزیه قهوه وارد ادرار شده و بوی آن را تغییر می دهند.

۳- مصرف مواد غذایی دارای رایحه قوی

۴۰ درصد افراد پس از مصرف مارچوبه تغییری را در بوی ادرار خود تجربه می کنند. با این حال، مارچوبه تنها ماده غذایی نیست که توانایی تغییر بوی ادرار را دارد. برخی مواد غذایی همچون پیاز، ادویه ها، سیر، کاری، سالمون، الکل و کلم بروکسل نیز از این ویژگی بهره مند هستند. داشتن یک رژیم غذایی پر نمک ادرار را غلیظ تر کرده و بوی آن را تشدید می کند. با این حال، در صورتی که مقادیر زیاد نمک عامل بوی ادرار باشند، امکان وجود مشکلات زمینه ای جدی تری وجود دارد. برخی محققان رژیم های غذایی پر نمک را با زخم های معده و عفونت ها ارتباط داده اند. همچنین مصرف مقادیر زیاد نمک سبب کشیده شدن آب از سلول ها به درون عروق خونی شده و بدن را کم آب می کند. پزشکان بیان دارند که کاهش مصرف نمک سبب احساس عمومی بهتر و کاهش بوی ادرار می شود. بوی نامطلوبی که در اثر مصرف خوراکی های یاد شده در ادرار به وجود می آید، ظرف ۱ تا ۲ روز برطرف می شود.

۴- دیابت و بوی بد ادرار

افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده یا نا آگاه از ابتلای خود ممکن است بویی شیرین را از ادرار خود احساس کنند. افراد غیر مبتلا با مصرف مقادیر زیاد شکر نمی توانند این پدیده را تجربه کنند؛ زیرا بدن آنها با ساخت انسولین مقدار قند خون را کنترل می کند.

۵- ابتلا به عفونت مجاری ادرار یا مثانه

عفونت ادراری می تواند عامل بروز بوی عفونت در ادرار باشد. این بوی نامطلوب وجود طیفی از مشکلات را بیان می کند که از جمله آنها می توان به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار یا التهاب مثانه (سیستیت بینابینی) اشاره کرد.

۶- سنگ کلیه و بد بو شدن ادرار

سنگ های کلیوی توده های سختی هستند که با رسوب برخی مواد شیمیایی خاص در کلیه ها تشکیل می شوند؛ بنابراین چندان جای تعجب ندارد که سنگ های کلیوی عامل بوی بد ادرار باشند. در حالی که سنگ های کلیوی به دنبال راهی برای خروج از مجرای ادرار هستند، مسیر خروج ادرار را مسدود کرده و علاوه بر بوی بد، ظاهری کف آلود نیز به ادرار می بخشند. پس علت بوی بد ادرار و درد کلیه می تواند وجود سنگ کلیه باشد.

۷- ابتلا به عفونت قارچی

علت بوی بد ادرار در زنان می تواند مبتلا شدن آنها به عفونت قارچی باشد. گاهی اوقات، قارچ هایی که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند به طرز بی رویه ای رشد کرده و یک عفونت قارچی را به وجود می آورند. هر فرد در واژن خود دارای محیط میکروبی متفاوتی است.

۸- مصرف مکمل های غذایی

برخی مکمل ها، ویتامین ها و دارو ها می توانند بوی ادرار را تغییر دهند. برخی داروها به دلیل مزه ناخوشایند با لایه ای از طعم دهنده های مصنوعی پوشانده شده اند که مصرف آنها با تغییر بوی ادرار همراه خواهد بود. دارو های قلبی، ضد بارداری، مولتی ویتامین ها و ویتامین B6 از دسته این دارو ها هستند. تغییر بوی ناشی از مصرف این دارو ها چندان جدی نیست؛ اما در صورت نگرانی، بروز تغییرات ناگهانی یا تجربه دیگر عوارض جانبی می توان به پزشک اطلاع داد.

۹- بارداری

علت بوی بد ادرار در بارداری به این دلیل است که تغییرات هورمونی که رشد جنین را در بدن مادر ممکن می کنند، می توانند سبب تغییر اندک بوی ادرار مخصوصاً در سه ماهه اول شوند. البته، این تغییر چندان شدید نبوده و حساسیت به آن به دلیل ارتقا حس بویایی مادر در دوران بارداری است. این تغییرات یعنی افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در دوره تخمک گذاری نیز تجربه شده و پدیده های بیان شده رخ می دهند.

۱۰- دیگر دلایل بد بو شدن ادرار

تشخیص علت تغییر رنگ و بوی ادرار

پزشک ممکن است انجام آزمایش‌های تشخیصی زیر را نیز توصیه کند:

درمان تغییر رنگ ادرار

نوع روند درمان این مشکل، به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. اگر به عنوان عارضه جانبی خوردن یک ماده غذایی یا داروی خاص بروز کرده باشد، احتمالاً پزشک در این زمینه به شما هشدار می‌دهد یا داروی شما را عوض می‌کند. معمولاً اگر رنگ ادرار شما در نتیجه کم آبی غیر طبیعی است، ابتدا می‌توانید مایعات بیشتری بنوشید. اگر رنگ غیرعادی ادرار ناشی از خوردن برخی غذاها باشد، می‌توانید کمتر از آنها بخورید؛ اما در صورت وجود یک بیماری زمینه‌ای باید سریع برای درمان آن اقدام کرد. معمولاً در زمان ابتلا به عفونت کلیوی، مصرف آنتی بیوتیک‌ها کمک زیادی به درمان ادرار قرمز رنگ می‌کند. پزشک بیشتر بر علائم نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های جدی مانند هپاتیت توجه کرده و بر اساس آن بیماری، دارو تجویز می‌کند.

زمان مراجعه به پزشک

چنانچه این مشکل موقتی نباشد یا علائم زیر در فرد دیده شود، باید پیگیری جدی انجام شود:

این علائم نشان از عفونت یا مشکلات داخلی جدی دیگری دارند که برای جلوگیری از مشکلات و پیامدهای دیگر باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

راهکارهای کاهش بوی ادرار

نکات زیر ممکن است به کاهش بوی بد ادرار کمک کند:

  1. از خوردن غذاهایی که باعث بد بو شدن ادرار می‌شوند، بخصوص مارچوبه خودداری کنید.
  2. اگر سطوح بالای تیامین یا کولین علت بوی بد ادرار هستند، مکمل‌ها را جایگزین کنید.
  3. برای حمایت از هیدراتاسیون و سلامت کلیه‌ها و مجاری ادراری مقدار زیادی آب بنوشید.
  4. هر گونه بیماری مزمن پزشکی مانند دیابت را تا حد امکان با دقت و با راهنمایی پزشک مدیریت کنید.
  5. همچنین، داشتن یک سبک زندگی کلی سالم و کاهش یا حذف مصرف الکل می‌تواند از کبد محافظت کند و ممکن است به از بین بردن بوی بد ادرار کمک کند.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟

کم بودن تعداد اسپرم به این معنی است که در مایع منی تعداد اسپرم کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم اولیگواسپرمی نامیده می شود. اگر 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشید، تعداد اسپرم شما کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم احتمال باروری تخمک همسرتان در یک بارداری را کاهش می دهد. ... ادامه مطلب

ادرار در کجا جمع می شود؟ادرار در کجا جمع می شود؟

بدن موجود زنده برای تولید انرژی و انجام فعالیت های روزانه، فرایندهای مختلفی انجام می دهد. این فرایندها منجر به ایجاد موادی می شوند که در بدن قابل استف ... ادامه مطلب

علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟

کلیه‌ها که دو تا از آنها در بدن موجود هستند به صورت اندامی لوبیایی شکل و به اندازه‌ ی یک مشت در دو طرف پشتی شکم قرار دارند. در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌ های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. ... ادامه مطلب

اختلال نعوظ چیست؟اختلال نعوظ چیست؟

وقتی مردان از نظر جنسی تحریک می‌ شوند، هورمون‌ ها، ماهیچه‌ ها، اعصاب و عروق خونی همه با هم کار می‌ کنند تا نعوظ ایجاد شود. اختلال نعوظ، ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت جنسی است. تخمین زده می‌ شود که از هر ۱۰ مرد بالغ ۱ نفر به طور طولانی مدت از مشکل نعوظ رنج می‌ برد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین