برجستگی در ناحیه تناسلی مردان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان آلت تناسلی / برجستگی های روی آلت تناسلی چه هستند؟

برجستگی های روی آلت تناسلی چه هستند؟

پوست آلت نیز مانند پوست سایر قسمت های بدن ممکن است دچار کهیر، آکنه، عفونت و عوارض دیگر شود. دانه ها و برآمدگی های روی آلت در حالی که به صورت بالقوه هشداردهنده است معمولاً غیرسرطانی هستند. به گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان آلت بسیار نادر است و سالانه در آمریکا از هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر به این سرطان مبتلا می شود. یکی از مشکلات بسیار شایع در افراد، بروز ضایعاتی شبیه خال گوشتی، برجستگی های پوستی، دانه های چرکی، دانه های سفت روی پوست، جوش های چرکی روی پوست است. ضایعات متعددی در بدن وجود دارد که شبیه خال یا جوش است که در اکثر موارد شناسایی آنها برای افراد عادی دشوار است. این درحالی است که بعضی این ضایعات خال گوشتی هیچگونه خطری نداشته و اصولاً از نظر پزشکی نیاز به درمان نیز ندارند و صرفاً ممکن است از نظر زیبایی نیاز به درمان داشته باشد؛ اما گروهی از ضایعات نیز وجود دارند که بسیار خطرناک بوده و نیاز به بررسی های متعدد و درمان دارد. هر گاه متوجه تغییری در پوست اطراف آلت شدید با پزشک خود مشورت کنید.

تشخیص عملکرد و سلامت بیضه ها از جمله اقداماتی است که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

انواع برجستگی های آلت تناسلی

خال ها برآمدگی بی خطری هستند که در یک ناحیه ای از بدن که رنگدانه زیادی (ملانین) تولید می کند، ایجاد می شوند. این خال ها می توانند در هر نقطه از بدن، از جمله آلت تناسلی مردانه، ظاهر شوند. به طور متوسط هر فرد ۱۰ تا ۴۰ خال دارد. خال ها معمولاً نگران کننده نیستن، مگر اینکه اندازه، شکل، رنگ یا بافت آنها تغییر کند، یا دارای حاشیه های نامتقارن یا دندانه ای باشند و خونریزی داشته باشند.خال هایی که هر یک از این ویژگی ها را داشته باشند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

در هر ناحیه از بدن که حاوی فولیکول های مو باشد، از جمله آلت تناسلی مردانه ، ممکن است لک هایی ایجاد شوند. لک روی آلت تناسلی مردانه می تواند، دقیقاً مانند لک روی صورت باشد: سبوم (روغن)، سلول های پوستی، آلودگی و یا باکتری ها می توانند در فولیکول گیر کنند و باعث التهاب شوند مانند آکنه های معمولی صورت، بر روی آلت تناسلی مردانه نیز، ممکن است جوش سرسیاه، جوش سر سفید حاوی مایع یا چرک ایجاد شود.

موی فرو رفته زمانی ایجاد می شود که مو به جای رشد به سمت خارج، زیر پوست گیر کند. این حالت می تواند یک برجستگی ایجاد کند که ممکن است دردناک، خارش دار، تحریک شده و پر از مایع یا چرک باشد. موهای فرو رفته در نواحی که موهای کوتاهتر دارند یا به تازگی تراشیده شده اند شایع تر است، مانند موهای صورت یا ناحیه تناسلی. فولیکول موی آلوده، می تواند ناشی از بیماری به نام فولیکولیت نیز باشد که در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود.

برجستگی های روی آلت تناسلی

همانند آکنه، کیست نیز می تواند در هر قسمتی از بدن، از جمله آلت تناسلی ایجاد شود. کیست یک برآمدگی خوش خیم و پر از مایع می باشد. کیست ها معمولاً همانند رنگ و بافت پوست اطراف هستند. کیست ها دردناک نیستند؛ اما ممکن است تا حدی حساسیت ایجاد کنند و تغییر شکل نمی دهند؛ اما ممکن است بزرگتر شوند.

لکه های فوردایس برجستگی های کوچک سفید رنگی هستند که می توانند روی لب ها، قسمت داخلی دهان و اندام های تناسلی ظاهر شوند. آنها غدد چربی کوچکی هستند که بر خلاف غدد چربی معمولی، با فولیکول مو ارتباط ندارند. این لکه ها معمولاً بی خطر هستند و نیازی به درمان ندارند.

پاپول مرواریدی آلت تناسلی مردانه، به برجستگی های کوچک گوشتی رنگ که به طور معمول بر روی سر آلت تناسلی مردانه یافت می گردند، گفته می شود. این پاپول ها طبیعی هستند، علامتی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند.

این برجستگی های روی آلت تناسلی ریز و قرمز می توانند به صورت خوشه های کوچک، در هر ناحیه ای از بدن که رگ های خونی نزدیک به پوست وجود دارد، بزرگ شده و ظاهر شوند. این برجستگی ها ممکن است بافت ناصاف داشته باشند و با گذشت زمان ضخیم شوند. آنژیوکراتوما می تواند مشکلی در رگ های خونی ایجاد کند، مانند فشار خون بالا یا واریکوسل (گشاد شدن رگ های بیضه).

در بیماری Peyronie، بافت اسکار از جنس فیبر، بر روی آلت تناسلی جمع شده و باعث ایجاد یک توده می شود. این بیماری می تواند منجر به نعوظ دردناک و اختلال در نعوظ شود. بیماری Peyronie با گذشت زمان می تواند بدتر شود، بنابراین اگر چنین علائمی داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.

لنفوسل به یک تورم سخت که می تواند پس از رابطه جنسی یا خودارضایی روی آلت تناسلی مردانه ظاهر گردد، گفته می شود. لنفوسل زمانی ایجاد می شود که یکی از کانال های لنفاوی به طور موقت مسدود شود. کانال های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن ما هستند.آنها مایعی به نام لنف که حاوی از گلبول های سفید خون است را برای مقابله با عفونت و التهاب در سراسر بدن پخش می کنند. لنفوسل ها معمولاً خود به خود و بسیار سریع از بین می روند و به درمان خاصی احتیاج ندارند.

این عفونت ویروسی پوستی باعث ایجاد برجستگی هایی کوچک، صاف و براق پر از ماده مومی می شود. آنها می توانند از طریق تماس پوست به پوست در هر نقطه ای از بدن منتقل شوند.

وجود برآمدگی بر روی آلت تناسلی مردانه می تواند نشانه ای از عفونت های مقاربتی باشد، مانند:

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1 یا HSV-2) می باشد. تبخال تناسلی به صورت تاول های کوچک حاوی مایع می باشد که ممکن است خارش دار یا دردناک باشد. پزشک می تواند داروی ضد ویروس را برای کاهش یا سرکوب شیوع آن تجویز کند.

زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این زگیل ها به صورت توده های بدون درد در اطراف آلت تناسلی مردانه، واژن یا مقعد ظاهر می شوند. آنها ممکن است به رنگ گوشتی، سفید-خاکستری، صورتی-سفید یا قهوه ای باشند. همچنین ممکن است به صورت تک زگیل یا به صورت خوشه ای ظاهر گردند و صاف و مرواریدی یا گل کلمی باشند.

سفلیس

این بیماری ناشی از باکتری ترپونما پالیدوم می باشد و معمولاً به صورت یک زخم محکم، گرد و بدون درد در دستگاه تناسلی ظاهر می شود. باید فوراً به دنبال درمان سیفلیس بروید. این بیماری اگر درمان نشود می تواند منجر به مشکلات شدید قلبی، مغزی و سایر اندام ها شود.

گال

بیماری دیگری که می تواند باعث ایجاد برجستگی هایی بر روی پوست شود، گال است که در آن یک کنه ریز در سطح پوست فرو رفته و تخم می گذارد. این امر می تواند باعث خارش شدید به خصوص در شب شود.

سرطان

اگر یک توده یا برجستگی در آلت تناسلی خود پیدا کردید، ممکن است به فکر سرطان بیفتید. واقعیت این است که سرطان آلت تناسلی مردانه بسیار نادر است. سالانه فقط حدود ۲۲۰۰ مرد به سرطان آلت تناسلی مبتلا می شوند که کمتر از ۱٪ از کل سرطان ها را شامل می شوند.

زمان مراجعه به پزشک

  1. برآمدگی های روی آلت تناسلی عموماً باعث نگرانی نیستند؛ اما در موارد زیر باید با پزشک مشورت کنید:
  2. در صورتی که این برآمدگی ها با علائمی همچون خارش، درد یا سوزش همراه هستند.
  3. تعداد یا اندازه برآمدگی ها در حال افزایش است. برآمدگی ها خونریزی می کنند.
  4. این برآمدگی ها باعث ناراحتی یا اختلال در فعالیت جنسی شما می شوند.
  5. برآمدگی ها به همراه علائم عمومی مانند تب، کاهش وزن یا علائم مرتبط دیگری ایجاد شوند.
  6. اگر سابقه رابطه جنسی محافظت نشده دارید.

درمان برجستگی های آلت تناسلی

اساساً اجرای هر شکلی از درمان برای بیماری‌هایی که شرح آن گذشت، بدون مشورت با پزشک امکانپذیر نیست، بنابراین برای درمان هر یک از بیماری‌های یاد شده حتماً به پزشک مراجعه کنید و حتماً تحت نظر یک پزشک حاذق درمان‌های لازم را دریافت کنید.

پیشگیری از برجستگی های آلت تناسلی

در حالی که بعضی از برجستگی ها قابل اجتناب هستند، برخی دیگر به طور طبیعی رخ می دهند یا جلوگیری از آنها دشوار است. اقدامات مناسب جهت پیشگیری از عفونت یا تحریکی که می تواند منجر به برجستگی شود، شامل:

  1. رابطه جنسی محافظت شده با کاندوم
  2. حفظ بهداشت فردی با دوش گرفتن منظم
  3. خودداری از پوشیدن لباس های تنگ و آزار دهنده
  4. استفاده از لباس زیرهایی که مانع تنفس پوست نشوند.
  5. تراشیدن مو در جهت رشد مو

بدخیمی یا سرطان پروستات ، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نقش کلیه در تنظیم فشار خوننقش کلیه در تنظیم فشار خون

یکی از عوامل مؤثر بر روی ارتباط بین فشار خون و بیماری‌ های کلیوی، نقش کلیه‌ ها در کنترل مقدار نمک و آب در بدن است. فشار خون در واقع نیرویی است که جریان خون پمپاژ شده توسط قلب را به دیواره شریان ها وارد می کند. ... ادامه مطلب

علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟

بیماری پیرونی یا کجی آلت تناسلی یکی از اختلالات دستگاه تناسلی مردان است که در اثر اسکار بافت آلت تناسلی مردان ایجاد می شود. بیماری پیرونی می تواند منجر به خم شدن یا کج بودن آلت تناسلی مردان گردد. ... ادامه مطلب

آیا وازکتومی قابل برگشت است؟آیا وازکتومی قابل برگشت است؟

عمل برگشت وازکتومی مسیر ورود اسپرم به مایع منی را دوباره وصل می کند.بیشتر اوقات، انتهای بریده شده لوله دوباره وصل می شود.در برخی موارد، انتهای عروق به اپیدیدیم متصل می شود.هنگامی که لوله ها به هم متصل می شوند، اسپرم می تواند دوباره از طریق مجرای ادرار جریان یابد. ... ادامه مطلب

با نشانه های خاموش سرطان کلیه آشنا شویدبا نشانه های خاموش سرطان کلیه آشنا شوید

سرطان ممکن است هر بخشی از بدن را درگیر کند که یکی از آن ها، کلیه است. این اندام های لوبیایی شکل که در پشت روده ها، در دو طرف ستون مهره ها قرار دارند، وظیفه سم زدایی خون را بر عهده دارند. در ادامه این مقاله به بررسی نشانه های خاموش سرطان کلیه به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین