جراحی میکروسکوپی واریکوسل چه مزایا و عوارضی دارد؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / توضیحاتی درباره جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

توضیحاتی درباره جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

واریکوسل مجموعه‌ای از رگ‌های (رگ‌های خونی) بزرگ شده (گشاد شده) موجود در کیسه بیضه است. این بیماری در کنار و بالای یک یا هر دو بیضه (بیضه) رخ می‌دهد. رگ‌هایی که در اثر این بیماری آسیب می‌بینند آنهایی هستند که در طناب بیضه قرار دارند. طناب بیضه مانند لوله‌ای است که از هر بیضه به سمت شکم تحتانی (شکم) کشیده شده است. طناب بیضه حاوی رگ‌های خونی، عروق لنفاوی، اعصاب و لوله‌ای است که اسپرم را از بیضه تا آلت تناسلی مرد (عروق خونی) منتقل می‌کند. به طور معمول، شما نمی‌توانید رگ‌ها را در طناب بیضه که خون را از بیضه‌ها حمل می‌کند، مشاهده یا حس کنید؛ اما اگر واریکوسل داشته باشید، رگ‌ها بزرگتر می‌شوند (گشاد می‌شوند) و این باعث می‌شود که رگ‌ها بیشتر قابل مشاهده شوند. اندازه واریکوسل می‌تواند متفاوت باشد.

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهند اصلاح واریکوسل موجب بهبودی عملکرد بیضه شده و از هرگونه آسیب بیشتر به بیضه در طول زمان جلوگیری می‌کند؛ اما این امر ارتباط نزدیکی با اندازه‌ی واریکوسل دارد. از این رو، عملکرد بیضه باید بطور مستقیم از طریق آزمایش مایع منی، اندازه‌گیری حجم بیضه و یا آزمایش‌های خون ارزیابی شود. اگر شواهدی از آسیب به بیضه وجود داشته باشد، عمل واریکوسل ممکن است برای بهبود عملکرد بیضه و یا پیشگیری از بدتر شدن وضعیت، مهم باشد. در صورتی که بیضه تحت تأثیر واریکوسل قرار نگرفته باشد، نظرات مختلفی برای درمان یا عدم درمان واریکوسل وجود دارد.

درمان واریکوسل و ناباروری مرتبط با آن، توسط متخصصان اورولوژی قابل بررسی می‌باشد. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت مشاهده علائم واریکوسل به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

علل واریکوسل

هنوز علت دقیق ایجاد این بیماری مشخص نیست. اطلاعاتی که پزشکان به دست آورده‌اند این است که دلیل ایجاد واریکوسل این است که گردش خون در رگ‌های کیسه بیضه کامل صورت نمی‌گیرد؛ یعنی ممکن است بخشی از خون در رگ جمع شود و به مرور زمان عامل بزرگ شدن رگ‌ها باشد؛ اما هنوز علت اینکه چرا خون در رگ‌ها باقی می‌ماند، مشخص نیست.

علائم واریکوسل

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل دارای علائم خاصی نیستند و اغلب توسط یک پزشک هنگامی که دچار مشکلاتی در باروری هستند، تشخیص داده می‌شوند. مردانی که علائم دارند ممکن است درد یا احساس سنگینی را در کیسه بیضه‌ی خود یا کاهش اندازه‌ی یک بیضه را تجربه کنند. درد ممکن است:

جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

انواع واریکوسل

واریکوسل بسته به شدت آن به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. واریکوسل خفیف (گرید 1): در واریکوسل خفیف با زور زدن، سیاهرگ‌های بیضه کمی گشاد می‌شوند و می‌توان وریدها را لمس کرد.
  2. واریکوسل متوسط (گرید 2): در این حالت رگ‌ها گشاد هستند و نیازی به زور زدن نیست. به بیانی دیگر، وریدها در حالت ایستاده قابل لمس هستند.
  3. واریکوسل شدید (گرید 3): در واریکوسل گرید 3، رگ‌ها به شدت گشاد و به وضوح قابل رؤیت می‌باشد. البته گاهی نیز درد مزمن و کوچکی بیضه، از بروز این نوع واریکوسل خبر می‌دهد.

تشخیص واریکوسل

تشخیص واریکوسل از طریق یک معاینه فیزیکی یا تشخیصی نسبتاً ساده می‌باشد. در یک معاینه فیزیکی چشمی:

در یک معاینه فیزیکی غیر قاطع:

عوارض واریکوسل

در برخی موارد، واریکوسل می تواند منجر به بروز عوارضی شود که شامل موارد زیر می شود.

مزایای جراحی میکروسکوپیک واریکوسل

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، عمل میکروسکوپی واریکوسل در مقایسه با سایر روش های درمانی این عارضه از دقت بالاتری برخوردار بوده و کمترین احتمال بازگشت عارضه را به دنبال خواهد داشت.

  1. سهولت تشخیص و دسترسی به وریدهای درگیر و تفکیک آنها از شریان
  2. کاهش ریسک بازگشت واریکوسل و علائم ناشی از آن
  3. کاهش احتمال آتروفی بیضه
  4. کاهش ریسک ابتلا به هیدروسل

روش جراحی میکروسکوپی واریکوسل

در هر دو روش جراحی برش‌هایی برای دسترسی به طناب بیضه ایجاد می‌شود تا پزشک به رگ‌های غیر طبیعی برسد. سپس رگ‌های مشکل‌دار برش داده شده و گره می‌خورند تا خون انباشته شده از بیضه‌ها خارج شود. در حین جراحی میکروسکوپی، میکروسکوپ ویژه‌ای بالای سر بیمار قرار می‌گیرد؛ بنابراین جراح یا اورولوژیست می‌تواند تمام رگ‌های مورد نیاز برای جدا شدن را مشاهده کند. همچنین، سایر ساختارها، از جمله مجرای وابران و شریان‌ها نیز قابل مشاهده هستند. زهکشی لنفاوی نیز دست نخورده باقی می‌ماند. صدمه غیر عمد به دیافراگم‌ها یا شریان‌های عروقی می‌تواند بر جریان اسپرم تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکل در بیضه‌ها شود. آسیب لنفاوی می‌تواند باعث شود که بیضه با مایعات پر شود. با جراحی میکروسکوپی واریکوسل، این خطرات بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این روش معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود.

مراقبت قبل از جراحی میکروسکوپی واریکوسل

از آنجایی که واریکوسلکتومی میکروسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، شما باید 6 ساعت قبل از درمان از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. داروهای خود را، به استثناء داروهای رقیق کننده خون (به عنوان مثال وارفارین، آسپیرین، کلوپیدوگل) یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که برای 7-10 روز قبل از عمل متوقف می‌شوند، می‌توانید با یک جرعه آب مصرف کنید. برای اطمینان از استریل بودن ادرار قبل از انجام عمل، آزمایش قسمت میانی ادرار (MSU) انجام می‌شود.

مراقبت بعد از جراحی میکروسکوپی واریکوسل

پس از جراحی ممکن است بیمار درد در ناحیه کشاله ران و بیضه ها احساس کند و در برخی موارد ممکن است دچار کبودی در بیضه ها و متورم شدن آنها شود که پس از دو تا سه هفته طول می کشد تا به بهبود کامل برسد و در زمان استراحت بهتر است که کارهای سنگین را به مدت یک هفته انجام ندهد و به مدت دو هفته از شورت های محافظ که در داروخانه ها موجود می باشد تهیه و استفاده کند.

عوارض جراحی میکروسکوپی واریکوسل

جراحی میکروسکوپی واریکوسل مانند تمام جراحی ها عوارضی دارد که شامل: آسیب رساندن به سرخرگ ها، عفونت، بازگشت احتمالی واریکوسل و به وجود آمدن مایعات در اطراف بیضه ها می شود.

جهت پیشگیری و اقدامات درمانی به موقع در ارتباط با بدخیمی های دستگاه تناسلی مردان بویژه سرطان پروستات ، بهتر است سن ۵۰ سالگی را زمان مناسب برای آغاز غربالگری درنظر بگیریم. با این وجود بر اساس نتایج تحقیقات افرادی که برادر، پدر یا فرزند آنها به این بیماری ها مبتلا شده اند؛ تا ۱۲ سال قبل از رسیدن به این سن باید غربالگری آغاز شود. همشهریان گرامی ! جهت پیشگیری از سرطان های دستگاه تناسلی آقایان، می‌توانید به متخصصین اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونداژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟سونداژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

سوند، لوله‌ ای توخالی، باریک، انعطاف‌ پذیر و نرم است که می‌ تواند مایعات را وارد بدن فرد بیمار کرده یا آنها را خارج کند. ... ادامه مطلب

ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

با پر شدن مثانه ادرار به جدار عضلانی مثانه فشار وارد کرده و با بستن دریچه انتهای حالب مانع از برگشت ادرار به سمت بالا می‌ شود. به هر علتی مکانیسم فوق مختل شود و ادرار از حالب به سمت بالا و سپس به کلیه وارد شود، ریفلاکس یا برگشت ادراری ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟واریس بیضه چیست و آیا واریس بیضه باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل بیماری ای مردانه و بسیار شایع است که ۱۵ درصد از مردان بزرگسال و ۲۰ درصد از نوجوانان را درگیر می کند. البته به طور کلی، بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)

اگر پایین آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن عدم نزول بیضه یا بیضه نزول نکرده می‌ گویند. این مشکل میتواند یک‌ طرفه یا دوطرفه باشد . در این بخش به عوارض و درمان بیضه نزول نکرده اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین