ماندگاری ، تعداد و تحرک اسپرم

اسپرم چیست؟

اسپرم ممکن است سلول های ریزی باشد اما 50 درصد آنها مسئول تولید مثل هستند. مردان روزانه میلیون‌ها سلول از این سلول را تولید می‌کنند اما برای بارور کردن تخمک و ایجاد زندگی تنها یک سلول لازم است. اسپرم سلول زایشی مردانه یا گامت است. اصطلاح gamete به این معنی است که سلول نیمی از یک کل است. هنگامی که یک اسپرم با گامت ماده یا تخمک ترکیب می شود، منجر به جنین انسان می شود.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

قسمت های مختلف یک سلول اسپرم:

هنگام مطالعه یک سلول اسپرم زیر میکروسکوپ، دانشمندان معمولا می توانند سه بخش زیر را شناسایی کنند:

سر اسپرم حاوی کروماتین که ماده DNA است و کروموزوم ها را می سازد.به طور معمول، هم سلول اسپرم مرد و هم سلول تخمک زن، هر کدام دارای 23 کروموزوم هستند. هنگامی که اسپرم و تخمک با هم ترکیب می شوند، جنینی با 46 کروموزوم ایجاد می شود. پوشاننده سر اسپرم کلاهکی است که پزشکان آن را آکروزوم می نامند. آکروزوم حاوی پروتئین هایی است که به اسپرم کمک می کند تا به پوسته بیرونی تخمک نفوذ کند.

بخش میانی اسپرم حاوی میتوکندری های تولید کننده انرژی است. این ساختارهای تخصصی انرژی لازم برای حرکت سلول اسپرم را فراهم می کنند.

هدف دم اسپرم یا تاژک اجازه حرکت دادن است. دم اسپرم را به سمت جلو و به سمت تخمک برای لقاح می راند.

اسپرم کجا تولید می شود؟

بیضه ها، اندام تناسلی مردانه مسئول تولید اسپرم هستند. آنها همچنین تستوسترون تولید می کنند که یک هورمون جنسی مسئول بسیاری از ویژگی های مردانه است.اسپرماتوژنز فرآیند ایجاد سلول های اسپرم است. این فرآیند در لوله های منی ساز داخل بیضه ها آغاز می شود. این لوله ها سلول های اسپرمی به نام اسپرماتوسیت تولید می کنند.اسپرماتوسیت ها تحت چندین دور تقسیم قرار می گیرند تا سلول ها را به اسپرماتید تبدیل کنند. اسپرماتیدها اسپرم های جوانی هستند که باید رشد کرده و بالغ شوند تا زمانی که به سلول های اسپرم تبدیل شوند.بر اساس یک مقاله در سال 2013، بدن مرد در حدود 74 روز برای تولید سلول های اسپرم جدید زمان نیاز دارد. این زمان می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

اسپرم چیست؟

ماندگاری، تعداد و تحرک اسپرم:

به طور متوسط، یک مرد تقریباً 73 میلیون سلول اسپرم در هر میلی لیتر انزال تولید می کند.هنگامی که یک فرد اسپرم خود را آزاد می کند، می تواند تا حداکثر 5 روز در واژن زن زنده بماند. دو عامل کلیدی که می توانند بر باروری مردان تاثیر بگذارند، تعداد اسپرم و تحرک اسپرم است.تعداد اسپرم به تعداد سلول های اسپرم موجود در انزال مردانه اشاره دارد. تحرک اسپرم به توانایی اسپرم برای حرکت به سمت تخمک اشاره دارد.

تعداد اسپرم:

بیضه ها روزانه میلیون ها اسپرم تولید می کنند اما این تعداد می تواند بسیار متفاوت باشد. پژوهشی نشان می دهد که اندازه بیضه هیچ تاثیری بر تعداد اسپرم های تولید شده توسط مرد در روز ندارد.با این حال، همین تحقیقات نشان می دهد که تولید روزانه اسپرم می تواند بر اساس نژاد افراد متفاوت باشد.این مطالعه میانگین تولید روزانه اسپرم را برای مردان از نژادهای زیر نشان می دهد:

اگر فردی به مدت یک سال در باردار شدن با شریک زندگی خود موفق نباشد، ممکن است پزشک آزمایش مایع منی را پیشنهاد کند. این آزمایش شامل انزال فرد در یک ظرف است. سپس مایع منی برای بررسی به آزمایشگاه می رود.
در تجزیه و تحلیل مایع منی تعداد اسپرم و عوامل زیر ارزیابی می شود:

  1. حجم مایع منی
  2. غلظت اسپرم
  3. تحرک اسپرم
  4. مورفولوژی اسپرم

برخی از افراد ممکن است انزالی با اسپرم کم یا بدون وجود اسپرم داشته باشند. اما این امر همیشه به این معنی نیست که بیضه های آنها اسپرم تولید نمی کند. این بیماری که پزشکان آن را آزواسپرمی می نامند، می تواند ناشی از تولید کم اسپرم یا مشکلی مانند انسداد باشد که انتقال اسپرم به داخل مجرای انزال را مهار می کند.

تحرک اسپرم:

تحرک برای لقاح تخمک بسیار مهم است. تخمک حاوی اندامک هایی نیست که به آن اجازه حرکت دهد. بنابراین، به اسپرم بستگی دارد که بتواند خود را به سمت تخمک سوق دهد.بر اساس یک مطالعه در سال 2015، تخمین زده می شود 85% مردان نابارور می توانند اسپرم تولید کنند. با این حال، اسپرم آنها به اندازه کافی سالم نیست یا به اندازه کافی خوب حرکت نمی کند تا تخمک را بارور کند.کیفیت و تحرک اسپرم معمولا با افزایش سن کاهش می یابد. سایر عواملی که ممکن است بر کیفیت و تحرک اسپرم تاثیر بگذارد عبارتند از:

بنابراین، اصلاح برخی از عوامل سبک زندگی می تواند به برخی از افراد در بهبود باروری کمک کند.

بدخیمی آلت تناسلی ، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان پروستات چه عوارضی دارد؟سرطان پروستات چه عوارضی دارد؟

سرطان پروستات یکی از مشکلات رایج پروستات است که منجر به ایجاد عوارض جانبی مختلفی در مردان می‌ شود. برخی از این عوارض جانبی به دلیل روش درمانی استفاده شده است. اگرچه این روش‌ های درمانی منجر به کاهش سرعت گسترش سرطان می‌ شوند اما مزایا و عوارض جانبی خود را نیز دارند. ... ادامه مطلب

علت بی اختیاری ادرار در زنانعلت بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار به معنای عدم کنترل بر روی مثانه است که ممکن است هنگامی رخ دهد که عضلات مثانه به طور ناگهانی سفت شده اما ماهیچه های اسفنکتر به اندازه کافی قوی نباشند تا مجرای ادرار را ببندد. بی اختیاری ادرار را می توان به صورت خروج مقدار جزئی ادرار یا دفع مقدار زیادی ادرار در یک مرحله بیان کرد. ... ادامه مطلب

بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)

اگر پایین آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن عدم نزول بیضه یا بیضه نزول نکرده می‌ گویند. این مشکل میتواند یک‌ طرفه یا دوطرفه باشد . در این بخش به عوارض و درمان بیضه نزول نکرده اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

عفونت ادراری در زنان و مردان ؛ علل و علائم عفونت ادراریعفونت ادراری در زنان و مردان ؛ علل و علائم عفونت ادراری

عفونت‌ های ادراری (UTI) از شایع‌ ترین عفونت‌ ها در انسان است که می‌ تواند در هر قسمت از سیستم ادراری مانند کلیه‌ ها ، لوله‌ های حالب‌، مثانه و مجاری ادرار به وجود بیاید . اغلب عفونت‌ های ادراری ، ناشی از باکتری‌ ها هستند اما برخی دیگر نیز از قارچ‌ ها و ویروس‌ ها نشات می‌ گیرند . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین