علت و درمان هیدروسل بیضه | اورولوژیست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

هیدروسل مجموعه‌ای از مایع در غشای بیضه است که باعث تورم در کیسه بیضه می‌شود. زنان نیز ممکن است هیدروسل را در امتداد کانال «نوک» تجربه کنند اما بسیار نادر است.حدود 10 درصد از نوزادان پسر دارای هیدروسل هستند که معمولاً قبل از یک سالگی از بین می‌رود.تورم می‌تواند در یک یا هر دو طرف کیسه بیضه رخ دهد. دردی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است ناراحت کننده باشد، به خصوص زمانی که تورم قابل توجه باشد.

تشخیص و درمان هیدروسل از جمله اقداماتی است که توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) انجام می‌شود. همشهریان گرامی! در صورت مشاهده علائم این بیماری، در اسرع وقت به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علائم هیدروسل:

معمولا هیدروسل هیچ دردی ایجاد نمی‌کند و تنها علامت آن تورم کیسه بیضه است. با این حال در بزرگسالان، هیدروسل می‌تواند ناراحت کننده باشد. هر چه مقدار مایع در هیدروسل بیشتر باشد، کیسه بیضه سنگین‌تر می‌شود. برخی از افراد ورم را در صبح ناخوشایندتر از عصر می‌دانند. اگر درد یا تورم ناگهانی کیسه بیضه رخ دهد، به خصوص پس از آسیب به کیسه بیضه، ضروری است که فوراً از پزشک کمک بگیرید.

این علائم می‌تواند ناشی از محدودی شدن جریان خون در یک بیضه پیچ خورده (پیچ خوردگی بیضه) باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

انواع هیدروسل:

دو نوع هیدروسل وجود دارد: مرتبط و غیرمرتبط.

این هیدروسل‌ها در نوزادان با بسته شدن حلقه اینگوینال تشکیل می‌شوند اما مایع در غشای بیضه‌ها باقی می‌ماند. بدن معمولاً ظرف یک سال مایعات را جذب می‌کند.

به ندرت حلقه اینگوینال باز می‌ماند و اجازه می‌دهد مایع بین شکم و غشای بیضه به عقب و جلو حرکت کند. پزشکان به این حالت هیدروسل مرتبط می‌گویند. تورم کیسه بیضه بسته به سطح فعالیت فرد و مقدار مایع موجود می‌تواند تغییر کند.

هیدروسل‌های مرتبط اغلب با فتق اینگوینال همراه است.

هیدروسل

علت هیدروسل بیضه:

علت هیدروسل به سن فرد بستگی دارد.

هنگامی که جنین پسر در دوران بارداری در حال رشد است، بیضه‌ها در نزدیکی کلیه‌ها در شکم رشد می‌کنند. در پایان یک بارداری کامل، آن‌ها به موقعیت معمول خود در کیسه بیضه حرکت می‌کنند.برای اینکه بیضه‌ها پایین بیایند، یک پوشش عضلانی در کیسه بیضه باز می‌شود (حلقه اینگوینال) و یک کانال یا کیسه را تشکیل می‌دهد.هنگامی که بیضه‌ها به موقعیت معمول خود رسیدند، حلقه اینگوینال بسته می‌شود. اگر حلقه باز بماند یا دوباره باز شود، مایع می‌تواند از طریق این کانال از شکم به کیسه بیضه عبور کند و این باعث هیدروسل می‌شود.گاهی اوقات، نوزادان قبل از پایین آمدن بیضه‌ها به دنیا می‌آیند که شانس ایجاد هیدروسل افزایش می‌یابد.

در مردان مسن، اگر حلقه اینگوینال بسته نشده باشد یا دوباره باز شود، یک هیدروسل مرتبط ایجاد می‌شود.هیدروسل در مردان بالغ چندین علت احتمالی دیگر دارد، از جمله:

عوامل خطرساز هیدروسل:

اکثر هیدروسل‌ها در بدو تولد وجود دارند. نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض خطر ابتلا به هیدروسل هستند.عوامل خطرساز برای ایجاد هیدروسل در مراحل بعدی زندگی، عبارتند از:

عوارض هیدروسل:

هیدروسل معمولاً خطرناک نیست و معمولاً بر باروری تأثیر نمی‌گذارد. اما هیدروسل ممکن است با یک بیماری زمینه‌ای بیضه همراه باشد که می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، از جمله:

تشخیص هیدروسل:

درمان هیدروسل:

اکثر نوزادان مبتلا به هیدروسل نیازی به درمان ندارند، زیرا این بیماری با گذشت زمان برطرف می‌شود.والدین و مراقبان باید هر از چند گاهی کیسه بیضه را چک کنند و اگر تورم بسیار بزرگ شد یا نوزاد درد داشت با پزشک خود تماس بگیرند.برای افرادی که هیدروسل بسیار بزرگ و ناراحت کننده دارند، جراحی برای برداشتن آن‌ها ممکن است بهترین گزینه باشد.

یکی دیگر از گزینه‌های درمانی تخلیه هیدروسل با استفاده از سوزن آسپیراسیون است. در این روش، پزشک یک سوزن بلند را داخل کیسه بیضه می‌کند تا مایع را بیرون بکشد. سپس ممکن است مواد شیمیایی را به هیدروسل تزریق کنند تا از پر شدن مجدد آن با مایع جلوگیری کنند (اسکلروتراپی). این درمان برای بزرگسالانی که در معرض خطر عوارض جراحی هستند، بهترین گزینه است.

اورولوژی آنکولوژی شاخه تخصصی اورولوژی است که به تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌های تناسلی مردانه می‌پردازد. سرطان‌های اورولوژیک بسیار رایج هستند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پزشکی و جراحی اورولوژیست‌ها را تشکیل می‌دهند. همشهریان گرامی! اگر با علائم ذکر شده مرتبط با سرطان های دستگاه ادراری مواجه شدید؛ به اوروانکولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سنگ ها یا عفونت های مزمن کلیوی چه عوارضی دارند؟سنگ ها یا عفونت های مزمن کلیوی چه عوارضی دارند؟

تولید ادرار مراحل بسیار پیچیده‌ی دفع و بازجذب دارد. این فرایند برای حفظ تعادل پایدار بین مواد شیمیایی بدن ضروری است. تنظیم حیاتی پتاسیم، مواد اسیدی و ... ادامه مطلب

چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟

کم بودن تعداد اسپرم به این معنی است که در مایع منی تعداد اسپرم کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم اولیگواسپرمی نامیده می شود. اگر 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشید، تعداد اسپرم شما کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم احتمال باروری تخمک همسرتان در یک بارداری را کاهش می دهد. ... ادامه مطلب

کلیه پلی کیستیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟کلیه پلی کیستیک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ارثی است که در آن دسته‌ هایی از کیست‌ ها عمدتاً در کلیه‌ ها ایجاد می‌ شوند و باعث بزرگ شدن کلیه‌ ها و از دست دادن عملکرد آن‌ ها در طول زمان می‌ شوند. کیست‌ ها کیسه‌ های گرد غیرسرطانی حاوی مایع هستند که از نظر اندازه متفاوت بوده و می‌ توانند بسیار بزرگ شوند. ... ادامه مطلب

بیماری سرطان بیضه چیست؟بیماری سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه می‌ باشد که اغلب به صورت یک توده سفت بدون درد در بیضه خود را نشان می‌ دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین