درمان برگشت ادرار به کلیه در بزرگسالان و کودکان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

ادرار بعد از تولید در کلیه‌ها، از مسیر لگنچه و حالب جریان پیدا کرده و به مثانه ریخته می‌شود. در حالت معمول در مدتی که مثانه از ادرار پر می‌شود، دریچه‌ های محل اتصال حالب به مثانه، اجازه نمی‌دهند ادرار از مثانه به سمت حالب بازگردد. مکانیسم عمل این دریچه ها در حقیقت همان طولی از حالب است که در جدار عضلانی مثانه قرار دارد. با پر شدن مثانه ادرار به جدار عضلانی مثانه فشار وارد کرده و با بستن دریچه انتهای حالب مانع از برگشت ادرار به سمت بالا می‌شود. به هر علتی مکانیسم فوق مختل شود و ادرار از حالب به سمت بالا و سپس به کلیه وارد شود، ریفلاکس یا برگشت ادراری ایجاد می‌شود. این عارضه در یک و یا هر دو کلیه می‌تواند رخ دهد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به اندام تناسلی و مشکلات جنسی آقایان از جمله کاهش عملکرد جنسی مردان و بیماریهای دستگاه ادراری زن و مرد، مانند ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت برگشت یا ریفلاکس ادراری

برخی از مشکلاتی که ممکن است موجب رفلاکس ادراری شوند یا به ایجاد آن کمک کنند عبارتند از:

علائم برگشت ادرار در بزرگسالان و کودکان

عفونت مجاری ادراری معمولاً در افراد مبتلا به برگشت عفونت ادراری رخ می‌دهد. عفونت مجاری ادراری (UTI) همیشه علائم و نشانه‌های رفلاکس ادرار قابل توجهی را ایجاد نمی‌کند، گرچه اکثر افراد دارای برخی از آنها هستند. علائم و نشانه های برگشت ادرار عبارتند از:

  1. الزام شدید و مداوم برای ادرار کردن
  2. احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  3. دفع ادرار به دفعات و کاهش ادرار
  4. خون در ادرار (هماچوری) یا ادرار ابری و با بوی بد
  5. تب
  6. درد در طرفین (پهلو) یا شکم
  7. تردید در ادرار کردن یا نگه داشتن ادرار برای جلوگیری از احساس سوزش
ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار

عوامل خطر ریفلاکس ادراری

انواع ریفلاکس ادراری

بازگشت یا رفلاکس ادرار، عدم توانایی بدن در تخلیه‌ی کامل مثانه است. این عارضه می‌تواند به صورت حاد یا مزمن ایجاد شود.

  1. بازگشت ادراری حاد- کاملاً ناگهانی اتفاق افتاده و می‌تواند باعث ایجاد درد یا ناراحتی زیاد شود. در بازگشت ادرار حاد، شخص اصلاً نمی‌تواند ادرار کند (حتی اگر مثانه‌ی او پر باشد) و این حالت یک وضعیت پزشکی تهدید کننده‌ی حیات است که به درمان اورژانسی فوری نیاز دارد.
  2. بازگشت ادراری مزمن- که می‌تواند یک وضعیت پزشکی طولانی مدت باشد. افراد مبتلا به بازگشت ادراری مزمن می‌توانند ادرار کنند؛ اما قادر نیستند که به طور کامل تمامی ادرار را از مثانه‌ی خود تخلیه نمایند. گاهی اوقات، شخص از وجود چنین مشکلی آگاه نیست تا زمانی که مسائل دیگری مانند بی‌اختیاری ادرار یا عفونت مجاری ادراری پیش می‌آیند.

همچنین یک خانم ممکن است به دلیل وجود بیماری سیتوسل که در آن مثانه شروع به آویزان و خارج شدن از محل طبیعی خود می‌کند، به این وضعیت دچار شود. مثانه همچنین ممکن است در زمانی که قسمت پایین کولون شروع به آویزان شدن می‌کند، از جای خود بیرون کشیده شود وضعیتی که رکتوسل نام دارد.

عوارض ریفلاکس ادراری

صدمه به کلیه ها نگرانی اصلی در ریفلاکس مثانه به حالب است. هرچه ریفلاکس شدید تر، احتمال عوارض جدی تر بیشتر است. عوارض ممکن است شامل:

نحوه تشخیص ریفلاکس ادراری

درمان برگشت ادرار به کلیه در بزرگسالان و کودکان

انتخاب بهترین روش درمانی برای درمان ریفلاکس ادراری به شدت عارضه بستگی دارد. برای موارد شدیدتر ریفلاکس ادراری، راه‌های درمانی عبارتند از:

داروها

عفونت مجاری ادراری مستلزم درمان دارویی سریع به منظور جلوگیری از گسترش عفونت به سمت کلیه است‌. برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری، پزشک در مقادیر پایین برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. توجه کنید که علی‌رغم درمان آنتی بیوتیکی امکان بروز دوباره عفونت مجاری ادراری وجود دارد. علاوه بر این رادیوگرافی کلیه و مثانه هم در صورت ابتلای کودک به ریفلاکس ادراری پیش رونده باید مرتب انجام شود.

جراحی ریفلاکس ادراری

در روش جراحی دریچه معیوبی که بین مثانه و میزنای قرار دارد اصلاح خواهد شد. اگر دریچه مشکل داشته باشد به درستی بسته نشده و در نتیجه ادرار به سمت عقب باز خواهد گشت.

در گروه اندکی از کودکان ریفلاکس ادراری ممکن است دائمی باشد؛ اما در حالت عمومی و کلی نیاز به اقدامات درمانی اضافی‌تر در آینده ندارد.

بدخیمی آلت تناسلی ، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پریاپیسم یا نعوظ دائم چیست؟پریاپیسم یا نعوظ دائم چیست؟

در پریاپیسم یا نعوظ بی اختیار، که اغلب با درد همراه است معمولاً بدون تحریک جنسی نعوظ اتفاق می‌ افتد. اگرچه پریاپیسم در تمام رده‌ های سنی، حتی نوزادان بروز می‌ کند. برای درمان و تشخیص این عارضه لازم است حتما به متخصص اورولوژی مراجعه شود. ... ادامه مطلب

کالیس کلیه چیست و کجا قرار دارد؟کالیس کلیه چیست و کجا قرار دارد؟

کالیس کلیه، محفظه هایی هستند که از طریق آنها ادرار عبور می کند. کالیس های کوچک، رأس هرم های کلیوی را احاطه کرده اند. کاليس‌ هاي فرعي، لوله‌ هايي هستند که ادرار را دريافت می کنند و از به هم پيوستن آنها کاليس‌ هاي اصلي و در نهايت ميزناي (حالب) ساخته مي‌ شود. ... ادامه مطلب

علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟

کلیه‌ها که دو تا از آنها در بدن موجود هستند به صورت اندامی لوبیایی شکل و به اندازه‌ ی یک مشت در دو طرف پشتی شکم قرار دارند. در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌ های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. ... ادامه مطلب

نارسایی یا کم کاری مزمن و از کار افتادن کلیهنارسایی یا کم کاری مزمن و از کار افتادن کلیه

نارسایی مزمن کلیوی زمانی اتفاق می‌ افتد که آسیب‌ دیدگی‌ های بلند مدت در کلیه‌ ها باعث بیماری‌ های داخلی کلیه شده باشند. بیماری‌ های داخلی کلیوی به دلیل آسیب‌ دیدگی مستقیم کلیه‌ های مانند خونریزی شدید یا کمبود اکسیژن به وجود می‌ آیند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین