نداشتن بیضه یا آنچوریا
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / آنچوریا یا نداشتن بیضه از بدو تولد

آنچوریا یا نداشتن بیضه از بدو تولد

بیضه‌ها که تحت عنوان غدد جنسی مردانه نیز شناخته می‌شوند، از دو اندام بیضی‌ شکل تشکیل شده‌اند که در پشت آلت تناسلی مرد و در کیسه‌ای نازک به نام کیسه بیضه قرارگرفته‌اند. بیضه‌ها درون کیسه آزادانه حرکت می‌کنند؛ اما هر بیضه توسط یک طناب نازک به نام «طناب اسپرماتیک» از طریق حفره لگنی به بدن متصل می‌شوند. طناب اسپرماتیک شامل اعصاب، عروق خونی و همچنین مجرای وابران است. مجرای وابران مسئول حمل اسپرم به داخل مجرای ادراری می‌باشد که پس‌ازآن اسپرم از طریق مجرای ادراری هنگام انزال از بدن خارج می‌گردد. بیضه‌ها در خارج از بدن قرارگرفته‌اند و دمای آنها حدود دو درجه سانتی‌گراد پایین‌تر از دمای عمومی بدن می‌باشد؛ زیرا که تولید اسپرم با کیفیت مطلوب، به دمایی پایین‌ تر از دمای بدن نیازمند است. در عرض چند هفته پس از لقاح، غدد جنسی ابتدایی (بیضه ها) ایجاد می شود که هورمون هایی را تولید می کنند که مسئول رشد سیستم تولید مثل هستند. اگر بیضه‌ها پس از 14 هفته از بین بروند، جنین دارای اندام تناسلی مردانه با فقدان قابل توجه غدد جنسی خواهد بود.آنچوریا (Anorchia) یک وضعیت نادر و ناشی از یک اختلال تکاملی است که در آن فرد با وجود اینکه از نظر کروموزومی مذکر است؛ اما در تکامل اندام تناسلی خارجی اختلال وجود دارد. به طوریکه در معاینه، بیضه ندارد؛ اما آلت تناسلی و کیسه بیضه اش نرمال است. این وضعیت که به نداشتن بیضه از بدو تولد یا مادرزادی شناخته شده است، سندرم غیاب بیضه (vanishing testes syndrome) نیز نام دارد.

تشخیص عملکرد و سلامت بیضه ها از جمله اقداماتی است که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

عملکرد بیضه

هر عضوی در بدن انسان دارای مسئولیت و وظیفه ای است. وظیفه بیضه نیز در فرایند تولید مثل و رابطه جنسی است. بیضه نقش بسیار مهمی در این امر دارد به شکلی که در صورت نبود بیضه در بدن انسان عملکرد جنسی او به طور کامل مختل می شود. دو وظیفه عمده و مهم بیضه ترشح هورمون های مردانه و تولید اسپرم یا اسپرم سازی است. در ادامه این مطلب عملکرد بیضه در این دو امر مهم را با یک دیگر بررسی می کنیم.

آنچوریا یا نداشتن بیضه

علت آنچوریا

این اختلال غالباً مادرزادی بوده و به علت اختلال در خونرسانی عروق بیضه اتفاق می افتد. در برخی موارد نیز، پیچ خوردگی عروق بیضه یا آسیب به آنها عامل ایجاد آن میشود. در ۵۰ درصد نوزادانی که آنچوریای مادرزادی دارند کوچکی آلت نیز دیده میشود. در برخی موارد هم نبود بیضه میتواند در اثر انجام فرایند جراحی (به دلیل سرطان، جراحت یا عفونت) باشد. چرخش طناب بیضه (Torsion) که در آن طناب اسپرمی که به بیضه ها خون میرساند پیچ میخورد و خونرسانی متوقف میشود. یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است نیاز به عمل جراحی برداشتن یک یا هر دو بیضه (اورکیدکتومی) را ایجاب نماید.

علائم آنچوریا

تشخیص آنچوریا

آزمایشات شامل کمبود قابل مشاهده بیضه، سطوح پایین تستوسترون (سطوح معمول زنانه)، افزایش سطح هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینیزه کننده، کاریوتایپ XY، سونوگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی که نشان دهنده فقدان بافت غدد جنسی، تراکم استخوان پایین، سطوح پایین هورمون ضد مولر است و کاوش جراحی برای شواهد بافت غدد جنسی مردانه.

درمان آنچوریا

درمان شامل مکمل آندروژن (تستوسترون) برای شروع مصنوعی بلوغ، کاشت پروتز بیضه و حمایت روانی است. به افراد آنورشیک که هویت زنانه دارند، ممکن است استروژن به جای تستوسترون به تنهایی تجویز شود؛ زیرا به دلیل کمبود غدد جنسی، هیچ انسداد کننده آندروژن لازم نیست.

عوارض آنچوریا

این بیماران عقیم بوده و جثه زنانه و مقداری تجمع چربی دارند. نقص اولیه غدد جنسی با کوررنگی و کند ذهنی همراه است.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه چیست؟کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه چیست؟

اغلب افراد با دو کلیه متولد می شوند اما گاهی اوقات این کلیه ها به یکدیگر چسبیده اند. این بیماری در حین تکامل جنینی و هنگام حرکت کلیه ها به محل طبیعی خود اتفاق می افتد. در چنین عارضه ای کلیه ها از پایین به یکدیگر جوش خورده و شکلی شبیه به حرف انگلیسی U یا یک نعل اسب را به وجود می آورند. ... ادامه مطلب

روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرارروشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری و یا ریزش ادرار یک بیماری به شمار آورده نمی شود، بلکه آن را نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می دانند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علل ایجاد بی اختیاری در ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟احتباس یا تخلیه ناکامل ادرار چیست و چگونه درمان میشود؟

تخلیه ناکامل ادرار یا احتباس ادرار در واقع یک نقص در مرحله دفع ادرار از مثانه است که می تواند ناشی از دو دلیل باشد.دلیل اول انقباض ناکافی عضله مثانه و دومین دلیل انسداد درمسیر خروج ادرار از مثانه و گاهی ترکیبی از هر دو مشکل است.در این مقاله به بررسی علل و درمان تخلیه ناکامل ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

درمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانهدرمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانه

سیستوسل یا افتادگی ماین حالت موجب می‌گردد تا مثانه به سمت واژن حالت بیرون زدگی پیدا کند. کشیدگی عضلاتی که اندامهای لگنی را پشتیبانی می‌کنند ممکن است منجر به بروز افتادگی مثانه شود.ثانه زمانی رخ می‌دهد که بافت حمایتی بین مثانه و دیواره واژن، تضعیف و دچار کشش شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین