مراقبت قبل و بعد از سوند فولی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / سونداژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

سونداژ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

سوند، لوله‌ای توخالی، باریک، انعطاف‌ پذیر و نرم است که می‌تواند مایعات را وارد بدن فرد بیمار کرده یا آنها را خارج کند. سوند گذاری برای افرادی انجام می‌شود که در زمینه کنترل ادرار ناتوان هستند، مانند افراد سالمند و بیمارانی که دچار عارضه مغزی شده‌اند. گاهی اوقات هم سوند گذاری به دلایل دیگری مثل عمل جراحی یا اندازه‌ گیری دفع و جذب بدن بیمار صورت می‌گیرد. به جا گذاری سوند در بدن بیمار اصطلاحاً سونداژ یا سوند گذاری می‌گویند که کار کاملاً تخصصی است و به دو صورت دائمی و موقت انجام می‌شود. متناسب با نوع استفاده و محل جاگذاری سوند، به انواع مختلف دسته‌ بندی می‌شود. سوند عموماً برای تخلیه ادرار، تغذیه بیماران دارای مشکل بلع، ساکشن کردن مخاط بینی و… به کار می‌رود.

تشخیص عملکرد و سلامت بیضه ها از جمله اقداماتی است که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که وظیفه تشخیص و درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

سوند فولی چیست؟

سوند فولی، لوله ای کاملاً بهداشتی و استریل با ضخامت بسیار کم متناسب با مجرای دفع ادرار می باشد که برای تخلیه بی دردسر ادرار در افراد مسن که به دلیل کهولت سن که قادر نیستند به صورت مکرر به دستشویی بروند و افرادی که دارای بیماری های بی اختیاری ادرار هستند مورد استفاده قرار می گیرد، به گونه ای که سوند را وارد مثانه می کنند تا جریان ادرار را کنترل کند. سوند فولی در انتهای خود از کیسه ای بادکنک مانند بهره می برد که با آب مقطر پر می شود و با جای گیری کامل در مثانه مانع خارج شدن ناگهانی سوند می شود، این کالای پزشکی می تواند به صورت طولانی مدت در مثانه بماند و شما نیاز ندارید که پس از هر بار دفع ادرار آن را تعویض کنید، به همین خاطر به این کالا، سوند جای گیرنده نیز می گویند.

انواع مختلف سوند فولی

سوند فولی از نظر شکل عبارت است از:

سونداژ چیست

کاربرد سوند فولی

روش گذاشتن سوند فولی

برای جاگذاری سوند مراحل زیر را باید طی کرد.

  1. در ابتدا پیشاب‌راه و نواحی اطراف آن را با محلول ضدعفونی تمیز می‌کنیم. روش اصولی برای پاک‌سازی پیشاب‌راه و نواحی اطراف آن بهتر است به صورت دورانی و از مجرای خروجی ادرار شروع شود.
  2. سپس سوند را به کمک ژل‌های روان کننده محلول در آب مانند لوبریکانت آغشته کرده و بعد از آن از طریق پیشاب‌راه به داخل مثانه هدایت می‌کنیم.
  3. اگر کاتتر مورد استفاده شما از نوع فولی است بعد از این که کاتتر وارد مثانه شد بالون را بسیار آرام با ۱۰ سی سی آب مقطر پر می‌کنیم.
  4. بعد از اتمام کار در صورت وجود ادرار در مثانه، از طریق کاتتر به کیسه ادرار منتقل می‌شود.

مراقبت قبل و بعد از سوند فولی

برای جلوگیری از بروز عفونت سیستم ادراری هر روز موارد زیر را انجام دهید:

عوارض سوند ادراری

گاهی تومور حالب با جریان خون به سایر بافت‌ها نیز کشیده می‌شود و موجب بدخیمی حالب می‌گردد که این تومورهای بدخیم را تومورهای سرطانی حالب می‌گویند. تشخیص و درمان سرطان حالب از جمله اقداماتی است که توسط فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری انجام می‌شود و در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به آنها مراجعه نمود.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
واریکوسل چه زمانی باعث ناباروری می شود؟واریکوسل چه زمانی باعث ناباروری می شود؟

بسیاری از مردان دارای سیاهرگ‌ های بزرگ‌ شده در کیسه بیضه خود هستند. پزشکان به این وریدها واریکوسل می‌ گویند. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند اما برخی ممکن است مشکلات باروری داشته باشند. ... ادامه مطلب

نحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانهنحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانه

درمان هدفمند یا تارگت تراپی یکی از روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان و کاهش عوارض ناشی از آنها به شمار می رود . ... ادامه مطلب

درمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانهدرمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانه

سیستوسل یا افتادگی ماین حالت موجب می‌گردد تا مثانه به سمت واژن حالت بیرون زدگی پیدا کند. کشیدگی عضلاتی که اندامهای لگنی را پشتیبانی می‌کنند ممکن است منجر به بروز افتادگی مثانه شود.ثانه زمانی رخ می‌دهد که بافت حمایتی بین مثانه و دیواره واژن، تضعیف و دچار کشش شود. ... ادامه مطلب

انواع بدخیمی های مثانهانواع بدخیمی های مثانه

سرطان یا بدخیمی در مثانه زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های سازنده‌ی بخش‌های مختلف مثانه توانایی تنظیم رشد و تقسیم سلولی را از دست بدهند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین