عوارض بیضه نزول نکرده
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)

بیضه نزول نکرده (بیضه پنهان یا نهفته داخل شکم)

بیضه‌ها مهم‌ترین عضو تولیدمثل مردانه هستند و وظیفه تولید اسپرم و هورمون های جنسی را بر عهده دارند که باعث ایجاد خصوصیات مردانه در کودکان پسر میشود. بیضه‌ها در دوران جنینی داخل شکم جنین تکامل می‌یابند و با افزایش سن، از مسیر مشخص پایین می‌آیند و داخل کیسه بیضه قرار می‌گیرند. اگر پایین آمدن بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن «عدم نزول بیضه» یا «بیضه نزول نکرده» می‌گویند. این مشکل میتواند یک‌طرفه(80%) یا دوطرفه باشد و شیوع آن در نوزادان پسر 5-3% میباشد؛ اما این میزان در نوزادان نارس 30% گزارش شده است. علت مشخصی برای ایجاد این مشکل وجود ندارد و بیشتر مشکلات ژنتیکی و هورمونی علت این بیماری مطرح شده است. بیضه نزول نکرده خطر ناباروری، سرطان بیضه، فتق و پیچ خوردگی بیضه را افزایش می دهد. همچنین کیسه بیضه خالی با بزرگ تر شدن کودک می تواند سبب ایجاد استرس روانی در او گردد. در نتیجه بنابر دلایل گفته شده، درمان زودهنگام بیضه نزول نکرده امری بسیار مهم است.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل بیضه نزول نکرده

علت دقیق نهفته بودن بیضه داخل شکم مشخص نیست. ترکیبی از عامل‌های ژنتیکی، سلامت مادر و دیگر عوامل محیطی تعادل هورمونی را به هم می‌زند و تغییرات جسمی و فعالیت عصبی تأثیرگذار بر رشد بیضه را مختل می‌کند.

عوامل خطر بیضه نزول نکرده

عوامل زیر احتمال پایین نیامدن بیضه نوزاد را افزایش می‌دهد:

انواع بیضه نزول نکرده

تشخیص بیضه نزول نکرده

پزشک ممکن است قادر به لمس کردن بیضه نزول نکرده در شکم باشد. در موارد دیگر، بیضه را نمی‌توان احساس کرد. در برخی موارد، بیضه کلاً موجود نیست. یک آزمایش رادیوگرافی یا سونوگرافی می‌تواند به پزشک در تشخیص بیضه نهفته در شکم کمک کند. اسکن‌های تصویربرداری، از جمله ام آر آی با رنگ کنتراست، می‌تواند وجود یا عدم وجود بیضه را تأیید کنند.

بیضه نزول نکرده

عوارض بیضه نزول نکرده

ابتدا باید توجه کنیم که علت خروج بیضه ها از حفره شکمی و قرار گرفتن آنها درون کیسه های بیضه این است که بیضه ها برای داشتن رشد و عملکرد مناسب، به دمایی کم تر از دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه نیاز دارند. کیسه بیضه این دما را برای آنها فراهم می کند. پس وقتی بیضه نزول کامل نداشته باشد عوارضی ایجاد می شوند که تعدادی از آنها عبارتند از:

سرطان بیضه:

سرطان بیضه به طور معمول در سلول هایی که تولید اسپرم نابالغ درون آنها مشاهده می شود، رخ می دهد. علتی که سبب سرطانی شدن این سلول ها می شود هنوز شناخته نشده است؛ اما در مردانی که بیضه نزول نکرده دیده می شود، احتمال این سرطان افزایش می یابد.

آمارها نشان داده است که احتمال سرطان وقتی بیضه درون شکم باشد بیش تر از وقتی است که بیضه درون کشاله ران قرار دارد. دو طرفه بودن بیضه ای اختلال نیز، این احتمال را افزایش می دهد.

مشکلات در باروری

بیضه نزول نکرده سبب کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها می شود، در نتیجه باروری فرد درگیر نیز کم می شود. هرچه درمان این حالت به تعویق بیفتد، این خطر افزایش می یابد.

تروما

در صورتی که بیضه در کشاله ران قرار گیرد، می تواند با ایجاد فشار به استخوان پوبیس و یا استخوان شرمگاهی آسیب بزند.

دیگر عوارض عدم نزول بیضه شامل موارد زیر می شوند:

درمان بیضه نزول نکرده

جهت جلوگیری از ایجاد عوارض برگشت ناپذیر، تأکید می شود طفل باید قبل از ١ سالگی و ترجیحاً تا ٦ ماهگی درمان شود. درمان شامل درمان هورمونی و درمان جراحی می باشد.

در این روش با استفاده از گونادوتروپین های جفتی خونرسانی بیضه را افزایش می دهند و فقط در نهان بیضگی حقیقی اثر دارد، از GNRH نیز کمک گرفته میشود که از طریق اسپری داخل بینی استفاده میشود. به علت تأثیر كم و محدود درمان هورمونی امروزه نقش این درمان كمرنگ شده و درمان اصلی جراحی می باشد. (درمان هورمونی کمتر از ۲۰ درصد اثر دارد).

در عمل جراحی اركیدوپكسی، بیضه را تثبیت می کنند و در موارد بیضه تحلیل رفته، مخصوصاً پس از بلوغ اگر قادر به تثبیت بیضه نباشند آن را حذف می کنند.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض عمل واریکوسل چیست؟عوارض عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل به بزرگ شدن رگ های بیضه گفته میشود.جراحی واریکوسل با هدف برطرف کردن این رگ های بزرگ انجام می گردد تا گردش خون به اندام های تولید مثل به طور صحیح انجام شود. در ادامه این مطلب به عوارض عمل واریکوسل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟سرطان کلیه چه بیماری است و چگونه درمان میشود؟

در صورتی که با بررسی‌های کلینیکی و تصویربرداری‌ها مشخص شود که فرد دچار سرطان کلیه است روش‌های درمانی مختلفی را بر اساس میزان پیشرفت سرطان می‌توان به کار برد. ... ادامه مطلب

پریاپیسم یا نعوظ دائم چیست؟پریاپیسم یا نعوظ دائم چیست؟

در پریاپیسم یا نعوظ بی اختیار، که اغلب با درد همراه است معمولاً بدون تحریک جنسی نعوظ اتفاق می‌ افتد. اگرچه پریاپیسم در تمام رده‌ های سنی، حتی نوزادان بروز می‌ کند. برای درمان و تشخیص این عارضه لازم است حتما به متخصص اورولوژی مراجعه شود. ... ادامه مطلب

آیا جراحی لیزری تنگی مجرای ادرار روش مناسبی است؟آیا جراحی لیزری تنگی مجرای ادرار روش مناسبی است؟

از مزایای درمان تنگی مجرای ادرار با لیزر می توان به کاهش احتمال بروز عوارض جراحی و کم کردن ریسک عود و انسداد مجدد مجرای ادراری اشاره کرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین