مراقبتهای پس از جراحی سرطان کلیه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان کلیه / پس از جراحی برای درمان سرطان کلیه چه مراقبتهایی نیاز است؟

پس از جراحی برای درمان سرطان کلیه چه مراقبتهایی نیاز است؟

کلیه یکی از اعضای حیاتی بدن ما است که گاهی سلول‌های آن دچار جهش می‌شوند. این جهش باعث می‌شود تا سلول‌ها از کنترل خارج‌شده و بیش‌ازحد تقسیم و تکثیر شوند و سرطان کلیه را به وجود بیاورند. در این بیماری چرخه سلول‌های بافت کلیه دچار تغییر شده و طرز غیرقابل‌کنترلی تکثیر می‌شوند. در حالت عادی، سلول‌های فرسوده بافت کلیه پس از تولید سلول‌های جدید از بین می‌روند؛ اما وقتی سلول‌ها سرطانی شده باشند، سلول‌های فرسوده به حیات خود ادامه می‌دهند و به‌تدریج سلول‌های سرطانی و دارای جهش جای سلول‌های کاربردی و سالم را می‌گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

به‌این‌ترتیب می‌گوییم سلول‌های کلیه دچار سرطان شده‌ و تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم کلیه را تشکیل داده‌اند. درمان سرطان کلیه متمرکز بر حذف تومور از بدن است. این امر معمولاً از طریق عمل جراحی انجام می‌شود. این عمل جراحی می‌تواند به‌ صورت محافظه‌ کارانه یا رادیکال انجام شود. با انجام مراقبت‌های بعد از جراحی کلیه می‌توان عوارض جراحی را در فرد به حداقل رساند و نتایج مطلوبی کسب کرد.

علل سر‌طان کلیه

علت بروز بیشتر سرطان ‌های کلیه مشخص نیست. ‌به گفته‌ی پزشکان، ماده ژنتیکی یا DNA برخی از‌ سلول‌ های کلیه دچار جهش شده و این مسئله باعث آغاز سر‌طان کلیه می‌شود. ماده‌ی ژنتیکی ‌به سلول فرمان می‌دهد که‌ چه کارهایی باید انجام دهد. تغییرات رخ داده ‌در این ماده باعث می‌شود که‌ سلول‌ها ‌به سرعت رشد کرده و تقسیم شوند. تجمع این سلول‌های غیر طبیعی باعث ایجاد توموری می‌شود که‌ می‌تواند علاوه بر کلیه، اندام‌های مجاور را‌ هم درگیر کند. درگیر شدن اندام‌های دورتر ا‌ز کلیه ر‌ا متاستاز می‌گویند.

ریسک فاکتورهای سرطان کلیه

عواملی که‌ می‌توانند خطر ابتلا ‌به سر‌طان کلیه ر‌ا افزایش دهند عبارتند از:

درمان سرطان کلیه

علائم سرطان کلیه

تومورهای کلیه ممکن است درد نداشته باشند و یا علائمی از خود نشان ندهند. گاهی اوقات ایجاد و رشد تومور در کلیه می تواند منجر به موارد زیر گردد:

  1. خون در ادرار
  2. درد در پهلو، شکم یا کمر که برطرف نمی شود.
  3. شکل گیری توده ای در ناحیه شکم
  4. از دست دادن اشتها و کاهش وزن بدون دلیل مشخصی
  5. کم خونی و خستگی

اگر سرطان به خارج از کلیه گسترش پیدا کند (متاستاز یابد)، علائم به محل انتشار آن بستگی دارد. در صورت ابتلا به سرطان در ریه، ممکن است نفس تنگی داشته یا خون سرفه کنید. درد یا شکستگی استخوان ممکن است هنگام ایجاد سرطان در استخوان شکل گیرد. علائم نورولوژیک ممکن است هنگامی که سرطان در مغز ایجاد می شود، رخ دهد.

مرحله بندی سرطان‌ کلیه

هنگامی ‌که پزشک ضایعه ای ‌در کلیه شخص شناسایی کرد که‌ می‌توانست سر‌طان کلیه باشد، مرحله بعدی تعیین مرحله ی ‌سرطان است. آزمایشات تعیین مرحله برای ‌سرطان کلیه شامل سی تی اسکن اضافی یا سایر آزمایشات تصویربرداری می‌باشد که‌ پزشک احساس مناسب بودن آن ر‌ا شناسایی میکند. مراحل سرطان‌ کلیه با اعداد رومی نشان داده می‌شود که‌ کمترین مراحل نشان دهنده سرطا‌ن محدود به‌ کلیه است. ‌در مرحله چهارم، ‌سرطان پیشرفته ‌در نظر گرفته می‌شود که‌ می‌تواند به‌ غدد لنفاوی یا سایر مناطق بدن گسترش یابد.

تشخیص سرطا‌ن کلیه

آزمایشات و روشهایی (از جمله غربالگری سرطان) که‌ برای تشخیص ‌سرطان کلیه استفاده می‌شود شامل موارد زیر است:

  1. آزمایش خون و ادرار. پزشک بعد ا‌ز بررسی نتایج حاصل ا‌ز آزمایش خون و ادرار به‌ سرنخ‌هایی ‌در مورد علت بروز سرطان کلیه دست خواهد یافت.
  2. تست های تصویربرداری. روش‌‌های تشخیصی تصویربرداری به‌ پزشک اجازه می‌دهد تا به‌ تصویر دقیقی ا‌ز تومورهای احتمالی کلیه و هر گونه تغییر غیرطبیعی دست پیدا کند. این روش‌ها شامل سونوگرافی، سی‌تی اسکن و ام آر آی هستند.
  3. برداشتن نمونه ای ا‌ز بافت کلیه (نمونه برداری). ‌در شرایطی، پزشک پیشنهاد می‌کند تا نمونه کوچکی ا‌ز سلول‌های کلیوی برداشته شود. ‌در این روش ا‌ز مناطق مشکوک کلیه نمونه برداری صورت می‌گیرد. نمونه برداشته شده ‌در آزمایشگاه بررسی می‌شود.

تکنیک‌های جراحی سرطان کلیه

پزشکان درمان جراحی را برای هر فرد و از نظر محل و اندازه تومور کلیه انجام خواهند داد. از آنجا که بیشتر تومورهای کلیوی تازه تشخیص داده شده کوچک و محدود به خود کلیه می شوند، پزشکان روش جراحی با کمک تکنیک رباتیک را ترجیح می دهند که در صورت امکان این روش در حداقل حالت تهاجمی خود قرار دارد. این روش با موفقیت این تومورهای سرطانی را درمان کرده و در مقایسه با رویکردهای جراحی باز، دارای مزایای ظاهری بهتر و بهبودی قابل توجه بیشتری است.

روش جراحی باز

جراحی باز ممکن است برای افرادی که تومورهای بزرگ، پیچیده یا پیشرفته ای داشته که به اندام های اطراف حمله گسترش پیدا می کنند، ضروری باشد. علاوه بر این، اجرای یک روش کم تهاجمی تر ممکن است در افرادی که چندین عمل جراحی قبلی یا زخم گسترده در شکم داشته اند، امکان پذیر نباشد. پس از این رو جراحی باز تنها راه ممکن خواهد بود. برای اجرای این روش به تخصص جراحان قلب، متخصص یا جراح مجرای سینه ای، متخصص عروق و یا جراح عمومی نیاز می باشد. جراحی باز چه در قسمت پهلوها، شکم یا زیر دنده ها، نیاز به یک برش دادن در این ناحیه ها دارد.

جراحی لاپاراسکوپی و جراحی با کمک تکنیک رباتیک

در جراحی لاپاراسکوپی، پزشک چندین برش کوچک در قسمت تحتانی شکم زیر دنده ها ایجاد می کند. وی از طریق برش، یک لاپاراسکوپ و نیز یک لوله روشن با یک دوربین کوچک بر روی آن قرار می دهد. این دستگاه تصاویر دو بعدی از تومور کلیه و اندام های اطراف آن ایجاد می کند. ابزارهای جراحی از طریق برش های باقیمانده دربدن جای می گیرند. جراحی لاپاراسکوپی می تواند زمان بهبودی را به چند روز کاهش داده و در مقایسه با روش باز، جای زخم کمتری برجای می گذارد.
پزشکان در پیشرفته ترین تکنیک های جراحی که از کمک تکنیک رباتیک برای روش لاپاراسکوپی سرطان کلیه استفاده بهره می برند، پیشگام هستند.

این سیستم جراحی با حداقل حالت تهاجم ممکن، شامل ابزارهای جراحی بسیار ریزی است که بر روی چندین بازوی رباتیک سوار شده اند. یک بازوی اضافی دارای دوربینی بوده که تصاویر بزرگ و سه بعدی را روی صفحه کامپیوتر تولید می کند تا به جراح در حین عمل کمک برساند. در حین عمل، ابزارهای جراحی و دوربین از طریق برش های کوچک شکم یا پهلو وارد می شوند. جراح این ابزارها و دوربین را از یک کنسول واقع در اتاق عمل کنترل می کند.

مراقبت های قبل از عمل جراحی سرطان کلیه

مراقبت بعد از جراحی سرطان کلیه

مدت نقاهت جراحی سرطان کلیه

بهبودی پس از عمل جراحی چیزی بین سه تا شش هفته زمان می‌برد. همچنین ممکن است لازم باشد تا به مدت هفت روز در بیمارستان بستری شوید. پس از آن، پزشک در مورد موفقیت‌آمیز بودن عمل و هرگونه مراقبت موردنیاز پس از آن با شما گفتگو خواهد کرد. پزشک، عملکرد کلیه‌ی باقیمانده‌ی شما را تحت نظر خواهد داشت.

عوارض جراحی سرطان کلیه

عوارض کوتاه مدت عمل‌های جراحی شامل واکنش به بیهوشی، خونریزی کنترل شده (تا حدی که ممکن است بیمار نیاز به تزریق خون داشته باشد)، لخته شدن خون و عفونت‌ها می‌باشد. اکثر افراد پس از جراحی احساس درد دارند که می‌توان با داروهای ضد درد و مسکن‌ها به آنها کمک کرد.

سایر خطرهای احتمالی جراحی عبارتند از:

  1. آسیب به اندامهای داخلی و رگ‌های خونی مانند طحال، پانکراس، آئورت، ونا کاوا، روده بزرگ و کوچک در حین جراحی
  2. پنوموتوراکس (ورود هوا در حفره قفسه سینه)
  3. فتق برشی (بیرون زدگی اندام‌های داخلی نزدیک به برش جراحی به دلیل مشکلات ترمیم زخم)
  4. نشت ادرار به داخل شکم (بعد از نفرکتومی جزئی)
  5. نارسایی کلیه (اگر آن قسمت از کلیه که باقی مانده نتواند به خوبی کار کند).

برای آگاهی از عوارض جراحی برداشتن پروستات کلیک کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان بیضه چیست و چه علائمی دارد؟سرطان بیضه چیست و چه علائمی دارد؟

علل مختلفی برای سرطان بیضه پیشنهاد شده‌ اند و انواع مختلفی از سرطان بیضه دسته‌ بندی گشته‌ اند که آشنایی با دلایل آن میتواند در پیشگیری از سرطان بیضه موثر باشد. ... ادامه مطلب

رنال کولیک چیست؟رنال کولیک چیست؟

گاهی اوقات، سنگ کلیه می‌ تواند از حالب، لوله بین کلیه و مثانه عبور کند. اگر سنگ به مثانه برسد، می‌ تواند از طریق ادرار از بدن خارج شود. اگر سنگ در حالب گیر کند، جریان ادرار از کلیه را مسدود کرده و باعث درد می‌ شود.رنال کولیک دردی است که به دلیل وجود سنگ در دستگاه ادراری ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

روشهای جراحی سرطان کلیهروشهای جراحی سرطان کلیه

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. ... ادامه مطلب

چند راه درمانی برای تقویت اسپرم ضعیفچند راه درمانی برای تقویت اسپرم ضعیف

پایین بودن تعداد اسپرم می‌ تواند قدرت باروری طبیعی مرد را با مشکل رو به‌ رو کند. مشکلات مربوط به اسپرم از جمله پایین بودن تعداد اسپرم و مشکلات مربوط به کیفیت اسپرم، بسیار شایع هستند. راه‌ های درمانی زیادی برای افزایش اسپرم وجود دارد که در ادامه بیان میگردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین