علل و انواع سرطان بیضه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / سرطان بیضه چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان بیضه چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان بیضه اگرچه در کل مردان، سرطان شایعی نیست اما اگر تنها مردانی با سنین 20 تا 39 سالگی را در نظر بگیریم، دومین سرطان شایع به شمار خواهد آمد. بنابراین لازم است تا مردان جوان و میانسال توجه ویژه‌ای به این بیماری داشته باشند. علل مختلفی برای سرطان بیضه پیشنهاد شده‌اند و انواع مختلفی از سرطان بیضه دسته‌ بندی گشته‌اند که آشنایی با دلایل آن میتواند در پیشگیری از سرطان بیضه موثر باشد.

تغییرات در بیضه ها می تواند نشانه یک بیماری خوش خیم شایع مانند عفونت یا کیست یا یک بیماری کمتر شایع مانند سرطان بیضه باشد. خود آزمایی بیضه ها یکی از بهترین روشهای تشخیص زودهنگام تغییرات در بیضه است. اگر در هنگام خودآزمایی بیضه توده یا تغییرات دیگری را تشخیص دادید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

علت ایجاد سرطان بیضه

سرطان زمانی ایجاد میشود که سلولها شروع به رشد و تکثیر غیرعادی و خارج از کنترل کنند. عوامل مختلفی ممکن است منجر به رشد غیرعادی سلولها شوند. اگرچه علت ایجاد سرطان بیضه دقیقا مشخص نیست اما برخی عوامل شناخته شده‌اند که احتمال ایجاد آن را افزایش می دهند. از جمله‌ این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سرطان بیضه

سرطان بیضه را بر اساس نوع سلولی که سرطان در آنها شروع می شود می‌توان دسته‌بندی کرد. شایع ترین نوع سرطان بیضه که بیش از 95 افراد مبتلا به سرطان بیضه را شامل می شود از نوع سرطان بیضه‌ سلول زایا هستند. سلول های زایا به سلول هایی گفته می شود که بدن از آنها برای ساخت اسپرم استفاده می کند.
سرطان بیضه‌ی سلول زایا خود به دو نوع seminomas و non-seminomas تقسیم می شود. هر دو نوع سرطان بیضه‌ سلول زایا به خوبی به شیمی درمانی پاسخ می دهند. انواع کمتر شایع سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

  1. تومورهای سلول لیدیگ(Leydig cell tumors)
  2. تومورهای سلول سرتولی(Sertoli cell tumors)
سرطان بیضه

سرطان بیضه کشنده است؟

پاسخ سلولهای سرطانی به روشهای درمان سرطان بیضه بسیار مثبت است و از کارامدی این روشها خبر میدهد. آمار زنده‌‌مانی پس از درمان سرطان بیضه می‌توانند دیدی کلی از احتمال درمان سرطان از یک نوع مشخص و در یک مرحله یا استیج معین در یک بازه‌ زمانی را ارائه کند. این آمار میتوانند درصد موفقیت روش درمانی را مشخص کنند. البته این آمار تنها یک احتمال را مشخص می کنند و بصورت دقیق قابلیت پیش بینی در مورد یک فرد را ندارند.
در افرادی که توده‌ سرطانی تنها در بیضه است و به بیرون از آن گسترش نیافته است نسبت زنده‌مانی 5 ساله‌ی نسبی برابر با 99 درصد است، به این معنی که در 99 درصد افرادی که توده‌ی سرطانی به خارج از بیضه گسترش نیافته است نرخ بقا در 5 سال پس از درمان و در 99 درصد افراد سرطانی مانند سایر افراد جامعه است. در مورد افرادی که سلولهای سرطانی به بافت های نزدیک بیضه گسترش یافته‌ است این عدد برابر 96 درصد و در افرادی که سرطان به بافت های دور از بیضه مانند ریه، کبد و ... گسترش یافته است برابر با 73 درصد است.
امروزه روشهای درمانی روز به روز شاهد پیشرفت های جدیدی است که احتمال درمان سرطان بیضه را افزایش داده و امید به زندگی را در افراد مبتلا به این سرطان افزایش می دهند.

سرطان بیضه خوش خیم

تومورهای خوش خیم تومورهایی هستند که در آنها سلول ها بصورت متراکم رشد کرده و توده‌ی سلولی غیرطبیعی ایجاد می شود اما این توده به سایر بخش های بدن گسترش نمی‌یابد. به بیان درست تر، تومورهای خوش خیم ایجاد سرطان نمی کنند زیرا سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های غیرطبیعی تومور از بافت اولیه حرکت کرده و سایر بافت ها را آلوده کنند. سرطان بیضه خوش خیم معمولا خطر جانی ندارد و پاسخ مناسبی به روش های درمانی موجود می دهد. از انواع تومور بیضه خوش خیم می‌توان موارد زیر را نام برد:

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آناتومی دستگاه ادراری زنانآناتومی دستگاه ادراری زنان

دستگاه ادراری، سیستم تخلیه بدن برای خارج کردن ادرار که متشکل از مواد زائد و مایعات اضافی است، می باشد. برای این‌که عمل ادرار کردن به صورت طبیعی انجام ... ادامه مطلب

علت و علائم سرطان پروستات چیست؟علت و علائم سرطان پروستات چیست؟

اگر یک گروه از سلول های غده پروستات، تکثیر زیادی داشته باشند؛ به طوری که این تکثیر از کنترل خارج شده باشد، می گوییم سرطان پروستات اتفاق افتاده است. ... ادامه مطلب

علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟

کلیه‌ها که دو تا از آنها در بدن موجود هستند به صورت اندامی لوبیایی شکل و به اندازه‌ ی یک مشت در دو طرف پشتی شکم قرار دارند. در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌ های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. ... ادامه مطلب

بهترین روش افزایش قطر آلت تناسلیبهترین روش افزایش قطر آلت تناسلی

افزایش قطرتناسلی نه تنها برای مردان موثر است بلکه به نحوی برای همسرشان نیز مزیت دارد. زیرا با گذشت زمان زنان ممکن است دچار شلی واژن شوند که می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین