جراحی سرطان کلیه | اورولوژیست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان کلیه / روشهای جراحی سرطان کلیه

روشهای جراحی سرطان کلیه

سرطان کلیه سرطانی است که از کلیه ­ها شروع می­شود. کلیه ­های شما دو اندام لوبیایی شکل هستند که هرکدام به اندازه مشت شماست. آن­ها در پشت اندام­های شکمی شما قراردارند و یک کلیه در هر طرف ستون فقرات شما جای دارد.

در بزرگسالان، کارسینوم کلیه شایع ترین نوع سرطان کلیه است. سایر انواع سرطان کلیه کمتر شایع­ اند و به ندرت ممکن ­است رخ­ دهد. کودکان خردسال بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان کلیه به نام تومور ویلمز هستند.
سرطان کلیه اغلب با جراحی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی یا ترکیبی از این درمان ها درمان می­شود.

گاهی اوقات از پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز استفاده می­شود. افراد مبتلا به سرطان کلیه که گسترش یافته ­است، به نام سرطان متاستاتیک (گسترش یافته)، اغلب چندین خط درمانی دریافت می­کنند. این بدان معنی است که درمان­ها یکی پس از دیگری انجام می­شود. در کل درمان سرطان کلیه به اندازه سرطان و گسترش آن به سایر قسمت­های بدن بستگی دارد.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.

درمان­های اصلی عبارتند از:

  1. جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام کلیه آسیب دیده :این درمان اصلی برای اکثر افراد است
  2. درمان‌های فرسایشی : در آن سلول‌های سرطانی با انجماد یا حرارت دادن از بین می‌روند
  3. درمان های هدفمند (که درمان های بیولوژیکی نیز نامیده می شود): داروهایی که به توقف رشد یا گسترش سرطان کمک می­کنند.
  4. آمبولیزاسیون :روشی برای قطع خون رسانی به سرطان
  5. رادیوتراپی: که در آن از پرتوهای پرانرژی برای هدف قراردادن سلول­های سرطانی و تسکین علائم استفاده می­شود.

سرطانی که به خارج از کلیه گسترش نیافته ­است، معمولاً با انجام عمل جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام کلیه قابل درمان است. گاهی اوقات ممکن­ است به جای آن از کرایوتراپی یا فرسایش فرکانس رادیویی استفاده­ شود.

اگر سرطان گسترش یافته باشد، ممکن ­است درمان کامل امکان پذیر نباشد، اما ممکن­ است بتوان پیشرفت آن را کاهش ­داد و علائم را با جراحی، دارو و یا رادیوتراپی درمان کرد.

عمل جراح سرطان کلیه

2 نوع اصلی جراحی برای سرطان کلیه وجود دارد:

لازم به ذکر است تنها با یک کلیه می­توان یک زندگی عادی داشت. کلیه دیگر شما معمولاً می­تواند کلیه خارج شده را جبران کند.

جراحی سرطان کلیه به دو روش انجام می شود:

از بین بردن متاستاز ها

از هر سه نفر که مبتلا به سرطان کلیه هستند یک نفر ممکن­ است سرطان به قسمت‌های دیگر بدنش گسترش یافته ­باشد ریه‌ها غدد لنفاوی استخوان‌ها و کبد شایع‌ترین مکان‌های انتشار هستند. برای برخی از افراد هنوز هم ممکن ­است جراحی مفید باشد.

تلاش برای درمان با عمل جراحی

در موارد نادری که فقط یک متاستاز وجود داشته­ باشد و یا چند متاستاز باشند که بدون ایجاد عوارض جانبی جدی به راحتی از بین بروند ممکن است جراحی در برخی از افراد باعث بهبودی بشود. در صورت بازگشت سرطان جراحی متاستاز ممکن است همزمان و یا بعد از نفرکتومی رادیکال انجام شود.

عوارض جانبی

آمبولیزاسیون

  1. آمبولیزاسیون که روشی برای مسدود کردن خون رسانی به تومور است که باعث کوچک شدن آن می شود.
  2. گاهی اوقات اگر سرطان کلیه پیشرفته باشد و فرد از سلامت کافی برای انجام عمل جراحی برای برداشتن کلیه آسیب دیده برخوردار نباشد آمبولیزاسیون توصیه می شود.
  3. در طول آمبولیزاسیون، جراح، لوله کوچکی به نام کاتتر را وارد رگ خونی در کشاله ران می­کند و سپس آن­را به رگ خونی تامین کننده تومور هدایت می­کند. ماده­ ای از طریق کاتتر تزریق می­شود تا رگ خونی را مسدود کند.

در صورت وجود خون در ادرار نباید به آن بی‌توجهی کرد زیرا می‌تواند نشانگر یک مشکل حاد در بدن باشد. وجود خون در ادرار که به نام هماتوریا (hematuria) شناخته می‌شود؛ لزوما با چشم قابل تشخیص نیست و در موارد زیادی لازم است تا بررسی ادرار توسط میکروسکوپ صورت بگیرد. در صورت بروز هماتوریا ممکن است ادرار به رنگ صورتی یا قهوه‌ای نیز در بیایید. ممکن است خون بصورت رگه‌های واضح قرمز مشاهده شود و یا بصورت ذرات ریزی در حجم خون پخش شده و رنگ کلی ادرار را تغییر دهند. همشهریان عزیز؛ در صورت مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عدم نعوظ در مردان چه عللی دارد؟عدم نعوظ در مردان چه عللی دارد؟

نعوظ، سفت شدن، بزرگ شدن و متورم شدن آلت تناسلی مردانه است و زمانی رخ می دهد که به دلیل مجموعه ای از فرایندهای پیچیده بافت اسفنج مانند درون آلت پر از خ ... ادامه مطلب

هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

هیدروسل مجموعه‌ ای از مایع در غشای بیضه است که باعث تورم در کیسه بیضه می‌ شود. زنان نیز ممکن است هیدروسل را در امتداد کانال نوک تجربه کنند اما بسیار نادر است. ... ادامه مطلب

سرطان کلیه و تشخیص زودهنگام آنسرطان کلیه و تشخیص زودهنگام آن

سرطان کلیه در واقع سرطانی است که از کلیه‌ ها شروع می‌ شود و مشخص نیست که چه چیزی منجر به کارسینوم سلول کلیوی می شود. ... ادامه مطلب

آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردها می باشد. علائم و نشانه های این بیماری به تدریج نمایان می شود؛ اما خوشبختانه می توان با هوشیاری و تشخیص این بیماری در زمان مناسب، از شدید شدن آن پیشگیری کرد و پیش از آن که به سایر اندام های بدن آسیب وارد کند، آن را درمان کرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین