رنال کولیک؛علائم،علل،درمان و عوارض رنال کولیک

رنال کولیک چیست؟

ادرار حاوی بسیاری از مواد معدنی و املاح محلول است. هنگامی که ادرار دارای سطوح بالایی از این مواد معدنی و نمک باشد، می‌تواند سنگ ایجاد کنید. سنگ‌های کلیه در ابتدا کوچک هستند اما می‌توانند از نظر اندازه بزرگ‌تر شوند، حتی ساختارهای توخالی داخلی کلیه را پر کنند. برخی از سنگ‌ها در کلیه باقی می‌مانند و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. گاهی اوقات، سنگ کلیه می‌تواند از حالب، لوله بین کلیه و مثانه عبور کند. اگر سنگ به مثانه برسد، می‌تواند از طریق ادرار از بدن خارج شود. اگر سنگ در حالب گیر کند، جریان ادرار از کلیه را مسدود کرده و باعث درد می‌شود.

رنال کولیک دردی است که به دلیل وجود سنگ در دستگاه ادراری ایجاد می‌شود. دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار است. همشهریان گرامی! شما میتوانید برای تشخیص و درمان این عارضه به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علائم رنال کولیک:

سنگ‌های کوچک ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند. سنگ‌های بزرگ‌تر می‌توانند باعث رنال کولیک شوند، به خصوص اگر حالب را مسدود کنند. علائم رنال کولیک عبارتند از:

درد کولیک کلیوی اغلب به صورت موجی ظاهر می‌شود. این امواج می‌توانند از 20 تا 60 دقیقه طول بکشند.

سایر علائم رنال کولیک عبارتند از:

علل رنال کولیک:

رنال کولیک زمانی اتفاق می‌افتد که سنگی در مجاری ادراری، اغلب در حالب، گیر می‌کند. سنگ منطقه را کشیده و پهن کرده و باعث درد شدید می‌شود.

حدود 12 درصد از مردان و 6 درصد از زنان در طول زندگی خود به یک یا چند سنگ ادراری مبتلا می‌شوند. میزان کولیک کلیوی به دلیل تغییر در رژیم غذایی و عادات سبک زندگی ما در حال افزایش است.

چند عامل خطر ابتلا به سنگ‌های ادراری را افزایش می‌دهند، از جمله:

رنال کولیک

انواع سنگ دستگاه ادراری:

پزشکان اغلب از آزمایش خون برای بررسی افزایش سطوح مواد تشکیل‌دهنده سنگ در بدن افراد استفاده می‌کنند. آزمایش تصویربرداری نیز می‌تواند به یافتن سنگ‌های مهم در دستگاه ادراری کمک کند، مانند عکسبرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا سونوگرافی.

درمان پزشکی اغلب به نوع سنگ بستگی دارد. انواع مختلفی از سنگ وجود دارد که عبارتند از:

افراد مبتلا می‌توانند بیشتر سنگ‌های کوچک را از طریق ادرار دفع کنند. پزشکان هیدراتاسیون را توصیه می‌کنند و ممکن است برای کمک به فرد برای مقابله با درد، داروهای مسکن تجویز کنند.

درمان رنال کولیک:

طیف وسیعی از روش‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا سنگ‌های بزرگ‌تر را برداشته و کولیک کلیوی را تسکین دهد. این زوش‌ها شامل موارد زیر است:

درمان همچنین ممکن است شامل داروهایی باشد که به تسکین علائم یا کاهش تجمع سنگ کمک می‌کند. این درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض رنال کولیک:

رنال کولیک از علائم سنگ‌های ادراری است و عوارض خاص خودش را ندارد. اگر سنگ‌های ادراری درمان نشود، ممکن است عوارضی مانند عفونت دستگاه ادراری یا آسیب کلیه ایجاد کند.

جلوگیری از رنال کولیک:

برای جلوگیری از ابتلا به کولیک کلیوی در آینده، اقدامات زیر را برای جلوگیری از سنگ‌های ادراری انجام دهید:

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند به سرطان تبدیل شود؟

پروستات غده ای است که تنها در بدن آقایان وجود دارد و وظیفه‌ی آن، افزایش مایع منی و تنظیم ph مایع منی جهت بالا رفتن شانس بارداری است ... ادامه مطلب

اسپرم چیست؟اسپرم چیست؟

اسپرم ممکن است سلول های ریزی باشد اما 50 درصد آنها مسئول تولید مثل هستند. مردان روزانه میلیون‌ ها سلول از این سلول را تولید می‌ کنند اما برای بارور کردن تخمک و ایجاد زندگی تنها یک سلول لازم است. ... ادامه مطلب

نحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانهنحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانه

درمان هدفمند یا تارگت تراپی یکی از روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان و کاهش عوارض ناشی از آنها به شمار می رود . ... ادامه مطلب

ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

با پر شدن مثانه ادرار به جدار عضلانی مثانه فشار وارد کرده و با بستن دریچه انتهای حالب مانع از برگشت ادرار به سمت بالا می‌ شود. به هر علتی مکانیسم فوق مختل شود و ادرار از حالب به سمت بالا و سپس به کلیه وارد شود، ریفلاکس یا برگشت ادراری ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین