عود مجدد سرطان کلیه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان کلیه / آیا سرطان کلیه برگشت پذیر است؟

آیا سرطان کلیه برگشت پذیر است؟

سرطان کلیه زمانی شروع می‌شود که سلول‌های سالم دریک یا هر دو کلیه تغییر کرده و خارج از کنترل رشد می‌کنند و توده‌ای به نام تومور قشر کلیه را تشکیل می‌دهند. تومور می‌تواند بدخیم، ناتوان یا خوش‌خیم باشد. تومور بدخیم سرطانی است، به این معنی که می‌تواند رشد کند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. تومور ناتوان نیز سرطانی است، اما این نوع تومور به ندرت به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. تومور خوش‌خیم به این معنی است که تومور می‌تواند رشد کند اما گسترش نمی‌یابد.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.

انواع سرطان کلیه:

انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارد:

  1. کارسینوم سلول کلیه: کارسینوم سلول کلیه شایع‌ترین نوع سرطان کلیه بزرگسالان است که حدود 85 درصد از تشخیص‌ها را تشکیل می‌دهد. این نوع سرطان در لوله‌های پروگزیمال کلیه که سیستم فیلتراسیون کلیه را تشکیل می‌دهند، ایجاد می‌شود. هزاران مورد از این واحدهای تصفیه کوچک در هر کلیه وجود دارد.
  2. کارسینوم اروتلیال: به این کارسینوم سلول انتقالی نیز می‌گویند. 5 تا 10 درصد از سرطان‌های کلیه تشخیص داده شده در بزرگسالان را تشکیل می‌دهد. کارسینوم اروتلیال در ناحیه‌ای از کلیه که ادرار قبل از حرکت به سمت مثانه جمع می‌شود (به نام لگنچه کلیه)، شروع می‌شود. این نوع سرطان کلیه مانند سرطان مثانه درمان می‌شود زیرا هر دو نوع سرطان در سلول‌های مشابهی شروع می‌شوند که لگنچه کلیه و مثانه را پوشانده‌اند.
  3. سارکوم: سارکوم کلیه نادر است. این نوع سرطان در بافت نرم کلیه ایجاد می‌شود. لایه نازکی از بافت همبند اطراف کلیه که کپسول نامیده می‌شود یا چربی اطراف سارکوم کلیه که معمولاً با جراحی درمان می‌شود. با این حال، سارکوم معمولاً به ناحیه کلیه بازمی‌گردد یا به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. ممکن است بعد از اولین جراحی، شیمی درمانی یا جراحی بیشتری توصیه شود.
  4. تومور ویلمز: تومور ویلمز در کودکان شایع است و درمان آن با سرطان کلیه در بزرگسالان متفاوت است. تومورهای ویلمز حدود 1 درصد از سرطان‌های کلیه را تشکیل می‌دهند. احتمال درمان موفقیت آمیز این نوع تومور با پرتودرمانی و شیمی درمانی نسبت به سایر انواع سرطان کلیه در صورت ترکیب با جراحی بیشتر است.
  5. لنفوم: لنفوم می‌تواند هر دو کلیه را بزرگ کند و با بزرگ شدن غدد لنفاوی به نام لنفادنوپاتی در سایر قسمت‌های بدن از جمله گردن، قفسه سینه و حفره شکمی همراه است. در موارد نادر، لنفوم کلیه می‌تواند به عنوان یک توده تومور تنها در کلیه ظاهر شود و ممکن است شامل بزرگ شدن غدد لنفاوی ناحیه کلیه باشد. اگر احتمال وجود لنفوم وجود داشته باشد، پزشک ممکن است بیوپسی را انجام دهد و شیمی درمانی را به جای جراحی توصیه کند.
سرطان کلیه

درمان سرطان کلیه:

انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیوی وجود دارد. پنج نوع درمان استاندارد استفاده می‌شود که عبارتند از:

مراقبت پس از درمان سرطان کلیه:

مراقبت از افراد مبتلا به سرطان پس از پایان درمان فعال به پایان نمی‌رسد. تیم مراقبت پزشکی به بررسی عدم بازگشت سرطان، مدیریت عوارض جانبی و نظارت بر سلامت کلی بیمار ادامه خواهد داد.
مراقبت‌های پس از درمان ممکن است شامل معاینات فیزیکی منظم، آزمایش‌های پزشکی یا هر دو باشد. پزشکان می‌خواهند روند بهبودی را در ماه‌ها و سال‌های آینده پیگیری کنند. مراقبت‌های پس از درمان به نوع تومور، مرحله و علائم بستگی دارد.

بررسی عدم بازگشت سرطان کلیه:

یکی از اهداف مراقبت‌های پس از درمان بررسی عود سرطان است، به این معنی که سرطان عود کرده است یا خیر. سرطان ممکن است عود کند زیرا مناطق کوچکی از سلول‌های سرطانی ممکن است در بدن به صورت شناسایی نشده باقی بمانند. با گذشت زمان، تعداد این سلول‌ها ممکن است افزایش یابد تا زمانی که در نتایج آزمایش ظاهر شوند یا علائمی را ایجاد کنند.

مدیریت عوارض جانبی طولانی مدت و دیررس سرطان کلیه:

اکثر مردم انتظار دارند در هنگام دریافت درمان عوارض جانبی را تجربه کنند. با این حال، اغلب برای بازماندگان تعجب آور است که برخی از عوارض جانبی ممکن است فراتر از دوره درمان باقی بمانند. به این‌ها، عوارض جانبی طولانی مدت می‌گویند. سایر عوارض جانبی به نام اثرات دیررس ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد ایجاد شود. اثرات طولانی مدت و دیررس می‌تواند شامل تغییرات فیزیکی و عاطفی باشد.
از آنجایی که افرادی که برای سرطان کلیه تحت درمان قرار می‌گیرند اغلب یک کلیه دارند، عملکرد کلیه آن‌ها باید تا پایان عمر تحت نظر باشد. عوارض جانبی درازمدت جراحی اندک است، اگرچه برخی از افراد ممکن است درد مزمن ناشی از اسکار جراحی داشته باشند. همچنین افرادی که برای سرطان کلیه تحت درمان قرار می‌گیرند، کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات هستند.

آیا سرطان کلیه برگشت‌پذیر است؟

بله. عود سرطان کلیه گاهی اوقات ممکن است بعد از درمان بیمار مبتلا به سرطان کلیه که درمان اولیه را تکمیل کرده و پس از آن هیچ سرطانی شناسایی نشده است، بروز کند. در حالی که هدف هر درمانی از بین بردن سرطان کلیه از بدن است، سلول‌های سرطانی گاهی اوقات می‌توانند تشخیص داده نشوند، به قسمت دیگری از بدن مهاجرت کنند یا بعداً دوباره رشد کنند. عود یکی از شایع‌ترین ترس‌های بیمارانی است که برای سرطان کلیه تحت درمان قرار گرفته‌اند.احتمال عود سرطان لزوماً به خود کلیه‌ها محدود نمی‌شود. در برخی موارد، این بیماری ممکن است در قسمت دیگری از بدن ظاهر شود که به عنوان «متاستاز» شناخته می‌شود.
تیم پزشکی سرطان کلیه بیمار سرطانی را از نظر عود از طرق مختلف تحت نظر دارند، از جمله:

موارد بالا به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطانی که برای اولین بار تشخیص داده شده و انواع درمان انجام شده بستگی دارد.
اگرچه عود سرطان کلیه اغلب در سه سال اول پس از درمان اتفاق می‌افتد اما مشخص شده است که می‌تواند سال‌ها بعد نیز رخ دهد. هر نوع بروز سرطان کلیه منحصر به فرد است و همچنین هر نمونه‌ای از عود سرطان منحصر به فرد خواهد بود.

بیماری سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه می‌ باشد که اغلب به صورت یک توده سفت بدون درد در بیضه خود را نشان می‌ دهد . سرطان بیضه شایع‌ ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است ، اما ممکن است در هر سنی دیده شود. همشهریان گرامی؛ در صورت مشاهده هرگونه علامتی از سرطان بیضه، توصیه می‌شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید؛ تا با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع، از وخامت بیماری جلوگیری کنید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومیجراحی پروستات به روش رادیکال پروستاتکتومی

پروستاتکتومی رادیکال نوعی جراحی برای برداشتن کل غده پروستات و غدد لنفاوی اطراف آن برای درمان افراد مبتلا به سرطان پروستات است. ... ادامه مطلب

آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

توده‌ های کیسه بیضه ناهنجاری‌ هایی در کیسه‌ ی پوستی آویزان در پشت آلت تناسلی (اسکروتوم) هستند. کیسه بیضه شامل بیضه‌ ها و ساختار های مرتبط با آن است که اسپرم و هورمون‌ های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و انتقال می‌ دهد. ... ادامه مطلب

علت ایجاد اسپرماتوسل چیست؟علت ایجاد اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل نوعی توده شایع است که در بخش بالایی یا پشتی بیضه ها رشد می کند. اسپرماتوسل به شکل یک کیسه پر از مایع مشاهده می‌ شود که در اپیدیدیم رشد می‌ کند و به همین دلیل آن را کیست اپیدیدیمال یا کیست بیضه نیز می نامیم. ... ادامه مطلب

عفونت کلیه چه علائم و عوارضی دارد؟عفونت کلیه چه علائم و عوارضی دارد؟

عفونت کلیه (پیلونفریت) نوعی عفونت مجاری ادراری است که به طور کلی از مجرای ادرار یا مثانه شروع می‌شود و به یک یا هر دو کلیه می‌رسد. عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین