عوارض لاپاراسکوپی در جراحی اورولوژی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی سرطان دستگاه ادراری / عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

عمل‌های اورولوژی تا اواخر سده بیستم معمولاً به صورت جراحی باز شکمی و با ایجاد برش‌های طویل انجام می‌شد و بیمار باید روزها در بیمارستان بستری می‌شد و دوران نقاهت طولانی را پشت سر می‌گذاشت؛ اما این جراحی‌ها امروزه عوارض و آسیب کمتری دارد و روش‌های جدید مدت بستری شدن را کاهش داده است. در حال حاضر جراحی‌های با حداقل تهاجم به عمل‌های متداولی تبدیل شده است که با بهره‌گیری از عمل‌های لاپاراسکوپی هر ساله بهبود چشمگیری نیز در آنها حاصل می‌شود. جراحی لاپاراسکوپی برای درمان بسیاری از تومورهای کلیه و برداشتن کلیه (نفرکتومی)، برش غدد لنفاوی، برداشتن پروستات ، سرطان حالب ، بی اختیاری ادرار ، بازسازی و ترمیم دستگاه ادراری، درمان سنگ کلیه و بعضی از موارد نقص عملکرد مثانه انجام می‌شود. عوارض جراحی اورولوژی به نوع عمل (باز یا لاپاراسکوپی) و شدت آسیب دیدگی اندام‌ها بستگی دارد. جراحی اورولوژی باز تمامی عوارض احتمالی یک جراحی استاندارد و عوارض جانبی ناشی از بیهوشی را که به قلب و ریه‌ها فشار وارد می‌کند، به دنبال دارد. عفونت کردن محل جراحی از عوارض تمام عمل‌های جراحی باز و بسته محسوب می‌شود. احتمال آسیب دیدن اندام‌های مجاور در جراحی لاپاراسکوپی بالاتر است. برداشتن کلیه و پیوند کلیه به دلیل گستردگی جراحی عوارض بسیاری در پی دارد. خطرهای احتمالی پس از جراحی‌های روده بزرگ، مثانه و پروستات نیز قابل توجه است.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

کاربرد لاپاراسکوپی

حال حاضر از لاپاراسکوپی برای تشخیص بسیاری از شرایط مختلف و بررسی علائم خاص مانند موارد زیر استفاده می‎شود:

روش لاپاراسکوپی

در این متد، جراحی با ایجاد یک برش کوچک در نزدیکی ناف یا استخوان لگن شروع می‌شود. این برش در وهله اول به ‌منظور پمپ کردن گاز دی‌اکسیدکربن به داخل حفره شکم یا لگن استفاده می‌شود. در جراحی لاپاراسکوپی از لوله‌های جراحی باریکی به نام تروکار استفاده می‌شود. جراح، اولین تروکار را وارد ناحیه موردنظر می‌کند و سپس لوله گاز را از طریق تروکار اعمال می‌کند تا حفره شکم یا لگن شما را با گاز باد کند. این امر، به جدا کردن دیواره شکم شما از اندام‌ها کمک می‌کند و در نتیجه تجسم اندام‌ها را در مانیتور ویدئویی آسان‌تر می‌کند. پزشک پس از باد کردن حفره شکم، لوله گاز را خارج کرده و این بار لاپاراسکوپ را از طریق تروکار در محل موردنظر تعبیه می‌کند. لاپاراسکوپ تصاویر ویدئویی زنده از محل جراحی را در مانیتور ویدئویی نمایش می‌دهد. این کار، باعث می‌شود که به‌راحتی بتواند سایر ابزارهای جراحی را به محل عارضه هدایت کند.

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی

در این روش، بسته به نوع عمل، ممکن است یک یا چند برش سوراخ کلید ایجاد شده و تروکار در آن قرار گیرد. حین جراحی لاپاراسکوپی از ابزارهای بلند و باریکی استفاده می‌شود و این ابزار به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌راحتی در تروکارها قرار می‌گیرند. حین برخی از عمل‌ها، ممکن است یک درن جراحی در داخل حفره شکم قرار داده شود تا مایعات اضافی بدن از طریق آن خارج شود. در این حالت، مایعات از طریق یک لوله کوچک تخلیه می‌شوند. برای برخی شرایط، ممکن است نیاز باشد که لوله برای مدتی پس از عمل در بدن شما باقی بماند تا به تخلیه مایعات ادامه دهد و بعد از جراحی، محل عمل دوخته شود. گازهای وارد شده به حفره بدن نیز قبل از بسته‌شدن برش‌ها، از بدن شما خارج می‌شود. لازم به ذکر است که تیم جراحی قبل از بیرون کشیدن لوله تنفسی و IV پایداری علائم حیاتی شما را به طور منظم چک می‌کنند.

اقدامات قبل از لاپاراسکوپی

مراقبت های بعد از لاپاروسکوپی

عوارض لاپاراسکوپی

شایعترین عارضه مربوط به لاپاراسکوپی در جراحی اورولوژی، خونریزی، عفونت و صدمه دیدن اندام های داخل شکم است. با این حال بروز این عوارض نادر است.

احتمال کمی وجود دارد که در حین لاپاروسکوپی، اندامی آسیب ببیند. خون و مایعات دیگر ممکن است در صورت سوراخ شدن عضو، نشت کند. در این موارد باید عمل جراحی دیگری برای ترمیم صدمه وارد شده، صورت بگیرد. عوارض کمتر شایع عبارتند از:

انجام لاپاراسکوپی در صورت چسبندگی خیلی بیشتر طول میکشد و خطر صدمه دیدن اندامها را بیشتر میکند.

گاهی تومور حالب با جریان خون به سایر بافت‌ها نیز کشیده می‌شود و موجب بدخیمی حالب می‌گردد که این تومورهای بدخیم را تومورهای سرطانی حالب می‌گویند. تشخیص و درمان سرطان حالب از جمله اقداماتی است که توسط فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری انجام می‌شود و در صورت مشاهده علائم این بیماری باید به آنها مراجعه نمود.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانهدرمان بی اختیاری ادرار ناشی از افتادگی مثانه

سیستوسل یا افتادگی ماین حالت موجب می‌گردد تا مثانه به سمت واژن حالت بیرون زدگی پیدا کند. کشیدگی عضلاتی که اندامهای لگنی را پشتیبانی می‌کنند ممکن است منجر به بروز افتادگی مثانه شود.ثانه زمانی رخ می‌دهد که بافت حمایتی بین مثانه و دیواره واژن، تضعیف و دچار کشش شود. ... ادامه مطلب

علائم کاهش میل جنسی در آقایانعلائم کاهش میل جنسی در آقایان

میل جنسی پایین بیانگر کاهش علاقه به فعالیت جنسی است. از دست دادن علاقه به رابطه جنسی معمول بوده و سطح میل جنسی در طول زندگی متفاوت است. همچنین طبیعی است که علایق شما با همسرتان مطابقت نداشته باشد. ... ادامه مطلب

تستوسترون پایین در مردان چه علل و علائمی دارد؟تستوسترون پایین در مردان چه علل و علائمی دارد؟

اگر تستوسترون بیشتر از حد کاهش یابد، مردان ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند. این حالت می تواند باعث تغییرات جسمی و احساسی و جنسی در مردان شو ... ادامه مطلب

درجه بندی سرطان پروستاتدرجه بندی سرطان پروستات

پروستات غده‌ ای به اندازه گردو است که در پشت قاعده آلت تناسلی، جلوی راست روده و زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار را احاطه می‌ کند، کانال لوله مانندی که ادرار و منی را از طریق آلت تناسلی حمل می‌ کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین