خون در ادرار مردان نشانه چیست؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / دلایل وجود خون در ادرار مردان

دلایل وجود خون در ادرار مردان

وجود خون در ادرار مردان می تواند ناشی از مشکلات متعددی باشد. این اختلال با نام هماچوری در پزشکی شناخته می شود. وجود خون در ادرار به دو شکل می باشد، ممکن است این ادرار قرمز توسط شخص بیمار مشاهده شود و معمولا رنگ آن مانند چای و یا خون کامل می باشد؛ و یا ممکن است خون موجود در سیستم ادراری توسط آزمایش ادرار تشخیص داده شود. در نتیجه این اختلال می تواند همراه با نشانه یا بدون نشانه باشد. این دفع خون می تواند موقت یا دائمی باشد، می تواند تنها ناشی از سیستم ادراری و یا همراه با دفع پروتئین توسط کلیه باشد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر دلایل وجود خون در ادرار مردان می پردازیم.

در صورت وجود خون در ادرار نباید به آن بی‌توجهی کرد زیرا می‌تواند نشانگر یک مشکل حاد در بدن باشد. وجود خون در ادرار که به نام هماتوریا (hematuria) شناخته می‌شود؛ لزوما با چشم قابل تشخیص نیست و در موارد زیادی لازم است تا بررسی ادرار توسط میکروسکوپ صورت بگیرد. در صورت بروز هماتوریا ممکن است ادرار به رنگ صورتی یا قهوه‌ای نیز در بیایید. ممکن است خون بصورت رگه‌های واضح قرمز مشاهده شود و یا بصورت ذرات ریزی در حجم خون پخش شده و رنگ کلی ادرار را تغییر دهند. همشهریان عزیز؛ در صورت مشاهده هر یک از این علائم در اسرع وقت به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

شایع ‌ترین دلایل هماچوری یا خون‌ ادراری در مردان شامل موارد زیر می شوند:

عفونت های دستگاه ادراری:

از دلایل شایع این اختلال می توان به عفونت های دستگاه ادراری اشاره کرد. از دیگر علائم ابتلا به این عفونت ها می توان به تکرر ادرار و احساس نیاز فوری به انجام این کار، احساس درد یا سوزش در مجرای پیشاب و ادرار کدر و بدبو اشاره کرد.

عفونت های کلیوی:

علامت ها و نشانه های این دسته از عفونت ها غالبا مانند عفونت های مثانه می باشند، با این تفاوت که عفونت های کلیوی احتمالا موجب تب و کمردرد می شوند.

پروستات بزرگ:

در صورت بزرگ شدن غده پروستات که در زیر مثانه واقع شده است، مجرای ادرار فشرده شده و قسمتی از جریان ادرار مسدود می شود. از دیگر علائم بزرگ شدن پروستات می توان به ادرار بی اختیار، نیاز فوری یا همیشگی به دفع ادرار اشاره کرد.

وجود خون در ادرار

سنگ مثانه یا سنگ کلیه:

در برخی اوقات، املاح موجود در ادرار تغلیظ شده رسوب می کنند و سبب ایجاد کریستال هایی در دیواره کلیه و مثانه می شوند. به مرور این کریستال ها به سنگ های کوچک و سختی تبدیل می شوند که درد ایجاد می کنند. وجود این سنگ ها می تواند سبب ایجاد خون در ادرار شود.

استفاده از کاتتر:

ممکن است برخی از افراد به واسطه یک آسیب دیدگی، جراحی و یا بیماری، در دفع ادرار با مشکل روبرو شوند. کاتتر ادراری، یک لوله انعطاف پذیر است که به تخلیه ادرار از مثانه کمک می کند.

در مردان، این کاتتر می تواند به شکل درونی یا بیرونی باشد. هر دو نوع این کاتترها می توانند سبب ورود باکتری ها و تکثیر آن ها در مجرای پیشاب شوند. در ادامه این باکتری ها می توانند عفونت های دستگاه ادراری ایجاد کنند که نهایتا منجر به وجود خون در ادرار می شود. نشانه های عفونت دستگاه ادراری مرتبط با کاتتر، به سایر عفونت های دستگاه ادراری شبیه می باشند؛ ولی ممکن است علائمی همچون تجربه اسپاسم در کمر یا شکم نیز مشاهده شود.

سرطان:

دیدن خون در ادرار می تواند ناشی از سرطان پیشرفته کلیه ، مثانه و یا پروستات باشد. متاسفانه در مراحل ابتدایی این سرطان ها، احتمال مشاهده علائم بسیار کم است؛ هرچند درمان در مراحل ابتدایی سرطان، موثرتر است.

مشکلات ژنتیکی:

کم خونی داسی شکل که یک بیماری ارثی است، می تواند سبب بروز این بیماری شود. علاوه بر آن، یک بیماری ژنتیکی دیگر به نام سندرم آلپورت، با تأثیری که بر روی غشای فیلتراسیون گلومرولی در کلیه ها می گذارد، می تواند سبب ادرار خونی شود.

تمرین های ورزشی سخت:

هرچند این مورد به ندرت اتفاق می افتد، ولی کاملا مشخص نیست که چرا ورزش دشوار می تواند به هماچوری نادر منجر شود. ممکن است به دلیل تروما به مثانه، کم آبی یا تجزیه ى گلبول های قرمز مرتبط با ورزش هوازی پایدار باشد. توجه کنید که تقریبا در هر ورزشکارى بعد از تمرین شدید، ممکن است خونریزی ادراری ایجاد شود اما غالبا دوندگان تحت تاثیر قرار می گیرند.

این عارضه چگونه درمان می شود؟

درمان خون در ادرار با توجه به علت ایجاد آن انتخاب می شود. به طور معمول پزشک برای تعیین علت این بیماری از فرد نمونه ادرار می خواهد. از این نمونه می توان برای آزمایش علائم عفونت، بیماری های کلیوی یا دیگر مشکلات استفاده کرد. پزشک می تواند از نتایج آزمایش ادرار استفاده کند تا تشخیص دهد که آیا به آزمایش های بیش تری نیاز است یا اینکه می توان درمان را شروع کرد.

پیچ خوردگی بیضه جزو مشکلات اورژانسی اورورلوژی است که نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی و اقدامات فوری دارد. در صورت مشاهده علائم این عارضه، باید هرچه سریعتر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عفونت کلیه چه علائم و عوارضی دارد؟عفونت کلیه چه علائم و عوارضی دارد؟

عفونت کلیه (پیلونفریت) نوعی عفونت مجاری ادراری است که به طور کلی از مجرای ادرار یا مثانه شروع می‌شود و به یک یا هر دو کلیه می‌رسد. عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. ... ادامه مطلب

علائم سرطان پروستات در جوانانعلائم سرطان پروستات در جوانان

علائم سرطان پروستات در جوانان شبیه به علائم بزرگی خوش خیم پروستات و التهاب پروستات است و می‌ تواند تا حد زیادی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد.اکثر مردان جوان هیچ علائمی ندارند، به خصوص در مراحل اولیه بیماری و اغلب سرطان پروستات به طور تصادفی به دنبال چکاپ توسط پزشک کشف می‌ شود. ... ادامه مطلب

روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟روشهای جراحی سرطان مثانه کدامند؟

روش جراحی یکی از روش‌ های درمان سرطان مثانه است که در طی آن تومور ها و بافت‌ های اطراف آن برش یافته و از بدن جدا می‌ شوند. انواع مختلفی از جراحی سرطان مثانه وجود دارد که هر یک از آنها ممکن است بسته به شرایط فرد و گسترش بیماری کاربرد داشته باشند. ... ادامه مطلب

درمان سرطان مثانه با ایمونوتراپیدرمان سرطان مثانه با ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نوعی از درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند.ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی است ک ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین