علل و عوارض افتادگی مثانه | درمان افتادگی مثانه در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / افتادگی مثانه یا سیستوسل چیست؟

افتادگی مثانه یا سیستوسل چیست؟

سیستوسل وضعیتی است که در آن بافت‌های حمایتی اطراف مثانه و دیواره واژن ضعیف و کشیده می‌شوند و به مثانه و دیواره واژن اجازه می‌دهند به داخل کانال واژن بیفتند. معمولا عضلات و بافت‌های همبند که دیواره واژن را حمایت می‌کنند، مثانه را در جای خود نگه می‌دارند. با سیستوسل، ماهیچه‌ها و بافت‌های حمایت‌کننده واژن ضعیف و کشیده می‌شوند و به مثانه اجازه می‌دهند از جای خود خارج شود.
سیستوسل شایع‌ترین نوع پرولاپس اندام لگنی پیوند خارجی است. افتادگی اندام لگن زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره‌های واژن، رحم یا هر دو تکیه‌گاه طبیعی خود را از دست می‌دهند و به داخل کانال واژن یا از طریق دهانه واژن فرو می‌روند یا برآمده می‌شوند. سایر اندام‌های نزدیک لگن، مانند مثانه یا روده، ممکن است درگیر شوند و همچنین از موقعیت طبیعی خود در بدن بیفتند.
متخصصان اورولوژی معمولا سیستوسل را با استفاده از یک سیستم درجه‌بندی یا مرحله‌بندی رتبه‌بندی می‌کنند. درجه 1 خفیف‌ترین شکل این بیماری است و درجه 3 و 4 جدی‌ترین آن‌ها هستند. با سیستوسل پیشرفته‌تر، مثانه و دیواره واژن ممکن است به اندازه‌ای پایین بیاید که به کانال واژن برسند یا برآمده شوند و به طور بالقوه از دهانه واژن خارج شوند.

مشکلات مثانه جزو مواردی است که باید جدی گرفته شود و برای پیشگیری از لطمات جبران ناپذیر آن؛ هرچه سریعتر تحت بررسی متخصص اورولوژی قرار گیرد.

چه کسانی بیشتر در معرض افتادگی مثانه هستند؟

سیستوسل می‌تواند زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد اما شانس افراد برای ابتلا به سیستوسل با افزایش سن افزایش می‌یابد زیرا عضلات و بافت‌ها اغلب با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شوند. عوامل دیگری که خطر ابتلا به سیستوسل را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

عوارض افتادگی مثانه:

سیستوسل ممکن است به مجرای ادرار فشار بیاورد یا منجر به پیچ‌خوردگی شود و باعث احتباس ادرار شود، وضعیتی که در آن شما نمی‌توانید تمام ادرار را از مثانه تخلیه کنید. در موارد نادر، سیستوسل ممکن است منجر به پیچ‌خوردگی در حالب‌ها و تجمع ادرار در کلیه شود که می‌تواند باعث آسیب کلیه شود.

علائم افتادگی مثانه:

بسیاری از زنان مبتلا به سیستوسل هیچ علامتی ندارند. هر چه سیستوسل پیشرفته‌تر باشد، احتمال بروز علائم بیشتر است. علائم سیستوسل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر شود:

علل افتادگی مثانه:

ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند ضعیف یا آسیب‌دیده که از مثانه و دیواره‌های واژن حمایت می‌کنند، باعث ایجاد سیستوسل می‌شوند. عوامل متعددی ممکن است در کشش یا ضعیف شدن این عضلات و بافت‌ها نقش داشته باشند، از جمله:

تشخیص افتادگی مثانه:

برای تشخیص سیستوسل، متخصصان اورولوژی در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می‌پرسند و یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگن برای بررسی قسمت پایین شکم شما انجام می‌دهند. ممکن است از شما خواسته شود در طول بخشی از معاینه بایستید که ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید اما به متخصص اجازه می‌دهد تا شدت سیستوسل شما را تعیین کند. متخصص همچنین ممکن است آزمایش‌های پزشکی را برای تعیین میزان پیشرفته بودن سیستوسل یا کمک به یافتن یا رد سایر مشکلات در دستگاه ادراری یا لگن تجویز کند.
اگر در تخلیه کامل مثانه خود مشکل دارید یا سایر علائم دستگاه ادراری تحتانی را تجربه می‌کنید، متخصص ممکن است از یک یا چند آزمایش زیر برای بررسی دستگاه ادراری شما استفاده کند.

تعیین می‌کند که چه مقدار ادرار بعد از تخلیه در مثانه باقی می‌ماند.

تخلیه ادرار از اشعه ایکس استفاده می‌کند تا نشان دهد چگونه ادرار در مثانه و مجرای ادرار جریان می‌یابد.

درمان افتادگی مثانه:

اگر علائمی نداشته باشید، سیستوسل شما معمولا نیازی به درمان ندارد.
اگر سیستوسل همراه با علائم باشد، متخصص ممکن است بسته به شدت سیستوسل، سن شما، سایر مشکلات سلامتی، فعالیت جنسی، تمایل به فرزندان آینده و ترجیحات شخصی، درمان غیرجراحی یا جراحی را توصیه کند.

پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد دهد:

این تمرینات ساختاری و فردی که به آن تمرینات کگل نیز می‌گویند، به تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کنند. عضلات قوی کف لگن به نگه داشتن مثانه و جلوگیری از نشت ادرار کمک می‌کنند.

پساری یک دستگاه سیلیکونی کوچک است که برای حمایت از دیواره واژن و نگه داشتن مثانه در محل خود وارد واژن می‌شود. متخصص از بین اشکال و اندازه‌های مختلف پساری انتخاب می‌کند تا راحت‌ترین و مناسب‌ترین دستگاه را برای شما انتخاب کند. برخی از زنان در حالی که منتظر درمان جراحی هستند یا اگر ترجیح می‌دهند جراحی نکنند از پساری استفاده می‌کنند. پساری‌ها باید به طور مرتب برداشته و تمیز شوند تا از تحریک واژن جلوگیری شود.

بسیاری از زنان مبتلا به افتادگی مثانه ممکن است از این درمان سود ببرند. استروژن به تقویت و حفظ ماهیچه‌های واژن کمک می‌کند.

عمل جراحي:

اگر درمان‌های غیرجراحی موثر نباشد یا سیستوسل شما شدید باشد، پزشک شما ممکن است جراحی را برای درمان سیستوسل در نظر بگیرد.
رایج‌ترین روش جراحی برای ترمیم سیستوسل، ترمیم قدامی واژن است که به آن کولپورافی قدامی نیز گفته می‌شود. در طی این روش، جراح مثانه را در موقعیت طبیعی خود قرار می‌دهد و با استفاده از بخیه، عضلات و بافت‌هایی را که مثانه را در جای خود نگه می‌دارند، سفت می‌کند.
جراح همچنین ممکن است همزمان با جراحی ترمیم سیستوسل، روشی را برای درمان یا پیشگیری از بی‌اختیاری ادرار انجام دهد.
یکی دیگر از گزینه‌های جراحی برای درمان سیستوسل، جراحی انسدادی است. روشی است که تمام یا بخشی از واژن را باریک کرده یا می‌بندند تا حمایت بیشتری از مثانه ایجاد شود. پس از انجام این جراحی، زن دیگر قادر به مقاربت واژینال نیست.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
توصیه های بعد از عمل پروستاتتوصیه های بعد از عمل پروستات

پروستات غده ای است که در زیر مثانه و جلوی راست روده مردان قرار دارد. پروستات نقش عمده‌ ای در سیستم تولید مثل مردان ایفا می کند. ... ادامه مطلب

اورولوژی ترمیمی چیست؟اورولوژی ترمیمی چیست؟

اورولوژی شاخه ای تخصصی از علم پزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری و دستگاه تناسلی می پردازد. ... ادامه مطلب

چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟چه چیزی باعث کم شدن اسپرم مرد میشود؟

کم بودن تعداد اسپرم به این معنی است که در مایع منی تعداد اسپرم کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم اولیگواسپرمی نامیده می شود. اگر 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشید، تعداد اسپرم شما کمتر از حد نرمال است. تعداد کم اسپرم احتمال باروری تخمک همسرتان در یک بارداری را کاهش می دهد. ... ادامه مطلب

آیا التهاب پروستات درمان می شود؟آیا التهاب پروستات درمان می شود؟

پروستاتیت یک بیماری اغلب دردناک است که شامل التهاب پروستات و گاهی اوقات نواحی اطراف پروستات می‌ شود. مردان مبتلا به پروستاتیت التهابی بدون علامت علائمی ندارند. پزشک ممکن است پروستاتیت التهابی بدون علامت را هنگام آزمایش سایر اختلالات دستگاه ادراری یا دستگاه تناسلی تشخیص دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین