علائم و عوارض سرطان پروستات | متخصص اورولوژی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / سرطان پروستات چه عوارضی دارد؟

سرطان پروستات چه عوارضی دارد؟

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. در برخی از موارد، درمان این بیماری به وسیله جراحی پروستات انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

بسیاری از مردان در سنین بالا دچار مشکلاتی در پروستات خود می‌شوند. سرطان پروستات یکی از مشکلات رایج پروستات است که منجر به ایجاد عوارض جانبی مختلفی در مردان می‌شود. برخی از این عوارض جانبی به دلیل روش درمانی استفاده شده است. اگرچه این روش‌های درمانی منجر به کاهش سرعت گسترش سرطان می‌شوند اما مزایا و عوارض جانبی خود را نیز دارند. برخی از این علائم نیز به دلیل خود بیماری هستند. آگاهی از این علائم می‌تواند در درک درست شرایط کمک کند. در این مطلب به شایع‌ترین عوارض جانبی سرطان پروستات اشاره خواهیم کرد.

علائم سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات که به ایجاد سلول سرطانی در پروستات اشاره دارد پس از ایجاد ممکن است علائمی را ایجاد کند. معمولا این علائم در مراحل اولیه‌ی سرطان پروستات ایجاد نمی‌شوند و وجود آنها ممکن است نشانگر پیشرفت سرطان پروستات باشد. در صورت وجود هر یک از این علائم بهتر است با پزشک متخصص مشورت گردد:

اگرچه وجود این مشکلات لزوما به معنی ایجاد سرطان پروستات نیست اما در صورتی که نشانه‌ای از سرطان پروستات باشند تشخیص سریع‌تر این بیماری می‌تواند در تاثیر روش درمانی استفاده‌شده موثر باشد.

سرطان پروستات

عوارض جانبی روش‌های درمانی و سرطان پروستات چیست؟

  1. ناتوانی جنسی: منظور از ناتوانی جنسی مردان، ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ است. ناتوانی جنسی اصلی‌ترین عارضه‌ی جانبی روش‌های درمانی سرطان پروستات است. در 90 درصد مردانی که در آنها هر دو بیضه بوسیله‌ی جراحی برداشته می‌شود ناتوانی جنسی گزارش می‌شود. برخی داروها در فرایند درمانی سرطان پروستات استفاده می‌شوند که منجر به کاهش سطح هورمون تستوسترون می‌شوند و می‌توانند منجر به ناتوانی جنسی شوند. در صورتی که این روش درمانی متوقف شود بسیاری از مردان توانایی جنسی خود را بصورت خودبخودی باز می‌یابند.
  2. اختلال عملکرد روده: یکی از مشکلات مرتبط با سرطان پروستات که در موارد نادری که سرطان به رکتوم روده گسترش یافته باشد بروز می‌کند اختلال در عملکرد روده است. مواد زائد جامد که از بدن دفع می شوند به آرامی در روده‌ها حرکت می‌کنند و در شرایط عادی، مدفوع ایجادشده به رکتوم و سپس مقعد رفته و در نهایت از بدن دفع می‌شود. در صورت آسیب به رکتوم، مشکلات روده، از جمله خونریزی مقعدی، اسهال یا فوریت دفع مدفوع از جمله مشکلاتی هستند که ایجاد می‌شوند. در پروستاتکتومی و البته در موارد نادری (یک درصد افراد) ممکن است مردان عملکرد روده‌ی خود را از دست دهند. در موارد نادر سرطان پروستات پیشرفته محلی که سرطان به راست روده حمله کرده است، جراحی ممکن است منجر به آسیب رکتوم شود.
  3. بی اختیاری ادرار: بی اختیاری ادرار به شرایطی گفته می‌شود که در طی آن فرد توانایی کنترل جریان ادرار خود را ندارد. این مورد نیز از علائم روش‌های درمانی سرطان پروستات به شمار می‌رود. معمولا افراد پس از طی کردن فرایند درمانی، اختیار ادرار خود را پس از مدتی به دست می‌آورند. تقویت عضلات اطراف لگن می‌تواند منجر به تسهیل فرایند بازیابی شود. برخی داروها نیز وجود دارند که می‌توانند در این فرایند کمک کنند. در صورتی که بی اختیاری ادراری شدید باشد ممکن است از جراحی male sling استفاده شود. در این روش، نواری مشبک و مصنوعی در اطراف پیاز مجرای ادرار قرار می‌گیرد و مجرای ادرار را فشرده و به موقعیت جدیدی منتقل می‌کند. این درمان به بسیاری از مردان کمک می کند تا بر مشکلات بی اختیاری ادرار غلبه کنند.
  4. سرطان پروستات و ناباروری: ناباروری مردان یکی از مشکلات رایج مرتبط با روش‌های درمانی سرطان پروستات به شمار میرود. با این حال روش‌های مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانند توانایی باروری مردان را حفظ کنند اما لازم است تا قبل از شروع فرایند درمان سرطان پروستات، این روش‌های درمانی شروع شوند. بنابراین در صورتی که فرد نیاز دارد تا باروری خود را حفظ نماید لازم است تا قبل از شروع هر گونه فرایند درمانی این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.
  5. ضعف استخوان‌ها در اثر سرطان پروستات: سرطان پروستات معمولا استخوان‌ها را نیز درگیر می‌کند. این فرایند به نام متاستاز استخوانی نام دارد. متاستاز استخوانی سرطان پروستات همراه با درد است و با ایجاد ضعف در استخوان‌های مختلف بدن آنها را در مقابل شکستن مستعد می‌کند. درمان با روش‌های هورمونی اگرچه می‌تواند سرعت گسترش سرطان را کاهش دهد اما روشهای دیگری نیز ممکن است برای کاهش میزان درد استخوان پیشنهاد شوند.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟آیا مردان جوان هم به بزرگی پروستات مبتلا میشوند؟

اگرچه احتمال بزرگی پروستات در جوانی کم است اما تحت تأثیر عواملی مثل ژنتیک رژیم غذایی و داشتن اضافه وزن ممکن است با این عارضه در جوانان نیز دیده شود ... ادامه مطلب

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند.در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

آیا سرطان پروستات با دفعات انزال ارتباط دارد؟آیا سرطان پروستات با دفعات انزال ارتباط دارد؟

برخی از پزشکان معتقدند که انزال در مردان، از طریق خارج کردن مواد شیمیایی مضر موجود در منی، می تواند باعث مراقبت بیشتر از غده پروستات شود. این هم ممکن است که انزال در واقع هیچ ارتباطی با مراقبت از پروستات نداشته باشد.در این بخش به ارتباط سرطان پروستات و رابطه ی زناشویی اشاره کرده ایم. ... ادامه مطلب

معاینه اورولوژی شامل چه مواردی میشود؟معاینه اورولوژی شامل چه مواردی میشود؟

در زمان مصریان و یونانیان باستان، پزشکان اغلب رنگ، بو و بافت ادرار را بررسی می‌کردند. آن‌ها همچنین به دنبال حباب، خون و سایر علائم بیماری بودند. امروزه همه رشته‌های پزشکی که بر سلامت سیستم ادراری تمرکز دارد را اورولوژی می‌گویند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین