علائم و عوارض سرطان کلیه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان کلیه / علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟

علائم سرطان کلیه و عوارض آن چیست ؟

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.

کلیه‌ها که دو تا از آنها در بدن موجود هستند به صورت اندامی لوبیایی شکل و به اندازه‌ی یک مشت در دو طرف پشتی شکم قرار دارند. وظایف کلیه شامل موارد زیر است:

  1. فیلترکردن مواد زائد خون
  2. ایجاد ادرار با تجمیع مواد زائد خونی
  3. کنترل فشار خون
  4. ایجاد گلبول­های قرمز خون

سرطان که به تقسیم و پخش غیرقابل کنترل سلول‌های بدن گفته می‌شود ممکن است یکی از بیماری‌هایی باشد که کلیه را درگیر می‌کند. سرطان کلیه که معمولا در بزرگسالان به عنوان کارسینوم سلول کلیه (RCC) نیز شناخته می­شود، یکی از 10 سرطان شایع در افراد است. پزشکان معمولاً این سرطان را در افراد بالای 60 سال و بصورت تصادفی در طی بررسی بدن برای مشکلات دیگری غیر از سرطان کلیه تشخیص می‌دهند. بطور کلی انواع سرطان کلیه وجود دارند که در بزرگسالان کارسینوم سلول کلیه و در کودکان تومور ویلمز شایع‌ترین انواع آنها هستند. با توجه به اینکه تکنولوژی‌های تصویربرداری در حال پیشرفت هستند و قدرت تشخیص آنها در حال بهبود است بنابراین درصد تشخیص انواع سرطان کلیه نیز در حال افزایش است. زمانی که سرطان کلیه را درگیر کند ممکن است موجب ایجاد علائمی در کلیه‌ها شوند که اغلب در مراحل اولیه خود را نشان نمی‌دهند بنابراین تشخیص سرطان کلیه در مراحل اولیه را سخت می‌کنند.

سرطان کلیه

علائم سرطان کلیه چیست؟

همانگونه که بیان شد، سرطان کلیه معمولاً در مراحل اولیه علائمی ندارد و با گذشت زمان، علائم و نشانه‌هایی ممکن ­است ایجاد شوند. علائم ایجادشده معمولا شبیه علائم عفونت‌های دستگاه ادراری و یا وجود سنگ کلیه است. از جمله علائم سرطان کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد درد مبهم در پشت دنده­ها یا در یک طرف پهلو (ناحیه بین کمر و قسمت پشت بدن و زیر دنده­ها)
  2. درد شدیدتر در همان محل
  3. درد فقط در یک طرف از بدن
  4. احساس فشار (به جای درد یا سوزش)

لازم است تا در صورتی که فرد در محل بیان شده دچار درد تکرارشونده یا مداوم باشد بصورتی که این درد چند روز طول بکشد بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود.

کم خونی همچنین می­تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  1. تشدید خستگی
  2. تنگی نفس
  3. سرگیجه
  4. پوست رنگ پریده‌تر از حد معمول
  1. فشار خون بالا (مداوم)
  2. عرق شبانه
  3. در مردان، تورم رگ­های بیضه
  4. غدد متورم در گردن
  5. درد استخوان
  6. خونی بودن سرفه‌ها

برخی از این علائم تنها زمانی رخ می­دهند که سرطان پیشرفت کرده باشد و به سایر قسمت­های بدن مانند استخوان­ها یا ریه­ ها گسترش یافته باشد.

عوارض سرطان کلیه چیست؟

همانگونه که اشاره شد ایجاد سرطان در کلیه می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد این اندام شود. ناتوانی کلیه در انجام عملکرد خود می‌تواند عوارضی ایجاد کند. از جمله عوارض سرطان کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. فشار خون بالا
  2. کلسیم بیش از حد در خون.
  3. افزایش گلبول‌های قرمز خون
  4. مشکلات کبد و طحال
  5. گسترش سرطان به اندام­های دیگر

تخلیه ناکامل ادرار یا احتباس ادرار در واقع یک نقص در مرحله دفع ادرار از مثانه است که می تواند ناشی از دو دلیل باشد . دلیل اول انقباض ناکافی عضله مثانه و دومین دلیل انسداد درمسیر خروج ادرار از مثانه و گاهی ترکیبی از هر دو مشکل است. اگر شما هم درگیر احتباس ادرار هستید و با مشکل تخلیه ناکامل ادرارد مواجه می‌باشید، برای تشخیص و درمان به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟آیا هر توده ای در بیضه سرطان است؟

توده‌ های کیسه بیضه ناهنجاری‌ هایی در کیسه‌ ی پوستی آویزان در پشت آلت تناسلی (اسکروتوم) هستند. کیسه بیضه شامل بیضه‌ ها و ساختار های مرتبط با آن است که اسپرم و هورمون‌ های جنسی مردانه را تولید، ذخیره و انتقال می‌ دهد. ... ادامه مطلب

بعد از عمل پروستات، اختلال نعوظ پیدا می کنید؟بعد از عمل پروستات، اختلال نعوظ پیدا می کنید؟

تقریبا همه مردان در چند ماه اول پس از درمان سرطان پروستات، برخی از اختلالات نعوظ را تجربه خواهند کرد. با این حال، در عرض یک سال پس از درمان، تقریبا همه مردان با اعصاب دست نخورده شاهد بهبود قابل توجهی خواهند بود. ... ادامه مطلب

افتادگی مثانه یا سیستوسل چیست؟افتادگی مثانه یا سیستوسل چیست؟

سیستوسل وضعیتی است که در آن بافت‌های حمایتی اطراف مثانه و دیواره واژن ضعیف و کشیده می‌شوند و به مثانه و دیواره واژن اجازه می‌دهند به داخل کانال واژن بیفتند ... ادامه مطلب

عوارض مصرف مواد مخدر و الکل در عملکرد جنسی مردانعوارض مصرف مواد مخدر و الکل در عملکرد جنسی مردان

سوء مصرف مواد مخدر و الکل ترکیب خطرناکی است که عوارض جدی کوتاه مدت و درازمدتی را بر عملکرد جنسی در مردان به دنبال دارد. مطالعات نشان داده اند که یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر ناباروری مردان، مصرف زیاد الکل است. در این بخش به عوارض مصرف الکل در عملکرد جنسی مردان پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین