تأثیر سنگ کلیه بر سرطان کلیه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان کلیه / آیا سنگ کلیه و سرطان کلیه با هم مرتبط هستند؟

آیا سنگ کلیه و سرطان کلیه با هم مرتبط هستند؟

عملکرد اصلی کلیه دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن است که از راه ادرار از بدن خارج می‌شوند. اگر مقدار زیادی از این سموم و مواد زائد در بدن انباشته شود و مایعات کافی برای دفع آنها وجود نداشته باشد، ممکن است تبدیل به کریستال شده و در کلیه ها جمع شوند و چنین کریستال هایی در مدت زمان کوتاه، می توانند تبدیل به سنگ های سختی به نام سنگ کلیه شوند. سنگ های کلیه، احتمال سرطان کلیه را افزایش می دهند. در این بیماری چرخه سلول‌های بافت کلیه دچار تغییر شده و طرز غیرقابل‌کنترلی تکثیر می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حالت عادی، سلول‌های فرسوده بافت کلیه پس از تولید سلول‌های جدید از بین می‌روند؛ اما وقتی سلول‌ها سرطانی شده باشند، سلول‌های فرسوده به حیات خود ادامه می‌دهند و به‌تدریج سلول‌های سرطانی و دارای جهش جای سلول‌های کاربردی و سالم را می‌گیرند. به‌این‌ترتیب سلول‌های کلیه دچار سرطان شده‌ و تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم کلیه را تشکیل داده‌اند. از این رو درمان به موقع سنگ های کلیه، مسئله مهمی است؛ زیرا این کار شما را از خطر احتمالی ابتلا به سرطان کلیه نجات می دهد.

علل ابتلا به سنگ کلیه

بزرگ‌ترین دلیل برای ابتلا به سنگ کلیه تولید کمتر از یک لیتر ادرار در روز است. سایر عوامل تأثیرگذار عبارتند از:

عوامل خطر سنگ کلیه

چاقی، رژیم غذایی پر پروتئین، مصرف بیش از حد نمک و شکر، از عواملی هستند که احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهند. سنگ کلیه، مشکل شایعی است که هم مردان و هم زنان به آن دچار می شوند؛ اما مردان بیشتر مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند. همچنین در افراد بین سنین ۳۰ تا ۶۰ سال، احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر است.

سنگ کلیه و سرطان کلیه

علائم سنگ کلیه

در صورتی که سنگ کلیه کوچک باشد، ممکن است هنگام خروج سنگ از دستگاه ادرار احساس درد نکنید یا علامتی نداشته باشید.

انواع سنگ کلیه

  1. سنگ کلسیمی: رژیم غذایی، دوزهای بالای ویتامین D، جراحی بای پس روده و چندین اختلال متابولیک می‌توانند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش دهند و باعث سنگ کلسیمی شوند.
  2. سنگ‌های استروویت: در پاسخ به عفونت دستگاه ادراری تشکیل می‌شوند. این سنگ‌ها می‌توانند به سرعت رشد کرده و بسیار بزرگ شوند. علائم این سنگ‌ها خفیف تا شدید است.
  3. سنگ‌های اسید اوریک: این سنگ می‌تواند در افرادی که به دلیل اسهال مزمن یا سوء جذب، مایعات زیادی از دست می‌دهند، افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین استفاده می‌کنند و مبتلایان به دیابت یا سندرم متابولیک تشکیل شوند.
  4. سنگ سیستین: یکی از نادرترین انواع سنگ کلیه است.

تشخیص سنگ کلیه

پزشک برای تشخیص سنگ کلیه و اندازه و محل و نوع سنگ، موارد زیر را ممکن است از شما درخواست نماید:

درمان سنگ کلیه

برخی از سنگ ها به خصوص سنگ های بزرگ، در حالب گیر می کنند؛ زیرا باریک ترین نقطه در دستگاه ادراری می باشد. این امر می تواند باعث درد شدید شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. اگر سنگ بزرگ دارید که بعید به نظر می رسد خود به خود دفع شود احتمالاً پزشک گزینه های درمانی دیگر را با شما در میان بگذارد. پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را برای از بین بردن سنگ حالب بزرگ توصیه کند:

1- قرار دادن استنت در حالب

یک لوله پلاستیکی کوچک و نرم به داخل حالب اطراف سنگ منتقل می شود و به این ترتیب ادرار می تواند سنگ را دور بزند. این راه حل موقت یک روش جراحی است که تحت بیهوشی انجام می شود. ریسک آن کم است؛ اما باید با روشی برای برداشتن یا شکستن سنگ پیگیری شود.

2- قرار دادن لوله نفروستومی

یک رادیولوژیست مداخله ای می تواند با قرار دادن این لوله مستقیماً در کلیه از طریق کمر، فقط با استفاده از آرام بخش و ترکیبی از سونوگرافی و اشعه ایکس درد را تسکین دهد. این کار معمولاً در صورت بروز تب یا عفونت با انسداد ادراری ناشی از سنگ استفاده می شود.

3- سنگ شکنی با موج شوک

در این روش از امواج متمركز برای خرد کردن سنگ ها به قطعات كوچكتر استفاده می شود كه می توانند بدون كمك اضافی از دستگاه ادراری رد شده و از بدن خارج شوند.

4- یورتروسکوپی

متخصص اورولوژی یک لوله نازک با اسکوپ را داخل مجرای ادراری و حالب قرار خواهد داد. هنگامی که پزشک سنگ را ببیند، می تواند مستقیماً سنگ را بردارد یا با لیزر به قطعات کوچکتر تقسیم کند که بتوانند به تنهایی عبور کنند. قبل از این روش ممکن است با قرار دادن استنت در مجرای ادرار باعث می شود مجرای ادرار منبسط شود.

5- نفرولیتوتومی از راه پوست

این روش معمولاً در صورت وجود سنگ بسیار بزرگ یا سنگی غیرمعمول در کلیه استفاده می شود. پزشک شما یک برش کوچک در پشت شما ایجاد می کند و سنگ را از طریق برش با نفروسکوپ خارج می کند. اگرچه این روش کم تهاجمی است، شما به بیهوشی عمومی نیاز خواهید داشت.

6- درمان دارویی

این نوع درمان شامل استفاده از داروهای مسدود کننده آلفا برای کمک به دفع سنگ است. با این حال، طبق بررسی مطالعات سال 2018، باید خطرات و فواید آن را در نظر گرفت. آلفا بلاکرها به کاهش فشار خون کمک می کنند که می تواند برای پاکسازی سنگ های کوچکتر مؤثر باشد؛ اما خطر وقایع منفی را نیز به همراه دارد.

برای آشنایی با علائم سرطان مثانه در زنان روی لینک کلیک کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت افتادگی یا شل شدن بیضه چیست؟علت افتادگی یا شل شدن بیضه چیست؟

وقتی مردان پا به سن می‌ گذارند، کیسه بیضه انعطاف‌ پذیری خود را از دست می‌ دهد و پوست شروع به شل شدن می‌ کند. برخی اختلالات پزشکی نیز باعث می‌ شوند تا پوست کیسه بیضه شل به نظر برسد. شل بودن بیش از اندازه، در نهایت منجر به درد خواهد شد. ... ادامه مطلب

جراحی ارکیوپکسی چیست و چرا انجام میشود؟جراحی ارکیوپکسی چیست و چرا انجام میشود؟

در جنین پسر در حال رشد، بیضه ها در شکم کودک رشد می کنند و در انتهای بارداری در کیسه اسکروتوم می افتند. در بعضی از پسران (بیشتر در موارد تولد زودرس)، ی ... ادامه مطلب

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردانعلائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. ... ادامه مطلب

جراحی کلیه و مجاری ادراری به چه دلایلی انجام می شود؟جراحی کلیه و مجاری ادراری به چه دلایلی انجام می شود؟

جراحی ارولوژی روشی است که برای درمان هرگونه انسداد، اختلال عملکرد، بدخیمی‌ ها و بیماری‌ های التهابی دستگاه ادراری و اندام‌ های مرتبط انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین