تشخیص و درمان تومور آلت تناسلی مردانه | اورولوژیست در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان آلت تناسلی / علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.

هنگامی که رشد سلول های ناحیه تناسلی از کنترل خارج شود، منجر به سرطان (تومور) آلت تناسلی می شود. سرطان در آغاز از لایه‌های سطحی تر مثل سلول‌های پوستی شروع می شود و در ادامه به قسمت های عمیق تر انتشار می یابد. سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست.

خوشبختانه به دلیل پیشرفت هایی که در تشخیص و درمان سرطان آلت تناسلی مردان حاصل شده، آمار مرگ و میر ناشی از آن بسیار کاهش یافته است. در این مقاله قصد داریم به سرطان آلت تناسلی مردان و انواع آن بپردازیم.

انواع سرطان (تومور) آلت تناسلی مردان چیست؟

بافت آلت تناسلی مردان حاوی چند نوع سلول است و سرطان های مختلفی از این سلول ها نشأت می گیرد. تفاوت قائل شدن میان این سلول ها و مشخص کردن نوع سرطان، در تعیین وخامت سرطان و تجویز درمان متناسب اهمیت دارد.

تومور آلت تناسلی

انواع مختلف سرطان آلت تناسلی مردان به شرح زیر است:

کارسینوم سلول سنگفرشی

تقریبا ۹۵ درصد از سرطان های آلت تناسلی مردان از سلول های پوستی به نام سلول های سنگفرشی شروع می شود. سرطان سلول های سنگفرشی یا به اصطلاح تخصصی‌تر کارسینوم سلول های سنگفرشی، در هر نقطه از آلت تناسلی ممکن است دیده شود؛ اما در اکثر کیس ها این نوع سرطان، روی پوست ختنه گاه (در مردانی که ختنه نشده اند) یا روی سر آلت تناسلی (گلنس) بروز می یابد.

کارسینوم زگیلی

نوع نادری از سلول های سنگفرشی است که ممکن است در پوست بسیاری از نواحی بدن دیده شود. این سرطان شباهت بسیاری به زگیل بزرگ ناحیه تناسلی دارد.

کارسینوم درجا (CIS)

کارسینوم درجا، اولین مرحله از سرطان سلول های سنگفرشی آلت تناسلی است. در این مرحله سلول‌های سرطانی فقط در لایه های فوقانی پوست وجود دارند و به بافت های داخلی تر انتشار نیافته اند.

ملانوم

ملانوم نوعی از سرطان پوست است که از سلول هایی به نام ملانوسیت شروع می‌شود. ملانوسیت ها سلول هایی هستند که به پوست رنگ قهوه ای می دهند و از پوست در برابر نور خورشید مراقبت می کنند. سرعت انتشار این سرطان‌ها معمولاً خیلی بالاست. ملانوم خطرناک تر از دیگر گونه‌های سرطان پوست است.

سارکوم

سارکوم نوعی از سرطان است که در عضلات، بافت چربی و رگ های خونی ایجاد می شود.

کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال از درون لایه داخلی پوست آغاز می شود. این سرطان به صورت تدریجی آغاز می‌شود اما به سایر نقاط بدن انتشار نمی‌یابد.

علائم سرطان (تومور) آلت تناسلی مردان چیست؟

هرچند گاهی بیماران هیچ نشانه ای را تجربه نمی کنند؛ اما به طور کلی نشانه‌هایی که بیماران درگیر با سرطان آلت تناسلی ممکن است تجربه کنند به شرح زیر است:

لازم به ذکر است که اگر هر کدام از نشانه های بالا مشاهده شد لزوماً به معنای ابتلا به سرطان آلت تناسلی نیست؛ بلکه ممکن است به دلیل عفونت یا حساسیت باشد. اما در هر صورت لازم است بعد از بروز هرگونه تغییر در آلت تناسلی و مشاهده نشانه های فوق سریعاً به یک متخصص اورولوژی مراجعه شود.

علت ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی مردان چیست؟

علت این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است؛ اما علل زیر در ابتلا به این سرطان می‌تواند تاثیر گذار باشد:

درمان سرطان آلت تناسلی به چه صورت است؟

همانطور که پیش از این ذکر کردیم اگر سرطان آلت تناسلی در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود احتمال بهبودی کامل وجود دارد.

اورولوژی آنکولوژی شاخه تخصصی اورولوژی است که به تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌های تناسلی مردانه می‌پردازد. سرطان‌های اورولوژیک بسیار رایج هستند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پزشکی و جراحی اورولوژیست‌ها را تشکیل می‌دهند. همشهریان گرامی! اگر با علائم ذکر شده مرتبط با سرطان های دستگاه ادراری مواجه شدید؛ به اوروانکولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت خود آزمایی بیضه در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیضهاهمیت خود آزمایی بیضه در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیضه

خودآزمایی بیضه یکی از روشهای تشخیصی است که شامل بررسی ظاهر و احساس بیضه ها است. خودآزمایی بیضه می تواند به شما آگاهی بیشتری از وضعیت بیضه ها بدهد و به شما در تشخیص تغییرات کمک کند و همچنین می تواند شما را از مشکلات بالقوه بیضه آگاه کند. ... ادامه مطلب

تاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسیتاثیر سرطان پروستات بر روابط جنسی

علل سرطان پروستات به طور دقیق نامشخص است اما پزشکان می دانند که سرطان هنگامی آغاز می شود که برخ از سلول ‌های پروستات از حالت طبیعی خارج می شوند ... ادامه مطلب

انواع بدخیمی های مثانهانواع بدخیمی های مثانه

سرطان یا بدخیمی در مثانه زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های سازنده‌ی بخش‌های مختلف مثانه توانایی تنظیم رشد و تقسیم سلولی را از دست بدهند. ... ادامه مطلب

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراریعوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

جراحی لاپاراسکوپی برای درمان بسیاری از تومورهای کلیه و برداشتن کلیه ، برش غدد لنفاوی، برداشتن پروستات، سرطان حالب، بی اختیاری ادرار، بازسازی و ترمیم دستگاه ادراری، درمان سنگ کلیه و بعضی از موارد نقص عملکرد مثانه انجام می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین