تشخیص و درمان کلیه نعل اسبی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه چیست؟

کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه چیست؟

مجرای ادراری، سیستم تخلیه بدن بوده و شامل دو کلیه، دو میزنای، یک مثانه و یک میزراه می شود. کلیه های سالم در طول شبانه روز در حال تصفیه کردن خون هستند. این دو اندام لوبیایی شکل، فیلترهای اصلی بدن هستند که در نزدیکی وسط کمر و زیر دنده ها یافت می شوند. در هر سمت ستون فقرات یک کلیه قرار گرفته است. اغلب افراد با دو کلیه متولد می شوند؛ اما گاهی اوقات این کلیه ها به یکدیگر چسبیده اند. این بیماری در حین تکامل جنینی و هنگام حرکت کلیه ها به محل طبیعی خود اتفاق می افتد.کلیه های جنین در حال رشد، ابتدا در ناحیه پایینی شکم تشکیل شده و سپس با تکامل بیشتر به محل نهایی و مجاورت ستون فقرات می رسند. در چنین عارضه ای کلیه ها از پایین به یکدیگر جوش خورده و شکلی شبیه به حرف انگلیسی U یا یک نعل اسب را به وجود می آورند. تصور بر این است که این بیماری در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت کلیه نعل اسبی

محققان از علت دقیق بروز این بیماری اطلاع ندارند. امکان دارد این بیماری ناشی از مشکلات کروموزومی باشد. کلیه نعل اسبی می تواند همراه با برخی دیگر از اختلالات ژنتیکی بروز دهد که از جمله آنها می توان به سندرم ادوارد و سندرم ترنر اشاره کرد.

تشخیص کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه

کلیه نعل اسبی

عوارض کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه

برخی از این عوارض عبارتند از:

  1. سنگ کلیه: کریستال‌ها و پروتئین‌هایی که سنگ کلیه را تشکیل می‌دهند ممکن است باعث انسداد مجرای ادرار شوند.
  2. هیدرونفروز: بزرگ شدن کلیه‌ها که معمولاً به دلیل مسدود شدن مجرای ادراری ایجاد می‌شود.
  3. تومور ویلمز: یک تومور جنینی در کلیه است که معمولاً در زمان کودکی شکل می‌گیرد.
  4. سرطان کلیه یا بیماری کلیه پلی کیستیک
  5. هیدروسفالی یا اسپینا بیفیدا
  6. بیماری‌های مختلف قلبی عروقی، تناسلی و مرتبط با مجاری ادرار یا مشکلات اسکلتی

درمان کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه

پزشک ممکن است یک یا چند روش از روش‌های زیر را برای درمان علائم این بیماری در کودک شما توصیه کند:

احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیه در افراد مبتلا به کلیه نعل اسبی بیش از سایرین است. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، بیماری باید به عنوان یک نشانه تحت درمان قرار گیرد. بیمار باید مورد معاینه و ارزیابی متابولیکی قرار گیرد؛ زیرا علل متابولیکی برای سنگ کلیه در بیماران مبتلا به کلیه نعل اسبی بیش از افراد معمولی است. هر ناهنجاری متابولیکی شناسایی شده باید مورد درمان قرار گیرد. ارزیابی‌های متابولیکی شامل اندازه‌گیری ریسک ابتلا به سنگ 24 ساعته و مطالعات سرمی شامل کلسیم، اسید اوریک و فسفروس است.

درمان‌ های جراحی بر اساس فرایند بیماری و شاخص‌های استاندارد عمل‌های جراحی انجام می‌شوند. زمانی که برنامه جراحی را تنظیم می‌کند باید تغذیه عروقی غیرعادی به کلیه مورد توجه اساسی جراح قرار داشته باشد. معمولاً یک شکاف در قسمت میانی شکم راه‌های دسترسی به هر دو طرف کلیه نعل اسبی و عروق آن را ایجاد می‌کند.

در مواجهه با سرطان کلیه لازم است تا تمام گزینه‌های درمانی بررسی شوند، هدف از انجام آنها بیان شده و فرد از عوارض جانبی آنها آگاه گردد. اگرچه زمان، یک فاکتور مهم در درمان سرطان است؛ اما بهتر است قبل از انجام روندهای درمانی، نسبت به کسب اطلاعات در مورد هر یک از آنها اقدام گردد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان های دستگاه ادارای - تناسلی مانند سرطان کلیه به فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی (اروانکولوژی) مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز در مورد آزمایش پروستاتهمه چیز در مورد آزمایش پروستات

آزمایش PSA برای مردانی که در سنین بالای 50 سال هستند توصیه می‌شود. همچنین در افراد سیاه‌پوست و نیز افرادی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان پروستات دارند احتمال ایجاد سرطان پروستات بیشتر از سایرین است بنابراین توصیه می‌شود ... ادامه مطلب

عوارض سرطان آلت تناسلیعوارض سرطان آلت تناسلی

به رشد سلول‌ های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی گفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟آیا سرطان یا بدخیمی پروستات قابل درمان است؟

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در میان مردها می باشد. علائم و نشانه های این بیماری به تدریج نمایان می شود؛ اما خوشبختانه می توان با هوشیاری و تشخیص این بیماری در زمان مناسب، از شدید شدن آن پیشگیری کرد و پیش از آن که به سایر اندام های بدن آسیب وارد کند، آن را درمان کرد. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند.در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین