تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه | درمان واریکوسل و سرطان بیضه در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود که شایع ترین علت آن مادرزادی است . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند . این تکثیر بی رویه در نهایت منجر به از بین رفتن بافت بیضه می شود . در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم .

درمان واریکوسل و ناباروری مرتبط با آن، توسط متخصصان اورولوژی قابل بررسی می‌باشد. همشهریان گرامی! شما می‌توانید در صورت مشاهده علائم واریکوسل به اورولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

سرطان بیضه چیست ؟

سرطان بیضه در نتیجه تکثیر بیش از حد و کنترل نشده سلول های بافت بیضه بروز پیدا می کند . در مقایسه با انواع دیگر سرطان ، سرطان بیضه نادر است و تنها حدود یک درصد از همه سرطان های مردان را شامل می شود . سرطان بیضه بیشتر در بین مردان جوان ، در سنین ۱۵ تا ۴۹ مشاهده می شود . بنابراین پیشنهاد می شود که حتما مردان جوان موقع استحمام ، بیضه های خود را معاینه کنند تا اگر تغییری در قوام و اندازه بیضه مشاهده کردند ، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنند . بهترین و مطمئن ترین وسیله تشیخص سرطان بیضه معاینه و سونوگرافی می باشد .

در حال حاضر علت بروز سرطان بیضه مشخص نیست ، ولی بعضی از عوامل شناخته شده خطر ایجاد سرطان بیضه را بالا می برند که در رأس آن ها بیضه های نزول نکرده هستند .

سرطان بیضه و واریکوسل

علائم سرطان بیضه

معمولا علائم سرطان بیضه تا مراحل انتهایی بیماری ، بروز پیدا نمی‌ کنند . در بیشتر موارد سرطان توسط خود فرد کشف می‌ شود . بعضی‌اوقات ، طی معاینه‌ معمولی توسط پزشک سرطان بیضه تشخیص داده می شود . به طور کلی اگر فرد متوجه شرایطی غیر عادی در بیضه ها شود لازم است سریعا به پزشک مراجعه کند .

علائم سرطان بیضه می تواند شامل موارد زیر باشد :

در صورتی که سرطان از بیضه به سایر اندام ها گسترش پیدا کند ممکن است علائم زیر دیده شوند :

  1. سرفه کردن
  2. مشکلات تنفسی
  3. مشکلات بلع
  4. تورم قفسه سینه

واریکوسل چیست ؟

واریکوسل یک رگ بزرگ شده در کیسه بیضه است که اکثرا در سمت چپ و به ندرت در سمت راست یافت می شود ،البته امکان دارد در هر دو طرف نیز مشاهده شود . کیسه بیضه شامل سرخرگ ها و سیاهرگ هایی است که خون را به غدد تناسلی می رسانند . اختلال در عملکرد یک سیاهرگ درون کیسه بیضه می تواند منجر به واریکوسل شود . در واقع واریکوسل به معنی گشاد شدن سیاهرگ های درونی کیسه بیضه است که به آنها شبکه پیچکی نیز می گویند .

واریکوسل بیماری نسبتا شایع است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردان به آن مبتلا هستند . این عارضه بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال اتفاق می افتد .واریکوسل عامل اصلی ناباروری مردان است که در ۴۰٪ از مردان با تعداد اسپرم کم مشاهده می شود .

علت اصلی واریکوسل هنوز مشخص نیست ، اما گفته می شود که دریچه های موجود در سیاهرگ ها که به حرکت خون به سمت بالا کمک می کنند ، عملکرد خود را از دست می دهند و در نتیجه رگ ها برای جبران این مشکل گشاد می شوند . گشاد شدن رگ ها می تواند به بیضه ها آسیب بزند .

علائم واریکوسل

بسیاری از بیماران مبتلا به واریکوسل هیچ علائمی ندارند . برخی از علائم مشترک بین مبتلایان واریکوسل عبارت اند از :

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟سرطان بیضه و واریکوسل چه تفاوتی دارند ؟

واریکوسل و سرطان بیضه دو بیماری مختلف بیضه محسوب می شوند . واریکوسل به علت خرابی دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ های بیضه ایجاد می شود . در سرطان بیضه سلول هایی از بافت بیضه شروع به تکثیر بی رویه می کنند.در این مقاله به بررسی تفاوت بین سرطان بیضه و واریکوسل می پردازیم . ... ادامه مطلب

نحوه عملکرد کلیه ها و مجرای ادرارینحوه عملکرد کلیه ها و مجرای ادراری

عملکرد سیستم ادراری فیلتر کردن خون و تولید ادرار به عنوان یک محصول جانبی زائد است. اندام‌ های دستگاه ادراری شامل کلیه‌ ها، لگنچه کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار است.کلیه و سیستم ادراری به بدن کمک می‌ کند تا مواد زائد مایعی به نام اوره را دفع کند . ... ادامه مطلب

آتروفی بیضه چیست و چه علائم و عللی دارد؟آتروفی بیضه چیست و چه علائم و عللی دارد؟

آتروفی بیضه به کوچک شدن بیضه ها اشاره دارد که غدد تولید مثل مردانه در کیسه بیضه هستند. آتروفی بیضه به کوچک شدن بیضه های واقعی شما اشاره دارد، نه کیسه بیضه شما. این می تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب، یک بیماری زمینه ای یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص باشد. ... ادامه مطلب

کلیه نابجا یا اکتوپیک چیست؟کلیه نابجا یا اکتوپیک چیست؟

کلیه اکتوپیک یا نابجا یک نقص مادرزادی محسوب می‌ شود که در هنگام تولد ملاحظه می ‌شود. در این حالت کلیه یا در قسمت پایین یا در سمت مقابل و یا در قسمت با ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین