تشخیص و درمان ضربه به بیضه
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ناباروری مردان / آیا ضربه به بیضه باعث ناباروری میشود؟

آیا ضربه به بیضه باعث ناباروری میشود؟

بیضه‌ها نقش حیاتی در تولیدمثل و هورمون‌های مردانه ایفا می‌کنند. این غدد داخل کیسه‌ها و خارج بدن آویزان هستند. بیضه‌ها برخلاف سایر ارگان بدن فاقد ماهیچه و عضلات هستند در نتیجه بیشتر در معرض صدمات، ضربه و آسیب قرار می‌گیرند. آسیب دیدن بیضه درد توان‌فرسا، کبودی، تورم و حتی ناباروری را در موارد شدید به دنبال دارد. بیضه‌ها به دلیل اسفنجی بودن در اکثر موارد بخشی از ضربه وارده را جذب می‌کنند، بدون این که آسیب جدی ببینند. پارگی بیضه نوع نادری از آسیب بیضه است که در صورت وارد شدن ضربه مستقیم به بیضه یا فشرده شدن بیضه به استخوان‌های سخت شرمگاهی رخ می‌دهد. این نوع آسیب‌دیدگی باعث می‌شود خون به داخل کیسه بیضه ترشح کند و عوارض جدی چون ناباروری اقایان را ایجاد می‌کند. ارزیابی به‌موقع آسیب و درمان مناسب نتایج مثبتی به‌همراه خواهد داشت.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علت‌ ضربه به بیضه

ضربه چاقو، گلوله و یا ضربات توپ می‌توانند به بیضه‌ها آسیب برساند. این ضربات ممکن است باعث پاره‌شدن قسمتی از بیضه و یا تمام بیضه شده و یا حتی در برخی موارد موجب از دست دادن بیضه‌ها گردند.

برخی از شایع‌ترین علل آسیب بیضه‌ها عبارتند از:

علائم ضربه به بیضه

اولین نشانه آسیب به بیضه‌ها و یا کیسه بیضه‌ها درد شدید است. درد در اطراف بیضه‌ها ممکن است به ‌دلیل عفونت و یا تورم اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) باشد. از آنجایی‌که اپیدیدیم دارای دیواره بسیار نازکی است هر نوع عفونت و یا آسیبی موجب قرمزی و تورم آن می‌شود. اگر اپیدیدیمیت درمان نشود در موارد نادر جریان خون به بیضه‌ها مسدود شده و در نتیجه باعث از دست دادن بیضه‌ها می‌گردد.

ضربه به بیضه

انواع آسیب‌های وارده به بیضه‌

تروما بیضه می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شوند. به این علت که بیضه‌ها از بافت‌های مختلفی ساخته شده‌اند. کیسه بیضه همچنین از ساختارهای دیگری تشکیل شده که به بیضه متصل اند.

آسیب‌های بیضه شامل:

تشخیص آسیب بیضه

  1. ارزیابی بالینی
  2. سونوگرافی (برای آسیب بیضه)
  3. یورتروگرافی رتروگراد (برای بررسی آسیب های اندام تناسلی مردان با احتمال برگشت منی به مجرای ادرار)

زمان مراجعه به پزشک

مراجعه در موارد زیر الزامی است:

درمان آسیب دیدگی بیضه

در صورتی که آسیب دیدگی خفیف باشد از درد بیضه به مرور زمان کاسته می شود و خود به خود درمان می شود و جای نگرانی ندارد اما در صورتی که آسیب وارد شده به بیضه شدید باشد باید به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که آسیب وارد شده بر بیضه باعث پیچ خوردگی بیضه شود برای درمان معمولاً جراحی باید صورت گیرد. در صورتی که ضربه وارده شده به بیضه بسیار شدید باشد جراح، کیسه بیضه را به منظور بخیه زدن پوشش روی بیضه بازمی کند. ممکن است در حین جراحی بخشی از بیضه یا گاهی تمام آن برداشته شود. در صورتی که کیسه بیضه در اثر یک تصادف آسیب شدیدی دیده باشد به منظور ترمیم پوست بیضه، پوست لازم از بخش های دیگری از بدن گرفته می شود.

در صورتی که آسیب وارد شده بر بیضه کم باشد روش هایی برای درمان ارائه شده است که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. خودداری کردن از انجام دادن فعالیت های سنگین و استراحت کردن کافی
  2. استفاده از کمپرس یخ بروی کیسه بیضه
  3. مصرف مسکن برای کاهش درد و التهاب
  4. مصرف آنتی بیوتیک به منظور جلوگیری از بروز عفونت

پیشگیری از آسیب بیضه

نمی‌توان از تمام آسیب‌دیدگی‌های بیضه پیشگیری کرد، با این حال با رعایت توصیه‌های زیر بهتر می‌توانید از بیضه‌ها محافظت کنید:

  1. هنگام ورزش کردن از بیضه‌بند استفاده کنید. اگر در ورزش یا فعالیتی مانند مسابقه بیسبال یا ورزش‌های رزمی شرکت می‌کنید که احتمال دارد در طول آن ضربه شدیدی به بیضه‌ها وارد شود، کاپ محافظ را نیز فراموش نکنید. از اندازه بودن کاپ مطمئن شوید و آن را به خوبی روی آلت و بیضه‌ها قرار دهید.
  2. بستن کمربند ایمنی وسایل نقلیه موتوری را فراموش نکنید.
  3. هنگام دوچرخه سواری و موتورسواری احتیاط کنید.
  4. هنگام کار با ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که ممکن است پوست یا لباستان به آنها گیر کند، مواظب باشید. در طول کار با این دستگاه‌ها لباس گشاد نپوشید و کمربندتان را سفت ببندید. تمام توصیه‌های ایمنی را به دقت رعایت کنید.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان بی اختیاری ادرار با اسفنکتر مصنوعیدرمان بی اختیاری ادرار با اسفنکتر مصنوعی

اسفنکتر ادرار مصنوعی برای کاهش بی‌ اختیاری ادرار استفاده می شود. این روش بیشتر برای درمان مردان مبتلا به بی‌ اختیاری استرسی مورد استفاده قرارمی گیرد. ... ادامه مطلب

آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟

تومور آدرنال به تومورهایی گفته می‌ شود که در غدد فوق کلیه حضور دارند. برخی از این تومور ها علامت خاصی ایجاد نمی‌ کنند و بصورت اتفاقی در آنالیز های سی تی اسکن یا ام آر آی به دلایل دیگری بجز بررسی تومور آدرنال یافت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

مرحله بندی و انواع سرطان کلیهمرحله بندی و انواع سرطان کلیه

کلیه از اعضای حیاتی بدن ما است که گاهی سلول‌ های آن دچار جهش میشوند. این جهش باعث میشود تا سلول‌ ها از کنترل خارج ‌شده و بیش ‌از حد تقسیم و تکثیر شوند ... ادامه مطلب

سرطان بیضه چیست و چه علائمی دارد؟سرطان بیضه چیست و چه علائمی دارد؟

علل مختلفی برای سرطان بیضه پیشنهاد شده‌ اند و انواع مختلفی از سرطان بیضه دسته‌ بندی گشته‌ اند که آشنایی با دلایل آن میتواند در پیشگیری از سرطان بیضه موثر باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین