جراحی لاپاروسکوپی در اورولوژی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / چه عمل هایی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

چه عمل هایی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

درصورتی‎که با علائمی از مشکلات دستگاه تناسلی، مشکلات کلیه یا مشکلات مجاری ادراری یا مشکلات گوارشی مواجه شوید که نیاز به جراحی داشته باشند، معمولاً اولین نظر پزشک به جراحی لاپاراسکوپی است؛ زیرا عوارض و خطرات بسیار کمی دارد. در حین جراحی لاپاراسکوپی (laparoscopy) که به آن جراحی سوراخ کلید یا جراحی با حداقل تهاجم نیز گفته می‌شود، نیازی به ایجاد برش‌‎های بزرگ مانند آنچه که در انواع جراحی باز اتفاق می‌افتد نیست؛ زیرا جراح از ابزاری به نام لاپاراسکوپ استفاده می‎کند. این دستگاه یک لوله کوچک است که دارای منبع نور و دوربین با وضوح بالا است و از طریق یک برش در دیواره شکم وارد می‎شود و در حین حرکت تصاویر داخل شکم یا لگن را به مانیتور تلویزیون منتقل می‌کند. از مزایای این روش نوین جراحی می‎توان به کاهش طول مدت بستری بیمار در بیمارستان بعد از جراحی، امکان بهبودی سریع‌تر بیمار، عوارض و درد و خون‌ریزی کمتر بعد از عمل و کاهش وسعت جای زخم یا اسکار بر روی پوست بیمار اشاره کرد. به طور کلی، از این نوع جراحی کم تهاجم برای تشخیص یا درمان بیماری‎های بیشماری استفاده می‌شود. اگرچه به کمک انواع تصویربرداری امکان مشاهده مشکلات و بیماری‎های شکمی و لگنی وجود دارد؛ اما اگر این آزمایشات اطلاعات کافی را برای تشخیص پزشک فراهم نکند، انجام لاپاراسکوپی تشخیصی ضرورت پیدا می‌‎کند.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مردان و مشکلات جنسی آقایان را برعهده دارد. لازم به ذکر است؛ درمان برخی از بیماریهای مربوط به کلیه و مجاری اداری و تناسلی آقایان با جراحی مقدور است و لاپاراسکوپی روشی کمتر تهاجمی برای بسیاری از عمل ها در این حوزه محسوب می شود. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها و مشکلات مبتلا هستید به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

مزایای لاپاراسکوپی

کاربرد لاپاراسکوپی

در مورد این روش جراحی باید گفت به طور کلی جراحی لاپاراسکوپی برای مشکلاتی اعم از موارد زیر انجام می شود:

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی معمولاً به صورت یک فرایند سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام شده و بیمار در همان روز جراحی به خانه مرخص می شود. امکان دارد این فرایند در یک بیمارستان یا مرکز جراحی های سرپایی انجام شود. بیمار در حین انجام فرایند بیهوش بوده و دردی را احساس نخواهد کرد. پزشک یک خط وریدی در یکی از ورید های بیمار ایجاد کرده و به وسیله آن میزان مایعات بدن بیمار را حفظ می کند. متخصص بیهوشی با تزریق داروهایی خاص از طریق خط وریدی، بیمار را بیهوش می کند. در برخی موارد، به جای استفاده از بیهوشی عمومی از بی حسی موضعی استفاده می شود. داروی بی حسی موضعی ناحیه درمان را بی حس کرده تا بیمار با وجود هوشیار بودن دردی را احساس نکند. در حین فرایند، جراح در زیر ناف یک برش ایجاد کرده و لوله کوچکی به نام کانولا را به آن وارد می کند. این کانولا برای باد کردن شکم به وسیله گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. گاز دی اکسید کربن در مشاهده واضح تر اندام ها به جراح کمک می کند. جراح پس از باد کردن شکم، لاپاراسکوپ را از طریق برش وارد می کند. دوربین متصل به لاپاراسکوپ تصویری را بر روی نمایشگر نشان داده و امکان مشاهده زنده اندام ها را فراهم می کند.

آمادگی جهت عمل لاپاراسکوپی

افراد باید مصرف هرگونه داروی تجویزی یا بدون نسخه خود را به اطلاع پزشک برسانند. پزشک نحوه مصرف آنها را قبل و بعد از فرایند برای بیمار توضیح خواهد داد. در صورتی که یک دارو توانایی تغییر دادن نتایج لاپاراسکوپی را داشته باشد، پزشک مقدار مصرف آن را تغییر خواهد داد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملهای ارولوژی همراه با لاپاراسکوپی

عوارض لاپاراسکوپی

شایعترین خطرات مرتبط با لاپاراسکوپی، خونریزی، عفونت و آسیب به اندام های شکمی است. اگرچه این موارد به ندرت اتفاق می افتند. پس از عمل، لازم است وجود هرگونه علائم عفونت بررسی شود. در صورت تجربه موارد زیر باید با پزشک تماس گرفته شود:

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چه قدر است؟اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چه قدر است؟

بسیاری از مردان نگران این هستند که آیا آلت تناسلی آنها به اندازه کافی بزرگ است یا خیر و آیا شریک جنسی را راضی می کند یا خیر.این می تواند بر اعتماد به نفس و تصویر فرد از خود تاثیر بگذارد. در این بخش به اندازه نرمال آلت تناسلی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

کالیس کلیه چیست و کجا قرار دارد؟کالیس کلیه چیست و کجا قرار دارد؟

کالیس کلیه، محفظه هایی هستند که از طریق آنها ادرار عبور می کند. کالیس های کوچک، رأس هرم های کلیوی را احاطه کرده اند. کاليس‌ هاي فرعي، لوله‌ هايي هستند که ادرار را دريافت می کنند و از به هم پيوستن آنها کاليس‌ هاي اصلي و در نهايت ميزناي (حالب) ساخته مي‌ شود. ... ادامه مطلب

سرطان بیضه با چه عوارضی همراه است؟سرطان بیضه با چه عوارضی همراه است؟

به رشد غیر طبیعی و تکثیر سلول های بخشی از بیضه که به نواحی اطراف اندام های نیز گسترش پیدا می کنند، سرطان بیضه گفته می شود. ... ادامه مطلب

علل و درمان سوزش ادرار در زنانعلل و درمان سوزش ادرار در زنان

علل سوزش ادرار در زنان متفاوت می باشد. عفونت های ادراری و عفونت های مقاربتی از جمله شایع ترین علل سوزش ادرار در زنان محسوب می شود. در بررسی علل سوزش ادرار در زنان متخصص زنان نقش بسزایی ایفا می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین