سیستوسکوپی زنان و مردان در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / سیستوسکوپی چیست و چه عوارضی دارد؟

سیستوسکوپی چیست و چه عوارضی دارد؟

سلامت هر یک از اندام های بدن امری ضروری بوده که در همین جهت همه اشخاص برای هر یک از مشکلات به پزشک مربوطه مراجعه دارند. حال یکی از چکاپ های مهم از نظر سلامتی و کارایی صحیح اندام های مربوط به کلیه، مجاری ادراری و دستگاه تناسلی می‌باشد. سيستوسكوپی به عنوان یکی از شایعترین عمل های اورولوژی، با هدف تشخیص و درمان بیماری های مربوط به مثانه، پروستات، دستگاه ادراری و … صورت می گیرد. یک لوله باریک به نام سیستوسکوپ که حاوی یک لنز می باشد، وارد دستگاه مجاری ادرار می گردد و قادر به مشاهده داخل مثانه می باشد. سایز کوچکتر این دستگاه برای اهداف تشخیصی و سایز بزرگتر آن برای اهداف درمانی به کار می رود. پزشک شما مجرای ادرار، مثانه و یا قسمتهای فوقانی سیستم ادراری شما را از نظر بیماریهای احتمالی از قبیل علل خونریزی و تنگی مجرای ادرار ، بزرگی پروستات، تومور مثانه، تومور حالب، سنگهای مثانه و حالب و ... را بررسی می کند.

کاربرد سیستوسکوپی

1-تشخیص مشکلات و بیماریهای مثانه مانند:

تومورها، سنگ، دیورتیکول، التهاب (بخصوص در تشخیص سیستیت بینابینی) خونریزی های مثانه، پارگی، فیستول (راه یافتن مثانه به بافتهای اطراف مثل روده، رحم و…)

2-تشخیص مشکلات مجرا یا پیشابراه مانند:

تنگی مجرا، دیورتیکول مجرا، در تشخیص بی اختیاری ادرار، تومور، سنگ

3-تشخیص بیماریهای پروستات، بزرگی پروستات و فشار آن بر مجرا و انسداد مجرا

4-درمان بیماریهایی چون تنگی مجرا، خارج کردن سنگ های کوچک مثانه مجرا، تزریق دارو در مثانه عصبی و سیستیت بینابینی

5-بررسی سلامت مثانه در زمان جراحی های لگنی مانند جراحی های رحم، درمان بی اختیاری ادراری و روده

6-نمونه برداری از مثانه و مجرا

7-خارج کردن لوله دابل جی یا لوله های حالب بعد از انجام عمل جراحی قبلی.

مراقبت های قبل از سیستوسکوپی

سیستوسکپی با اهداف تشخیصی معمولاً به صورت سرپایی انجام میشود؛ یعنی نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و میتوان آن را در کلینیک بدون نیاز به بیهوشی عمومی و فقط با بی حسی موضعی انجام داد؛ ولی اگر سیستوسکپی با اهداف درمانی انجام گیرد یعنی برای شکستن سنگ مثانه یا جراحی پروستات و تومور مثانه، نیاز به بستری در بیمارستان وجود دارد. نمونه برداری از مثانه و دیلاتاسیون مجرای ادرار نیز بهتر است در بیمارستان و با تزریق داروهای بی حسی انجام شود.

اگر قرار است سیستوسکپی در بیمارستان و با بی حسی نخاعی انجام شود، باید بیمار از شش ساعت قبل از عمل ناشتا باشد. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون (آسپیرین، وارفارین، پلاویکس) داروها از 3 روز قبل قطع شده باشند. معمولاً تک دز آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از عفونت ادراری قبل از سیستوسکوپی تزریق میشود و یا خوراکی مصرف میشود.

سیستوسکوپی

مراقبتهای بعد از سیستوسکوپی

بعد از سیستوسکوپی، مختصری سوزش ادرار، خون در ادرار و درد خفیف طبیعی است. با مصرف مایعات و مسکن ظرف 24 ساعت رفع میشود. بیمار میتواند از لگن آب گرم پس از سیستوسکوپی جهت رفع سوزش استفاده کند. اگرسیستوسکوپی در اتاق عمل و با تزریق داروهای بیهوشی یا بی حسی نخاعی انجام شده باشد، معمولاً بیمار 3 تا 4 ساعت در بیمارستان تحت نظر قرار میگیرد سپس مرخص میشود.

سیستوسکوپی در زنان

سیستوسکوپی برای زنان و مردان تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارد. در سیستوسکوپی زنان، از طریق دهانه واژن سیستوسکوپ وارد مجاری ادرار شده و بدین وسیله پزشک می تواند معاینه انجام داده و بررسی‌های لازم را صورت پذیرد.

سیستوسکوپی مردان

سیستوسکوپی مردان و زنان تفاوتی ندارد. یک سواب از قسمت داخلی آلت تناسلی مرد به مثانه ارسال می‌شود.

هزینه سیستوسکوپی

همانند سایر فرآیندهای پزشکی، برای هزینه سیستوسکوپی نیز نمیتوان از یک عدد ثابت نام برد و شرایط مختلفی نظیر وضعیت کلی بیمار، میزان تخصص پزشک، شرایط و تجهیزات و امکانات مرکز سیستوسکوپی می تواند این هزینه را دستخوش تغییر کند.

عوارض سیستوسکوپی در مردان

همه افراد درگیر عوارض سیستوسکوپی نمی‌شوند؛ اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتماً باید به پزشک مراجعه کرد و بدون معطلی با او مشورت نمود، این عوارض عبارتند از:

  1. عدم تخلیه ادرار
  2. مشاهده لخته های خون سنگین در ادرار
  3. حالت تهوع و درد شدید در ناحیه شکم
  4. تب بالای 5/38 درجه سانتی گراد
  5. احساس تب و لرز
  6. احساس سوزش شدید هنگام تخلیه ادرار

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان، که ممکن است جراحی سرطان مثانه باشد یا شیمی درمانی و ... مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهد داشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چه قدر است؟اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چه قدر است؟

بسیاری از مردان نگران این هستند که آیا آلت تناسلی آنها به اندازه کافی بزرگ است یا خیر و آیا شریک جنسی را راضی می کند یا خیر.این می تواند بر اعتماد به نفس و تصویر فرد از خود تاثیر بگذارد. در این بخش به اندازه نرمال آلت تناسلی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

درمان سرطان مثانه با ایمونوتراپیدرمان سرطان مثانه با ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی نوعی از درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند.ایمونوتراپی نوعی درمان بیولوژیکی است ک ... ادامه مطلب

مراقبت قبل و بعد از سیستوسکوپیمراقبت قبل و بعد از سیستوسکوپی

سيستوسكوپی به عنوان یکی از شایعترین عمل های اورولوژی با هدف تشخیص و درمان بیماری های مربوط به مثانه، پروستات، دستگاه ادراری صورت می گیرد. ... ادامه مطلب

پریاپیسم یا نعوظ دائم چیست؟پریاپیسم یا نعوظ دائم چیست؟

در پریاپیسم یا نعوظ بی اختیار، که اغلب با درد همراه است معمولاً بدون تحریک جنسی نعوظ اتفاق می‌ افتد. اگرچه پریاپیسم در تمام رده‌ های سنی، حتی نوزادان بروز می‌ کند. برای درمان و تشخیص این عارضه لازم است حتما به متخصص اورولوژی مراجعه شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین