تومور بدخیم مثانه چه انواعی دارد؟
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان مثانه / انواع بدخیمی های مثانه

انواع بدخیمی های مثانه

مثانه کیسه‌ای در ناحیه‌ی لگنی است که ادرار تولید شده در کلیه را تا زمان تخلیه به بیرون از بدن در خود نگه می‌دارد. سرطان مثانه به ایجاد تومورهای بدخیم سرطانی در مثانه گفته می‌شود. سرطان یا بدخیمی در مثانه زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های سازنده‌ی بخش‌های مختلف مثانه توانایی تنظیم رشد و تقسیم سلولی را از دست بدهند. در نتیجه‌ی نقص ایجادشده در کنترل تقسیم سلولی، سلول‌ها بصورت غیرطبیعی رشد می‌کنند، تکثیر شده و روی هم انباشته می‌شوند و تومورها را ایجاد می‌کنند. تومورهای ایجادشده ممکن است در همان بافتی که ایجاد شده‌اند باقی بمانند و به بافت‌های اطراف گسترده نشوند. در این حالت تومور را تومور خوش‌خیم می‌نامیم. گاهی سلول‌های توموری از بافت اصلی جدا شده و در جریان خون شروع به حرکت می‌کنند (متاستاز می‌کنند) و در بافت دیگری شروع به تکثیر خود کرده و تومورهای جدید در بافت‌های جدید ایجاد می‌کنند. در این حالت تومور را تومور بدخیم می‌نامیم. تومورهای بدخیم عامل بیماری سرطان هستند. سرطان مثانه را به روش‌های مختلف می‌توان تقسیم‌بندی کرد.

برخی از بدخیمی یا سرطان های مثانه پس از درمان مجددا عود می‌کنند. این حالت از جمله در سرطان‌هایی با رشد سریع و غیرتهاجمی بیشتر مشاهده می‌شود. این مسئله بر اهمیت تشخیص درست نوع سرطان و روش درمانی استفاده‌شده تاکید می‌کند. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشت که تشخیص سرطان و بدخیمی‌های مثانه در مراحل اولیه‌ی خود تاثیر بسیار مهمی در احتمال موفقیت روش‌های درمان سرطان مثانه خواهدداشت. اگر با علائم بدخیمی مثانه مواجه شدید؛ می‌توانید به دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطانهای دستگاه ادراری تناسلی در اصفهان مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بیماری شما، ریسک احتمالی مواجهه با عوارض سخت را به حداقل ممکن کاهش دهند.

در صورتی که تومور مثانه به اندام‌های جانبی مثانه مانند رحم، واژن، پروستات و یا عضلات جانبی گسترش بیابد آن را بیماری پیشرونده‌ی موضعی می‌نامند. در صورتی که این بیماری به اندام‌های دورتری مانند استخوان‌ها، گره‌های لنفی، ریه‌ها و .. گسترده شود آن را بیماری متاستاتیک می‌نامند. بنابراین روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی انواع بدخیمی‌های سرطان وجود دارد. در این مطلب بصورت کلی به انواع بدخیمی‌های مثانه اشاره خواهیم‌کرد.

  1. کارسینومای اوروتلیال (Urothelial carcinoma): این نوع سرطان شایع‌ترین نوع سرطان مثانه است و در جوامع مختلف ۹۰ تا ۹۵ درصد سرطان مثانه را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین در صورتی که فردی دچار سرطان مثانه باشد می‌توان گفت که به کارسینومای اوروتلیال مبتلا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در این حالت سلول‌های اوروتلیال مجرای ادراری دچار بدخیمی می‌شوند. این سلول‌ها بخش داخلی مثانه را پوشش می‌دهند. این بیماری گاهی به نام(TCC) transitional cell carcinoma نیز شناخته می‌شود. با توجه به اینکه سلول‌های اوروتلیال در سایر بخش‌های مجرای ادراری مانند کلیه، حالب و پیشاب‌راه نیز حضور دارند بنابراین در صورت ایجاد این نوع سرطان در مثانه، وجود تومور در سایر اجزای بیان‌شده نیز بررسی می‌شود.
  2. کارسینومای سلول‌های سنگفرشی (Squamous cell carcinoma): در صورتی که در مثانه التهاب یا تحریکی صورت بگیرد می‌تواند پیامی برای تولید سلول‌های سنگفرشی باشد. این سلول‌ها که پوشاننده‌ی سطح مثانه هستند با گذشت زمان احتمال دارد سرطانی شوند. بین 2 تا 4 درصد از بدخیمی‌های مثانه از نوع کارسینومای سلول‌های سنگفرشی است. تقریبا در تمام افرادی که این نوع سرطان را بروز می‌دهند شاهد حالت تهاجمی سلول‌ها هستیم.سلول‌های تهاجمی به سلول‌هایی گفته می‌شوند که علاوه بر درگیرکردن بافت منشا خود به سایر بافت‌های اطراف نیز گسترده‌ می‌شوند.
  3. آدنوکارسینومای مثانه (Adenocarcinoma): بین 1 تا 2 درصد بدخیمی‌های مثانه از این نوع است. این نوع سرطان نیز تقریبا همواره حالت تهاجمی دارد. این بیماری با برخی مشکلات مرتبط با مثانه در کودکی و نیز عفونت‌های مزمن مثانه و التهاب مثانه در ارتباط است.
  4. کارسینومای سلول‌های کوچک (Small cell carcinoma): کمتر از یک درصد از بدخیمی‌های مثانه شامل این نوع سرطان است. این بیماری در سلول‌های شبه‌عصبی به نام سلول‌های نورواندوکرین ایجاد می‌شود و به سرعت رشد کرده و گسترش می‌یابد.
  5. کارسینومای پاپیلاری (Papillary carcinoma): این نوع سرطان از سطح داخلی و به سمت مرکز توخالی مثانه و به شکل زائده‌ها یا برآمدگی‌های انگشت‌مانند رشد می‌کند. غالباً به این تومورها سرطان پاپیلاری غیرتهاجمی گفته می‌شود ، به این معنی که در لایه‌های درونی‌تر دیواره‌ی مثانه رشد نمی‌کنند و تنها بافت منشا خود را درگیر می‌نمایند.
  6. سارکوما در مثانه (sarcoma): این نوع بدخیمی نوعی بیماری نادر محسوب می‌شود که در سلول‌های عضلانی مثانه ایجاد می‌شود.
  7. سرطان ثانویه مثانه: این نوع از بدخیمی مثانه زمانی ایجاد می‌شود که منشا سلول‌های سرطانی، خود مثانه نباشد بلکه سلول‌ها از بافت‌های سرطانی دیگری به مثانه منتقل شده و در آنجا ایجاد سرطان کند. در این حالت چون سلول‌ها از بافتی غیر از بافت مثانه منشا می‌گیرند به آن سرطان ثانویه‌ی مثانه می‌گویند. سلول‌های سرطانی ثانویه در مثانه از جنس سلول‌های بافت اولیه‌ای هستند که از آن منشا گرفته‌اند بنابراین روش درمانی نیز بر اساس نوع سلول و بافت اولیه ( و نه مثانه) انتخاب می‌شوند.

بدخیمی آلت تناسلی، سرطان نادری است که بیشتر در ناحیه‌ی پوست آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه (پوستی که سر آلت تناسلی را ‌می‌پوشاند و در زمان ختنه‌شدن جدا می‌شود) مشاهده می‌شود. در صورتی که سرطان آلت تناسلی زودتر تشخیص داده‌شود‌، شانس خوبی برای موفقیت روش درمانی وجود دارد. در صورت تاخیر در تشخیص‌، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت فرد نیز بدتر می‌شود. درمان سرطان‌های پیشرفته‌‌تر ممکن است با احتمال کمتری موفقیت‌آمیز بوده و بیماری نیز ناهنجارتر باشد. تشخیص و درمان این بیماری در اصفهان توسط دکتر امیر بهنام فر فلوشیپ جراحی سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی انجام می‌شود.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز در مورد آزمایش پروستاتهمه چیز در مورد آزمایش پروستات

آزمایش PSA برای مردانی که در سنین بالای 50 سال هستند توصیه می‌شود. همچنین در افراد سیاه‌پوست و نیز افرادی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان پروستات دارند احتمال ایجاد سرطان پروستات بیشتر از سایرین است بنابراین توصیه می‌شود ... ادامه مطلب

وجود خون در ادرار را جدی بگیریدوجود خون در ادرار را جدی بگیرید

در صورت وجود خون در ادرار نباید به آن بی‌ توجهی کرد زیرا می‌ تواند نشانگر یک مشکل حاد در بدن باشد. وجود خون در ادرار که به نام هماتوریا شناخته می‌ شود؛ لزوما با چشم قابل تشخیص نیست و در موارد زیادی لازم است تا بررسی ادرار توسط میکروسکوپ صورت بگیرد. ... ادامه مطلب

آتروفی بیضه چیست و چه علائم و عللی دارد؟آتروفی بیضه چیست و چه علائم و عللی دارد؟

آتروفی بیضه به کوچک شدن بیضه ها اشاره دارد که غدد تولید مثل مردانه در کیسه بیضه هستند. آتروفی بیضه به کوچک شدن بیضه های واقعی شما اشاره دارد، نه کیسه بیضه شما. این می تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب، یک بیماری زمینه ای یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص باشد. ... ادامه مطلب

عوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراریعوارض بعد از عمل لاپاراسکوپی در بیماریهای کلیه و مجاری ادراری

جراحی لاپاراسکوپی برای درمان بسیاری از تومورهای کلیه و برداشتن کلیه ، برش غدد لنفاوی، برداشتن پروستات، سرطان حالب، بی اختیاری ادرار، بازسازی و ترمیم دستگاه ادراری، درمان سنگ کلیه و بعضی از موارد نقص عملکرد مثانه انجام می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین