کشنده ترین سرطان ها در مردان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان آلت تناسلی / سرطان های کشنده دستگاه تناسلی آقایان

سرطان های کشنده دستگاه تناسلی آقایان

سه نوع اصلی سرطان که در اندام‌های تناسلی مردان شروع می‌شود، سرطان آلت تناسلی، سرطان پروستات و سرطان بیضه است. در این مقاله به معرفی این سه سرطان کشنده می‌پردازیم.

اورولوژی آنکولوژی شاخه تخصصی اورولوژی است که به تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌های تناسلی مردانه می‌پردازد. سرطان‌های اورولوژیک بسیار رایج هستند و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پزشکی و جراحی اورولوژیست‌ها را تشکیل می‌دهند. همشهریان گرامی! اگر با علائم ذکر شده مرتبط با سرطان های دستگاه ادراری مواجه شدید؛ به اوروانکولوژیست در اصفهان مراجعه نمایید.

سرطان آلت تناسلی:

سرطان آلت تناسلی شکل نسبتاً نادری از سرطان است که پوست و بافت‌های آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم در آلت تناسلی سرطانی می‌شوند و شروع به رشد خارج از کنترل می‌کنند و تومور تشکیل می‌دهند.
سرطان ممکن است در نهایت به سایر نواحی بدن از جمله غدد، سایر اندام‌ها و غدد لنفاوی گسترش یابد.

علائم سرطان آلت تناسلی مردانه:

اولین علامت قابل توجه سرطان آلت تناسلی معمولاً یک توده یا زخم روی آلت تناسلی است. ممکن است مانند یک برآمدگی کوچک و بی‌اهمیت یا یک زخم بزرگ و عفونی به نظر برسد. در بیشتر موارد به جای ساقه آلت تناسلی، روی سر یا پوست ختنه گاه قرار می‌گیرد.

سایر علائم سرطان آلت تناسلی عبارتند از:

سرطان مردان

عوامل خطر سرطان آلت تناسلی مردانه:

مردانی که ختنه نشده‌اند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان آلت تناسلی مبتلا شوند. این امر ممکن است به این دلیل باشد که مردان ختنه نشده در معرض خطر سایر بیماری‌هایی هستند که آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند فیموز و اسمگما.
فیموز شرایطی است که در آن پوست ختنه گاه سفت می‌شود و به سختی جمع می‌شود. مردان مبتلا به فیموز در معرض خطر بالایی برای ابتلا به اسمگما هستند. اسمگما ماده‌ای است که وقتی سلول‌های مرده پوست، رطوبت و چربی در زیر پوست ختنه گاه جمع می‌شوند، ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است زمانی ایجاد شود که مردان ختنه نشده نتوانند ناحیه زیر پوست ختنه گاه را به درستی تمیز کنند.
مردان همچنین به دلیل موراد زیر در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی هستند:

مراحل سرطان آلت تناسلی مردانه:

مرحله سرطان، میزان گسترش سرطان را توصیف می‌کند. بر اساس نتایج آزمایش‌های تشخیصی، پزشک تعیین می‌کند که سرطان در حال حاضر در کدام مرحله است. این امر به پزشک کمک می‌کند بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین کند.
مرحله بندی برای سرطان آلت تناسلی به شرح زیر است:

سرطان فقط در لایه بالایی پوست است.
سرطان نباید به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته باشد.

سرطان به بافت همبند زیر پوست گسترش یافته است.
سرطان به هیچ یک از غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن سرایت نکرده است.

سرطان به بافت همبند زیر پوست گسترش یافته و به رگ‌های لنفاوی یا رگ‌های خونی یا بافت‌های نعوظ یا مجرای ادرار گسترش یافته است.
سرطان به هیچ بخش دیگری از بدن سرایت نکرده است.

سرطان به بافت همبند زیر پوست گسترش یافته و به رگ‌های لنفاوی یا رگ‌های خونی یا بافت‌های نعوظ یا مجرای ادرار گسترش یافته است.
سرطان به یک یا دو غدد لنفاوی در کشاله ران گسترش یافته است.
سرطان به هیچ بخش دیگری از بدن سرایت نکرده است.

سرطان به بافت همبند زیر پوست گسترش یافته و به رگ‌های لنفاوی یا رگ‌های خونی یا بافت‌های نعوظ یا مجرای ادرار گسترش یافته است.
سرطان به چندین غدد لنفاوی در کشاله ران گسترش یافته است.
سرطان به هیچ بخش دیگری از بدن سرایت نکرده است.

سرطان به نواحی مجاور مانند استخوان شرمگاهی، پروستات یا کیسه بیضه گسترش یافته است یا سرطان به سایر نواحی و اندام‌های بدن سرایت کرده است.

سرطان بیضه:

سرطان بیضه سرطانی است که از یک یا هر دو بیضه منشا می‌گیرد. بیضه‌ها غدد تولید مثل مردانه هستند که در داخل کیسه بیضه قرار دارند که کیسه‌ای از پوست است و در زیر آلت تناسلی قرار دارد. بیضه‌ها مسئول تولید اسپرم و هورمون تستوسترون هستند.
سرطان بیضه اغلب با تغییراتی در سلول‌های زایا شروع می‌شود. این سلول‌ها در بیضه‌ها هستند که اسپرم تولید می‌کنند. این تومورهای سلول زایا، بیش از 90 درصد منبع مطمئن سرطان بیضه را تشکیل می‌دهند.
دو نوع اصلی تومور سلول زاینده وجود دارد:

سرطان بیضه همچنین می‌تواند در بافت‌هایی که هورمون تولید می‌کنند رخ دهد. به این تومورها، «تومورهای استرومایی گناد» می‌گویند.
سرطان بیضه شایع‌ترین سرطانی است که در مردان 15 تا 35 ساله تشخیص داده می‌شود اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. همچنین یکی از قابل درمان‌ترین سرطان‌هاست، حتی اگر به مناطق دیگر سرایت کند.

عوامل خطر سرطان بیضه:

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهند، عبارتند از:

  1. داشتن سابقه خانوادگی این بیماری
  2. داشتن رشد غیرطبیعی بیضه
  3. قفقازی تبار بودن
  4. داشتن یک بیضه نزول نکرده که به آن کریپتورکیدیسم می‌گویند.

علائم سرطان بیضه:

برخی از مردان با سرطان بیضه هیچ علامتی نشان نمی‌دهند. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

مراحل سرطان بیضه:

مراحل سرطان بیضه به شرح زیر است:

  1. مرحله 1: محدود به بیضه است.
  2. مرحله 2: به غدد لنفاوی شکم گسترش یافته است.
  3. مرحله 3: به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است. این نوع سرطان معمولاً به ریه‌ها، کبد، مغز و استخوان گسترش می‌یابد.

سرطان پروستات:

سرطان پروستات یک بیماری جدی است که سالانه هزاران مرد میانسال یا مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حدود 60 درصد از موارد در مردان بالای 65 سال رخ می‌دهد.
پروستات غده کوچکی است که در پایین شکم مردان یافت می‌شود. زیر مثانه و مجرای ادرار را احاطه کرده است. پروستات توسط هورمون تستوسترون تنظیم می‌شود و مایع منی تولید می‌کند. منی ماده‌ای حاوی اسپرم است که در هنگام انزال از مجرای ادرار خارج می‌شود.
هنگامی که یک رشد غیرطبیعی و بدخیم سلولی (تومور) در پروستات شکل می‌گیرد، به آن سرطان پروستات می‌گویند. این سرطان می‌تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند. در این موارد، چون سرطان از سلول‌های پروستات ساخته شده است، هنوز سرطان پروستات نامیده می‌شود.

انواع سرطان پروستات:

بیشتر موارد سرطان پروستات نوعی سرطان به نام آدنوکارسینوم است. این سرطانی است که در بافت غده‌ای مانند غده پروستات رشد می‌کند.
سرطان پروستات نیز بر اساس سرعت رشد آن طبقه بندی می‌شود. دو نوع رشد دارد:

با سرطان غیرتهاجمی پروستات، تومور یا رشد نمی‌کند یا در طول زمان بسیار کم رشد می‌کند. اما با سرطان تهاجمی پروستات، تومور می‌تواند به سرعت رشد کند و ممکن است به سایر نواحی بدن مانند استخوان‌ها گسترش یابد.

علل سرطان پروستات:

هیچ دلیل شناخته شده‌ای برای سرطان پروستات وجود ندارد. مانند همه سرطان‌ها، این سرطان می‌تواند به دلایل زیادی از جمله سابقه خانوادگی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص ایجاد شود.
عامل محرک هرچه باشد منجر به جهش سلولی و رشد کنترل نشده سلولی در پروستات می‌شود.

افراد در معرض خطر:

در حالی که سرطان پروستات ممکن است در هر مردی رخ دهد، برخی عوامل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

علائم سرطان پروستات:

سرطان پروستات در مراحل اولیه به ندرت علائمی ایجاد می‌کند. این مشکلات ممکن است با پیشرفت بیماری رخ دهند:

  1. نیاز مکرر و گاهی فوری به ادرار کردن، به خصوص در شب
  2. جریان ضعیف ادرار یا جریانی که شروع و متوقف می‌شود.
  3. ادرار دردناک (دیسوریا)
  4. بی اختیاری مدفوع (روده)
  5. انزال دردناک و اختلال نعوظ (ED)
  6. وجود خون در ادراریا منی (هماتوسپرمی)
  7. کمردرد، درد لگن و درد قفسه سینه
  8. بی حسی پا

پیچ خوردگی بیضه جزو مشکلات اورژانسی اورورلوژی است که نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی و اقدامات فوری دارد. در صورت مشاهده علائم این عارضه، باید هرچه سریعتر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه چیست؟کلیه نعل اسبی یا فیوژن کلیه چیست؟

اغلب افراد با دو کلیه متولد می شوند اما گاهی اوقات این کلیه ها به یکدیگر چسبیده اند. این بیماری در حین تکامل جنینی و هنگام حرکت کلیه ها به محل طبیعی خود اتفاق می افتد. در چنین عارضه ای کلیه ها از پایین به یکدیگر جوش خورده و شکلی شبیه به حرف انگلیسی U یا یک نعل اسب را به وجود می آورند. ... ادامه مطلب

خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟خون در منی یا هماتوسپرمی چیست؟

خون در منی را هماتوسپرمی یا هموسپرمی می‌ نامند. دیدن خون در منی می‌ تواند مرد را مضطرب کند. خوشبختانه، معمولا نشان‌ دهنده یک مشکل عمده پزشکی نیست. برای مردان جوان‌ تر از 40 سال بدون هیچ علائم مرتبط و بدون عوامل خطر برای بیماری‌ های زمینه‌ ای، خون در مایع منی اغلب خود به خود ناپدید می‌ شود. ... ادامه مطلب

هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟هیدروسل چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

هیدروسل مجموعه‌ ای از مایع در غشای بیضه است که باعث تورم در کیسه بیضه می‌ شود. زنان نیز ممکن است هیدروسل را در امتداد کانال نوک تجربه کنند اما بسیار نادر است. ... ادامه مطلب

ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟ریفلاکس ادراری یا برگشت ادرار چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

با پر شدن مثانه ادرار به جدار عضلانی مثانه فشار وارد کرده و با بستن دریچه انتهای حالب مانع از برگشت ادرار به سمت بالا می‌ شود. به هر علتی مکانیسم فوق مختل شود و ادرار از حالب به سمت بالا و سپس به کلیه وارد شود، ریفلاکس یا برگشت ادراری ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین