علت علائم و درمان سرطان بیضه | متخصص اورولوژی در اصفهان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان بیضه / بیماری سرطان بیضه چیست؟

بیماری سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه می‌ باشد که اغلب به صورت یک توده سفت بدون درد در بیضه خود را نشان می‌ دهد . سرطان بیضه شایع‌ ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است ، اما ممکن است در هر سنی دیده شود . احتمال ابتلای هر مردی به این سرطان ۰٫۴٪ است . به‌ طور کلی این سرطان اگر متاستاز نداده باشد بالای نود درصد باشیمی درمانی و سایر روشها، قابل درمان است . سرطان ممکن است در یک یا هر دو بیضه به وجود آید .در این مقاله به بررسی دقیق تر بیماری سرطان بیضه می پردازیم .

در ادامه با علائم سرطان بیضه آشنا خواهید شد. همشهریان گرامی؛ در صورت مشاهده هرگونه علامتی از این بیماری، توصیه می‌شود به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید؛ تا با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی به موقع، از وخامت بیماری جلوگیری کنید.

علائم سرطان بیضه

علائم و نشانه‌ های سرطان بیضه عبارت اند از :

علت سرطان بیضه

علت اصلی ایجاد سرطان بیضه هنوز ناشناخته است . سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌ شود که سلول‌ های سالم در بیضه دچار یک تغییر غیر طبیعی شوند . در شرایط طبیعی ، سلول‌ های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می‌ شوند تا عملکرد طبیعی بدن ما را حفظ کنند . اما گاهی اوقات برخی از سلول‌ ها دچار ناهنجاری می‌ شوند . در نتیجه‌ این ناهنجاری ، رشد طبیعی سلول‌ ها از کنترل خارج شده و باعث افزایش غیر طبیعی تعداد سلول‌ ها ( که معمولا ظاهری غیر طبیعی نیز دارند ) می‌ شوند . سلول‌ های تجمع‌ یافته ، در بیضه یک توده ایجاد می‌ کنند .

تقریبا تمام سرطان‌ های بیضه در سلول‌ های زایا سلول‌ های موجود در بیضه که اسپرم نابالغ را تولید می‌ کنند - شروع می‌ شوند . اینکه چه چیزی باعث غیر طبیعی شدن سلول‌ های زایا و تبدیل شدن آنها به سلول های سرطان می‌ شود ، مشخص نیست .

انواع سرطان بیضه

به طور کلی دو نوع سرطان بیضه وجود دارد :

  1. سمینوما (Seminoma) :تومور های سمینوما در همه‌ گروه‌ های سنی ایجاد می‌ شوند ، اما اگریک فرد مسن به سرطان بیضه مبتلا شود ، امکان بیشتری وجود دارد که سرطان او از نوع سمینوما باشد . سمینوما ها در حالت عمومی به تهاجمی بودن تومور های غیر سمینومایی نیستند .
  2. غیر سمینوما (Nonseminoma) :تومور های غیر سمینوما در سنین پایین ‌تر تشکیل شده و به سرعت هم منتشر می‌ شوند . انواع مختلفی از تومور های غیر سمینومایی شناخته شده است که از آنها می‌ توان به کوریوکارسینوما ، کارسینومای جنینی ، تراتوما و تومور کیسه زرده اشاره کرد .

درمان‌ های سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه بسته به میزان پیشرفت بیماری متفاوت است . درمان مشترک در تمام موارد ، خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان با استفاده از جراحی است . سایر درمان‌ ها بر اساس میزان گسترش و نوع سرطان انجام می‌ گردد . این درمان‌ ها عبارت اند از : شیمی درمانی ، اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکم. در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد خارج کردن یک بیضه تاثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

آیا سرطان بیضه کشنده است ؟

سرطان بیضه از دسته سرطان هایی است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است و بیمار می تواند طول عمر عادی داشته باشد . این سرطان حتی در مراحل پیشرفته نیز قابل درمان است اما می تواند تاثیرات دائمی بر کیفیت زندگی جنسی بیمار بگذارد .

میزان بقا در بیماران مبتلا بیش از ۹۶ درصد است که همین امر نشان دهنده درصد بسیار کم مرگ بر اثر سرطان بیضه است .

ریسک فاکتور های سرطان بیضه

از ریسک فاکتور های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. بيضه نزول نکرده : مهم ترین ریسک فاکتور در ابتلا به سرطان بیضه ، این مورد می باشد .
  2. سابقه خانوادگى ابتلا به سرطان بيضه : داشتن يك پدر يا برادر با سرطان بيضه ، احتمال ابتلا را افزایش می دهد .
  3. آلودگى به عفونت HIV : مردان ابتلا به HIV از ریسک بالای ابتلا به سرطان بیضه برخوردارند .
  4. وجود كارسينوما اين سيتو در بيضه
  5. ابتلا قبلى به سرطان بيضه
  6. نژاد و يا قوميت خاص : احتمال ابتلا در مردان اروپا و امريكا بالا ، و در مردان آفريقا و آسيا پايين است .
  7. اندازه بدن : مردان بلند قد ، ريسك بالاتری در ابتلا به سرطان بيضه دارند .

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جراحی سرطان بیضهانواع جراحی سرطان بیضه

اکثر افرادی که دچار سرطان بیضه هستند به عمل جراحی نیاز دارند. نوع عمل جراحی معمولاً به مرحله پیشرفت سرطان و نحوه واکنش آن به درمان بستگی دارد. ... ادامه مطلب

بیماری سرطان حالب چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟بیماری سرطان حالب چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان حالب به رشد غیرطبیعی سلول‌ها در حالب گفته می‌شود که در کنار یکدیگر توده‌ی سلولی غیرطبیعی به نام تومور ایجاد می‌کنند. این نوع سرطان شایع نیست اما در افرادی که به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند تشخیص به موقع آن در روند درمان و تاثیر آن بسیار مهم هستند. ... ادامه مطلب

علل تورم بیضه هاعلل تورم بیضه ها

به‌ طورکلی ورم بیضه التهاب یک یا هر دو بیضه است و به علت عفونت ایجاد می‌ شود. این بیماری حتی ممکن است از طریق عفونت در بخشی از بدن توسط خون به بیضه‌ ها رسیده باشد. ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌ گونه دردی به همراه ندارد. ... ادامه مطلب

آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟آیا تومورهای آدرنال همواره سرطانی هستند؟

تومور آدرنال به تومورهایی گفته می‌ شود که در غدد فوق کلیه حضور دارند. برخی از این تومور ها علامت خاصی ایجاد نمی‌ کنند و بصورت اتفاقی در آنالیز های سی تی اسکن یا ام آر آی به دلایل دیگری بجز بررسی تومور آدرنال یافت می‌ شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین