درمان احتباس ادرار و پیشگیری از ابتلا به عفونت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / احتباس ادرار و انسداد مجاری ادراری، علل و درمان

احتباس ادرار و انسداد مجاری ادراری، علل و درمان

دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، مجرای خروجی و حالب می‌باشد که وظیفه دارند خون موجود در بدن را تصفیه کرده و مواد دفعی مثل آب اضافی، اوره، موارد شیمیایی مثل داروها و… را از خون جدا کرده و آن را دفع کنند. در بعضی شرایط ممکن است که بدن نتواند این مواد یعنی ادرار را از بدن خارج کنند که به این وضعیت احتباس ادرار می‌گویند. به طور معمول، جریان ادرار به سمت خارج از کلیه‌ها، فشار بسیار کمی دارد. اگر جریان ادرار مسدود شود، ادرار پشت نقطه مسدود شده جمع می‌شود و در نهایت به لوله‌های کوچک کلیه و محل تجمع این لوله‌ها (لگن کلیوی) رسیده و باعث تورم کلیه شده و فشار را در ساختارهای داخلی آن افزایش می‌دهد. احتباس ادراری (Urinary retention) به معنی عدم توانایی در خالی کردن مثانه به صورت کامل می‌باشد. ممکن است این حالت به طور ناگهانی (احتباس حاد) و یا در طول مدت زمان طولانی (احتباس مزمن) ایجاد شود. احتباس ادراری در مردان شایع تراز زنان می‌باشد. برای تشخیص علت ایجاد این عارضه به انجام آزمایش نیاز است. درمان احتباس ادراری حاد و مزمن به علت اصلی ایجاد این عارضه بستگی دارد.

اورولوژی یک تخصص در جراحی است که کار درمان بیماری های مربوط به دستگاه ادراری زن و مرد (مانند احتباس ادرار و انسداد مجاری ادراری)، و اندام تناسلی مرد را برعهده دارد. همشهریان محترم! اگر به این دسته از بیماری ها مبتلا هستید با متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

علل انسداد مجاری ادرار

علائم انسداد مجاری ادرار

ممکن است که انسداد مجاری ادرار علائم و نشانه‌ای نداشته باشد. علامت‌های این بیماری به محلی که انسداد روی داده است، کامل یا جزئی بودن، سرعت پیشرفت و تاثیرات آن بر یکی یا هر دو کلیه بستگی دارد. این علامت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد: درد، تغییر در حجم ادرار تولید شده، سختی دفع ادرار، وجود خون در ادرار، عفونت‌های مکرر مجاری ادرار، فشار خون بالا (بیماری فشار خون).

احتباس و انسداد مجاری ادراری

انواع احتباس ادراری

درمان نیامدن ادرار

هدف از درمان انسداد ادراری رفع انسداد یا ایجاد یک مسیر فرعی برای دور زدن محل انسداد است تا بتوان از احتمال آسیب‌دیدگی کلیه‌ها کاست. درمان ممکن است شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن عفونت‌ها شود.

فرایندهای تخلیه

انسداد ادراری که باعث ایجاد درد شدید شود باید بلافاصله تحت درمان قرار گیرد تا ادرار از بدن دفع شده و موقتاً مشکلی که به دلیل انسداد ایجاد شده است برطرف شود. پزشک (اورولوژیست) ممکن است انجام اقدامات زیر را تجویز کند:

  1. استفاده از استنت مجاری ادرار: یک لوله باریک توخالی داخل حالب ها قرار داده می‌شود تا مسیر عبور ادرار را باز نگه دارد.
  2. نفروستومی زیر پوستی: پزشک از یک لوله که از طریق کمر وارد بدن می‌شود استفاده می‌کند تا کلیه‌ها را به طور مستقیم تخلیه کند.
  3. کاتتر: یک لوله است که از طریق حالب به مثانه متصل می‌شود تا این کیسه را تخلیه کند. در صورتی که مشکلات مثانه موجب تخلیه ضعیف کلیه‌ها شود به کارگیری این روش اهمیت می‌یابد.
  4. پزشک به شما خواهد گفت که کدام روش یا کدام ترکیب از روش‌های مختلف درمانی برای وضعیت شما مناسب است. فرایندهای تخلیه ممکن است به طور موقتی یا دائمی مؤثر واقع شوند که بستگی به وضعیت بیمار دارد.

روش‌های جراحی

روش‌های جراحی متعددی برای درمان انسداد ادراری وجود دارد. انتخاب نوع عمل نیز به وضعیت بیماری بستگی دارد. عمل جراحی برای درمان انسداد ادراری با رویکردهای جراحی به شرح زیر انجام می‌شود:

تشخیص انسداد مجاری ادرار

اگر پزشک به انسداد ادراری مشکوک شود برخی از آزمایش‌ها و اسکن‌ها را برای کمک به تشخیص مورد نظر قرار می‌دهد:

عوارض احتباس ادرار

افرادی که احتباس ادراری دارند ممکن است دچار عوارضی ازجمله موارد زیر شوند:

عفونت مجاری ادراری

وقتی دستگاه ادراری شما کاملاً تخلیه می‌شود، باکتری‌هایی که به‌طورمعمول وارد دستگاه ادراری شما می‌شوند هنگام دفع ادرار دفع می‌شوند. وقتی دچار احتباس ادراری هستید ادرار شما به‌طور کامل خارج نمی‌شود. این مشکل باعث می‌شود باکتری‌هایی که معمولاً بی‌خطر هستند تکثیر کرده و دستگاه ادراری شما را آلوده کنند. اگر عفونت ادراری به کلیه‌ها سرایت کند مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

آسیب به مثانه

عدم درمان احتباس ادراری ممکن است مثانه‌ی شما بیش‌ازحد یا برای مدت طولانی کشیده شود. در صورت کشش بیش‌ازحد یا طولانی‌مدت نیز ممکن است عضلات مثانه آسیب دیده و دیگر نتوانند به‌درستی کار کنند.

آسیب به کلیه

مجاری ادراری به‌گونه‌ای طراحی شده است که ادرار از طریق حالب از کلیه به مثانه رفته و از مجرای ادراری جریان می‌یابد. وقتی دچار احتباس ادراری می‌شوید قادر به تخلیه‌ی ادرار از مثانه نیستید و ممکن است ادرار به کلیه‌ها برگردد. کلیه‌های شما می‌توانند آنقدر پر از ادرار شوند که متورم شده و به اندام‌های اطراف فشار بیاورند. این فشار می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب برساند و در بعضی موارد ممکن است منجر به بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه نیز شود.

بی‌اختیاری ادرار

وقتی مثانه شما کاملاً خالی نشود، می‌تواند منجر به نشت ادرار شود که اصطلاحاً به آن بی‌ اختیاری ادراری یا سرریز می‌گویند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم و نشانه‌هایی دارید که شما را نگران می‌کند، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا مشاوره پزشکی خود قرار ملاقات بگذارید. اگر هر یک از موارد اشاره شده در زیر را تجربه کردید به دنبال مراقبت پزشکی باشید:

  1. درد آنقدر شدید است که نمی‌توانید یک جا بنشینید یا موقعیتی راحت برای نشستن پیدا کنید
  2. درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
  3. درد همراه با تب و لرز
  4. وجود خون در ادرار
  5. مشکل در دفع ادرار

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلیل کاهش اسپرم در مایع منی چیست؟دلیل کاهش اسپرم در مایع منی چیست؟

داشتن تعداد کم اسپرم، احتمال بارور شدن تخمک همسرتان توسط یکی از اسپرم‌ ها و در نتیجه بارداری را کاهش می‌ دهد. با این وجود، بسیاری از مردانی که تعداد اسپرم پایینی دارند، هنوز هم می توانند صاحب فرزند شوند. ... ادامه مطلب

آیا ضربه به بیضه باعث ناباروری میشود؟آیا ضربه به بیضه باعث ناباروری میشود؟

آسیب دیدن بیضه درد توان‌ فرسا، کبودی، تورم و حتی ناباروری را در موارد شدید به دنبال دارد. بیضه‌ ها به دلیل اسفنجی بودن در اکثر موارد بخشی از ضربه وارده را جذب می‌ کنند، بدون این که آسیب جدی ببینند. ارزیابی به‌ موقع آسیب و درمان مناسب نتایج مثبتی به‌همراه خواهد داشت. ... ادامه مطلب

نحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانهنحوه انجام تارگت تراپی سرطان مثانه

درمان هدفمند یا تارگت تراپی یکی از روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان و کاهش عوارض ناشی از آنها به شمار می رود . ... ادامه مطلب

علائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردانعلائم تومور (سرطان) آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان، بیماری بسیار نادری است. و اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین