سندروم مثانه دردناک یا سیستیت بینابینی (IC)؛ علائم، علت، تشخیص و درمان
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات ادراری / سندروم مثانه دردناک چیست؟

سندروم مثانه دردناک چیست؟

سیستیت بینابینی Interstitial Cystitis (IC)، که اغلب سندرم مثانه دردناک نامیده می‌شود، یک وضعیت دشوار است. تشخیص آن سخت است و اگرچه درمان‌ها می‌توانند زندگی را با آن بهتر کنند، اما هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

از آنجایی که سیستیت بینابینی(IC) یا سندم مثانه دردناک دارای طیف گسترده‌ای از علائم و شدت است، اکثر متخصصان اورولوژی فکر می‌کنند ممکن است چندین بیماری با این علائم در فرد وجود داشته باشد. همشهریان گرامی اگر درد ادراری دارید که بیش از 6 هفته طول می‌کشد و ناشی از بیماری‌های دیگری مانند عفونت یا سنگ کلیه نیست، ممکن است به سندرم مثانه دردناک مبتلا شده باشید. در این صورت لازم است به متخصص اورولوژی در اصفهان مراجعه نمایید.

سیستیت بینابینی (IC):

IC یک مشکل مزمن مثانه است. مثانه ادرار را پس از فیلتر شدن در کلیه‌ها و قبل از دفع، نگه می‌دارد. این وضعیت باعث درد و فشار زیر ناف می‌شود. علائم می‌توانند بیایند و بروند و یا ممکن است ثابت باشند.

سیستیت بینابینی باعث نیازهای فوری و اغلب دردناک به دفع ادرار می‌شود. در موارد شدید ممکن است مجبور شوید 40 تا 60 بار در روز ادرار کنید. حتی می‌تواند شما را در شب بیدار نگه دارد.

سندروم مثانه دردناک

علائم سندرم مثانه دردناک:

علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین می‌توانند هر روز یا هفته تغییر کنند یا ماه‌ها و یا سال‌ها باقی بمانند. حتی ممکن است بدون هیچ درمانی از بین بروند.

علائم شایع عبارتند از:

درد مثانه که افراد با IC احساس می‌کنند، می‌تواند از درد مبهم تا درد سوراخ کننده متغیر باشد. ادرار کردن ممکن است مانند یک سوزش کوچک باشد یا ممکن است احساس سوزش جدی داشته باشد.

حدود 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا به این بیماری دچار زخم مثانه می‌شوند.

مواردی که ممکن است علائم را بدتر کند:

احتمال ابتلا در افراد:

حدود 90 درصد افراد مبتلا به IC زن هستند. حدود 3 تا 6 درصد از زنان بالغ به نوعی از IC مبتلا هستند. این حدود 3 تا 8 میلیون زن آمریکایی است. حدود 1.3 درصد از مردان آمریکایی نیز به آن مبتلا هستند.

به طور متوسط، افراد ابتدا در دهه 40 زندگی خود دچار مشکل می‌شوند. با افزایش سن خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد.

علت سندرم مثانه دردناک:

دلایل IC به طور کامل ناشناخته است. IC ممکن است با شرایط پزشکی زیر مرتبط باشد:

تشخیص سندرم مثانه دردناک:

آزمایش‌های زیر می‌توانند سایر شرایط را رد کنند:

درمان سندرم مثانه دردناک:

در حدود نیمی از موارد، سیستیت بینابینی به خودی خود از بین می‌رود. در میان کسانی که نیاز به درمان دارند، بیشتر آن‌ها تسکین یافته‌اند و به زندگی عادی خود برگشته‌اند.

درمان عمدتاً در مورد کنترل علائم است. برای یافتن ترکیب مناسبی از درمان‌ها نیاز به آزمون و خطا است و معمولاً هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا علائم آرام شوند.

اولین مرحله درمان این است که سعی کنید از محرک‌ها اجتناب کنید و تغییرات سبک زندگی را امتحان کنید که ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

محرک‌های رایج شامل:

اگر تغییرات سبک زندگی کافی نیست، خط بعدی درمان را امتحان کنید:

اگر درمان‌های خط دوم جواب نداد، پزشک شما احتمالاً به درمان‌های خط سوم روی می‌آورد. آن‌ها به سیتوسکوپی نیاز دارند، محدوده خاصی که برای مشاهده مثانه، اغلب در اتاق عمل تحت بیهوشی استفاده می‌شود.

اگر تغییرات سبک زندگی، داروها و روش‌های ذکر شده در بالا کافی نیست و علائم شما به شدت بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد، متخصص اورولوژی ممکن است خط چهارم درمان را امتحان کند:

وقتی همه‌ی درمان‌ها شکست خورد، موارد زیر امتحان می‌شوند:

حتی اگر درمان‌های IC کارساز نباشند، مدیریت درد با استفاده از مسکن‌ها، طب سوزنی یا روش‌های دیگر می‌تواند علائم را از بین ببرد.

بدخیمی یا سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. با این وجود اگر این بیماری زود تشخیص داده شود (زمانی که هنوز محدود به غده پروستات است)، بهترین شانس برای درمان موفقیت آمیز را دارد. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان سرطان پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیهانواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیه

سرطان کلیه جزو ۱۰ نوع شایع سرطان است. از هر ۴ نفری که دارای تومور در کلیه است ۳ نفر تومور بدخیم و یک نفر تومور خوش‌خیم دارند. معمولا توده‌های کوچک‌تر خوش‌خیم هستند و تومورهای بزرگتر با احتمال بیشتری بدخیم هستند. ... ادامه مطلب

آیا روش جراحی، برای درمان سرطان کلیه مناسب است؟آیا روش جراحی، برای درمان سرطان کلیه مناسب است؟

درمان سرطان کلیه متمرکز بر حذف تومور از بدن است. سرطان کلیه ای که به سایر اندام های بدن گسترش پیدا کرده است، تنها با جراحی قابل‌ درمان نیست. ... ادامه مطلب

انواع جراحی سرطان بیضهانواع جراحی سرطان بیضه

اکثر افرادی که دچار سرطان بیضه هستند به عمل جراحی نیاز دارند. نوع عمل جراحی معمولاً به مرحله پیشرفت سرطان و نحوه واکنش آن به درمان بستگی دارد. ... ادامه مطلب

عدم نعوظ در مردان چه عللی دارد؟عدم نعوظ در مردان چه عللی دارد؟

نعوظ، سفت شدن، بزرگ شدن و متورم شدن آلت تناسلی مردانه است و زمانی رخ می دهد که به دلیل مجموعه ای از فرایندهای پیچیده بافت اسفنج مانند درون آلت پر از خ ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین