نکات قبل و بعد از جراحی پروستات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سرطان پروستات / توصیه های بعد از عمل پروستات

توصیه های بعد از عمل پروستات

پروستات غده‌ای است که در زیر مثانه و جلوی راست روده مردان قرار دارد. پروستات نقش عمده‌ای در سیستم تولید مثل مردان ایفا می‌کند. در حقیقت تولید مایع منی که حاوی اسپرم است از وظایف عمده غده پروستات می‌باشد. جراحی حذف کامل یا جزئی غده پروستات در اصطلاح پزشکی به عمل پروستاتکتومی معروف است. از شایع‌ترین علل جراحی پروستات می‌توان به سرطان پروستات ، بزرگ شدن غده پروستات و یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات موسوم به BHP اشاره نمود. جراحی پروستات بسته به نوع بیماری ممکن است با اهداف متفاوت انجام شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

به عنوان مثال در سرطان پروستات هدف از جراحی برداشتن بافت سرطانی، در هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات حذف بافت پروستات و بازگرداندن جریان طبیعی ادرار است. تمام انواع جراحی‌های پروستات تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی ستون فقرات (بی‌حسی نیمه تحتانی اندام) انجام می شوند. توصیه‌های مراقبتی گوناگونی را قبل از جراحی و در دوران نقاهت پس از جراحی پروستات باید رعایت کنید. همچنین باید دستورات جراح را به دقت رعایت کنید و در زمان‌های تعیین شده به کلینیک مراجعه کنید تا جراح عوارض بروز یافته و روند التیام زخم را تحت نظر داشته باشد و موفقیت درمانی را که انجام شده است، ارزیابی کند.

علل انجام جراحی پروستات

مراقبت قبل از انجام عمل پروستات

  1. قبل از انجام عمل پروستات، پزشک ممکن است سیستوسکوپی انجام دهد (فرایندی که از طریق آن می‌توان داخل مثانه و مجرای ادرار را مشاهده کرد.) در مورد بیماری‌های که قبلاً به آنها مبتلا بوده‌اید قبل از انجام برداشتن پروستات به پزشک اطلاع دهید.
  2. ممکن است از شما خواسته شود که مصرف برخی داروها مانند آسپیرین، کومادین (وارفارین)، پلاویکس (اکسید گوگرد کلوپیدوگرل)، آدویل (ایبوپروفن) یا آلیو (ناپروکسن) را از چند هفته قبل از انجام عمل قطع کنید.
  3. در صورتی که سیگار می‌کشید به پزشک اطلاع دهید. استعمال دخانیات در فرایند بهبودی پس از عمل پروستات اختلال ایجاد می‌کند. ممکن است به شما گفته شود که از چند ساعت قبل از انجام عمل جراحی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. شما باید دستورات پزشک را به دقت انجام دهید.
  4. ممکن است قبل از عمل پروستات و برای پیشگیری از بروز عفونت برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شود.
  5. ممکن است از شما خواسته شود که از انما استفاده کنید یا قبل از انجام عمل، ملین مصرف کنید.

مراحل عمل جراحی پروستات

جراح بیمار را بیهوش می‌کند یا بی‌حسی نخاعی انجام می‌دهد، چنانچه بی‌حسی نخاعی انتخاب شود، بیمار در طول عمل هوشیار است؛ اما دردی حس نمی‌کند. البته بی‌حسی نخاعی امروزه به ندرت کاربرد دارد. در بعضی موارد تزریق اینتراتکال نیز علاوه بر بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

توصیه های بعد از عمل پروستات

مراقبت‌های بعد از جراحی پروستات

  1. بیماران عموماً 24 ساعت پس از جراحی از بیمارستان مرخص می‌شوند.
  2. تمام بیماران هنگام ترخیص از بیمارستان سوند ادراری دارند. این سوند به نام سوند فولی شناخته می‌شود و بالونی که داخل مثانه قرار می‌گیرد، سوند را نگه می‌دارد. به این ترتیب ادرار به طور مداوم از مثانه وارد کیسه خارجی کوچکی می‌شود که هر زمان پر شد، می‌توان آن را به راحتی تخلیه کرد. به هیچ وجه سعی نکنید که سوند را خودتان بیرون بیاورید. سوند باید تا زمانی که زخم‌ها به اندازه کافی بهبود پیدا کند و دیگر به سوند نیازی نباشد، در جای خود بماند.
  3. اجازه رانندگی ندارید، باید یکی از نزدیکان شما را پس از ترخیص از بیمارستان به خانه برساند.
  1. تا یک هفته پس از عمل پروستات رانندگی نکنید. پس از یک هفته می‌توانید رانندگی و اکثر فعالیت‌های دیگر را از سر بگیرید. از انجام دادن فعالیت‌های بدنی سنگین (دویدن، گلف، ورزش، اسب‌سواری، موتورسواری، دوچرخه‌سواری) تا شش هفته پس از جراحی خودداری کنید و فرصت بدهید تا زخم‌هایتان التیام پیدا کنند. پس از شش هفته می‌توانید تمام فعالیت‌ها را ضمن رعایت احتیاط ادامه بدهید.
  2. بالا رفتن از پله‌ها ورزش مناسبی بعد از عمل پروستات نیست، پس حتی‌الامکان از پله‌ها بالا و پایین نروید.
  3. بعد از عمل پروستات مدت طولانی (بیش از 45 دقیقه) در یک وضعیت ننشینید.
  4. استفاده از وان، استخر یا هر وسیله و مکان دیگری که با غوطه‌ور شدن بدن در آب همراه باشد، مادامی که سوند دارید، مجاز نیست. دوش گرفتن پس از برگشت به خانه ایرادی ندارد.
  1. اکثر بیماران بعد از عمل پروستات فقط دچار ناراحتی خفیفی می‌شوند و معمولاً مصرف ایبوپروفن یا تایلنول (استامینوفن) برای تسکین این ناراحتی کافی است. مسکن‌های تجویزی قوی‌تر معمولاً به شدت باعث یبوست می‌شود، بنابراین بهتر است حتی‌الامکان از مصرف آنها خودداری کنید. در هر حال اگر پس از مصرف تایلنول یا مورتین همچنان درد شدیدی داشتید، از پزشک خود بخواهید که مسکن قوی‌تری را برایتان تجویز کنند. معمولاً هیدروکودون یا کدئین تجویز می‌شود.
  2. در زمان مرخص شدن از بیمارستان برایتان آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود.
  3. می‌توانید داروهایی را که قبل از عمل پروستات روزانه برای درمان عارضه‌های دیگر مصرف می‌کردید، پس از ترخیص از بیمارستان دوباره مصرف کنید.
  4. هنگام ترخیص از بیمارستان به شما ملین داده می‌شود تا دچار یبوست نشوید. علاوه بر مصرف ملین لازم است که شیر منزیم یا آب آلو بنوشید تا اولین اجابت مزاج بعد از عمل را انجام بدهید. پس از آن هم می‌توانید مصرف ملین را برای مقابله با یبوست ادامه بدهید.
  5. همچنین ممکن است مقدار کمی دیتروپان (اکسی بوتینین) به شما داده شود تا اگر در زمان وجود سوند دچار اسپاسم مثانه شدید، مصرف کنید. اسپاسم مثانه معمولاً با احساس درد ناگهانی در پایین شکم، فوریت ادراری یا نشت ناگهانی ادرار از دور سوند همراه است.
  1. بهتر است ابتدا رژیم غذایی ملایمی را رعایت کنید. برخی بیماران رژیمی را ترجیح می‌دهند که عمدتاً مایع باشد. مصرف نوشیدنی‌های گازدار بعد از عمل پروستات ممنوع است.
  2. بعد از آن که شکمتان کار کرد، می‌توانید مواد غذایی نرمی مانند سوپ، خاگینه، نان تست و پوره جو دوسر میل کنید و هر وقت احساس کردید حالتان بهتر شده و اشتها دارید، رژیم غذایی همیشگی‌ را از سر بگیرید.
  3. از خوردن خوراکی های نفاخ مانند لوبیا، آرد و بروکلی پرهیز کنید.
  4. بهتر است به جای چند وعده غذای سنگین و حجیم، وعده‌های بیشتر و کم‌حجم‌تر را در طول روز میل کنید.

برای این که راحت‌تر باشید، لباس‌های گشادی مانند پیژامه با کمر کشی و بدون دکمه بپوشید. در هر حال با توجه به این که تا مدتی سوند دارید، نمی‌توانید لباس‌های تنگ و دکمه‌دار به تن کنید.

  1. روزی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، می‌توانید دوش بگیرید. کیسه سوند را هنگام دوش گرفتن می‌توانید دربیاورید. سوند رنگی را به آرامی از لوله کیسه پلاستیکی بیرون بکشید تا ادرار مستقیماً وارد فاضلاب حمام شود. محل بخیه‌ها را پس از استحمام با احتیاط با زدن ضربات آرام حوله خشک کنید، حوله را روی زخم نکشید تا زخم تحریک نشود.
  2. استفاده از پمادهایی مانند نئوسپورین روی زخم جراحی توصیه نمی‌شود.
  1. همان‌طور که گفته شد با سوند فولی از بیمارستان مرخص می‌شوید تا ادرار مستقیماً و به طور مداوم از مثانه وارد سوند شود. سوند تا زمان انجام شدن بازپیوندی و بهبود آناستاموز باید در جای خود باقی بماند و به هیچ وجه سوند را خودتان خارج نکنید. اگر سوند تصادفاً درآمد، باید برای تعویض سوند به سرعت به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. جراح متخصص اورولوژی سوند را با دقت و احتیاط و با توجه به عملی که انجام داده، جایگذاری کرده است و هیچ فرد دیگری به جز خودش نمی‌تواند سوند را عوض کند.
  2. پماد آنتی بیوتیک برای لغزنده کردن بیرون سوند و بخش ورودی آن به نوک آلت تناسلی (مجرای خروج ادرار) به شما داده می‌شود. پماد ناراحتی و التهاب مجرای خروج ادرار را کاهش می‌دهد. در صورت لزوم از پماد استفاده کنید.

اکثر آقایان پس از برداشتن سوند برای کنترل کردن ادرار دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین لازم است روزی که برای خارج کردن سوند به کلینیک مراجعه می‌کنید، پد بهداشتی بی اختیاری ادرار همراه داشته باشید. ممکن است لازم باشد که مدتی از پد بی‌اختیاری استفاده کنید، چون بازیابی کنترل ادرار گاهی تا دو ماه پس از عمل پروستات طول می‌کشد. البته مورد هر بیماری با دیگری متفاوت است. برخی آقایان کنترل ادرار را ظرف یک هفته به دست می‌آورند و برخی تا شش ماه با مشکل بی‌اختیاری دست به گریبانند. ناراحت و ناامید نشوید. همچنین لازم است بدانید که نشت ادرار هنگام ایستادن، حرکت کردن و زور زدن بیشتر و هنگام خوابیدن و دراز کشیدن کمتر می‌شود.
تمرین‌های کگل را به طور مرتب انجام بدهید. غده پروستات حین عمل برداشته شده و مکانیسم‌های ثانویه کنترل ادرار مختل شده است. حال مسئولیت کنترل ادرار کاملاً به عهده عضله اسفنکتر خارجی است. تقویت این مکانیسم به زمان و تلاش نیاز دارد.
برخی آقایان حتی تا چند سال پس از عمل پروستات همچنان دچار مشکل بی‌اختیاری خفیف هستند. برای این که بی‌اختیاری برایتان دردسر درست نکند، می‌توانید از پد کوچکی استفاده کنید. تعداد انگشت‌شماری از بیماران حتی تا یک سال پس از عمل پروستات نیز نمی‌توانند ادرار را به خوبی کنترل کنند. در این صورت باید اقدامی صورت بگیرد. تکنیک‌های بازیابی کنترل مانند جایگذاری اسفنکتر مصنوعی ادراری به ندرت ضرورت می‌یابد.

نقاهت و بهبودی جراحی پروستات

مدت زمان بستری شدن برای اکثر جراحی‌های پروستات یک یا دو روز است و پس از آن بیماران باید چهار تا شش هفته در خانه استراحت کنند. برای آن که دوران نقاهت بعد از عمل پروستات را به راحتی و بدون مشکل پشت سر بگذارید، نباید برای از سرگیری فعالیت‌های روزانه به خودتان فشار بیاورید. همچنین باید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود و حفظ سلامتیتان انجام بدهید تا این دوران در کمال ایمنی طی شود.

عوارض جراحی پروستات

برای آگاهی از امکان برگشت پذیر بودن سرطان کلیه کلیک کنید.




درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی سرطان پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟جراحی سرطان پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟

سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان جهان می باشد. در برخی از موارد، درمان این بیماری به وسیله جراحی پروستات انجام می‌ پذیرد. ... ادامه مطلب

آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) چیست؟آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها) چیست؟

درصورتیکه علت کوچک شدن بیضه افزایش سن یا عوامل طبیعی دیگر باشد؛ این اتفاق به‌صورت آهسته و آرام‌ آرام رخ می‌دهد و مشکلی هم برای سلامتی فرد به وجود نمی‌آورد. درمان آتروفی بیضه معمولاً بر اساس بررسی‌ها و تست‌ هایی که به دنبال پیدا کردن علت کوچک شدن بیضه‌ها انجام می‌ شوند، صورت می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

روشهای درمانی برای بی اختیاری ادرارروشهای درمانی برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری و یا ریزش ادرار یک بیماری به شمار آورده نمی شود، بلکه آن را نشانه ای از یک بیماری زمینه ای می دانند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علل ایجاد بی اختیاری در ادرار می پردازیم. ... ادامه مطلب

درباره سرطان شناسی دستگاه ادراری و تناسلی (اوروانکولوژی) بیشتر بدانیددرباره سرطان شناسی دستگاه ادراری و تناسلی (اوروانکولوژی) بیشتر بدانید

اورولوژی آنکولوژیست پزشک با آموزش‌ های ویژه در تشخیص و درمان سرطان‌ های دستگاه ادراری مردانه و زنانه و اندام‌ های تناسلی مردانه است. این اندام‌ ها شامل مثانه، کلیه‌ ها، پروستات، آلت تناسلی و بیضه‌ ها هستند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین